صابون آشتیان با قدمتی 500 ساله ثبت ملی شد

صابون آشتیان با قدمتی 500 ساله ثبت ملی شد

راستابلاگ: نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان آشتیان اظهار داشت: صابون محلی آشتیان بعنوان سوغات محلی این منطقه با قدمتی 500 ساله در لیست آثار ملی به ثبت رسید.


علی امیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، به ارگانیك بودن پروسه تولید صابون آشتیان اشاره نمود و اظهار داشت: در تولید صابون آشتیان هیچگونه مواد شیمیایی بكار برده نمی گردد و این محصول تماما از چربی گاو و گوسفند تهیه میگردد و یك محصول كاملا طبیعی و ارگانیك است.
وی به سنتی بودن مراحل پخت صابون آشتیان در این شهرستان اشاره نمود و اضافه كرد: با وجود افزوده شدن یك سری تجهیزات مدرن و ماشینی، اما همچنان پخت صابون در آشتیان به صورت سنتی انجام میگردد.
وی با اشاره به دوام و پایداری بالای صابون تولیدی آشتیان اظهار نمود: به لحاظ برخورداری صابون تولیدی این منطقه از مزیت های فراوان و خاصیت های منحصر بفرد با ارسال مستندات و مدارك لازم به سازمان میراث فرهنگی كه از 6 ماه قبل شروع شده بود سپس انجام تحقیقات و كار پژوهشی، ثبت ملی این محصول مورد موافقت سازمان قرار گرفت و در لیست ثبت آثار ملی قرار گرفت.
امیری به فعالیت دو كارگاه تولید صابون آشتیان بعنوان سوغات این منطقه اشاره نمود و اضافه كرد: شغل قدیم مردم این منطقه دامداری و صادرات پوست گوسفند و گاو بوده است، از این رو به تولید صابون روی آوردند و الان باز این كار به صورت موروثی و خانوادگی استمرار دارد.
وی به تولید فصلی صابون آشتیان اشاره نمود و اضافه كرد: از آنجاكه صابون آشتیان به صورت كاملا سنتی تولید میگردد پس برای برخورداری از نور بیشتر خورشید و پهن كردن آن در آفتاب، كارگاه های تولید در فصل بهار و تابستان فعال می باشند و تولیدكنندگان اعتقادی به استفاده از كوره خشك ندارند.
امیری به تفاوت فاحش صابون تولید آشتیان با صابون سایر نقاط كشور اشاره نمود و اظهار داشت: كارگاه های تولیدی صابون در سایر نقاط را واحدهای تولیدی صابون ساز می گویند اما كارگاه های تولیدی صابون در آشتیان را واحدهای تولیدی صابون پزی می نامند چونكه در این منطقه صابون پخته میگردد.
مهدی مسعودی آشتیانی رئیس شورای شهر آشتیان باز با قدردانی از مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان مركزی به منظور پیگیری برای ثبت صابون آشتیان در لیست آثار ملی اظهار داشت: امیدوارم نگاه جدیدی كه به میراث فرهنگی شهرستان آشتیان بوجود آمده است تداوم یابد كه این توجه ویژه برای ما امیدوار كننده است.



1397/11/01
13:53:19
5.0 / 5
5093
تگهای خبر: صادرات , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲