رقابت تنگاتنگ برای رسیدن به سمت تاریک ماه

رقابت تنگاتنگ برای رسیدن به سمت تاریک ماه

راستابلاگ: ناسا درحال رقابت با روسیه، چین و اروپاست تا نخستین آژانس فضایی باشد که روی نیم کره جنوبی ماه فرود می آید.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، ناسا و «آژانس فضایی اروپا»(ESA) برای فرود آمدن روی نیم کره جنوبی ماه که پیش تر کاوش نشده است، رقابت دارند تا به جستجوی آب در آن بپردازند.
به نقل از دیلی میل، در رقابت فضایی امروز، یافتن آب در ماه می تواند هزینه های ماموریت فضایی را با تامین رطوبت، اکسیژن و سوخت مورد نیاز موشک ها کم کند.
ناسا امیدوار است که با پایگاه قمری «دروازه ماه»(Lunar Gateway) به عنوان سکوی پرتاب بین زمین و ماه بتواند یک حضور دائمی و پایدار را در قطب جنوب ماه بوجود آورد. این آژانس فضایی در اواخر سال جاری میلادی مقرر است یک ماموریت فضایی را پرتاب کند و برنامه دارد تا سال ۲۰۲۶ در قطب جنوب ماه فرود بیاید.
آژانس فضایی اروپا می خواهد موشک «ایرلاین ۶»(Airline ۶) خودرا در اواسط سال ۲۰۲۴ به ماه پرتاب کند.
روسیه، چین، هند و ژاپن نیز درحال برنامه ریزی برای اعزام کردن فضانوردان به قطب جنوب ماه در سال ۲۰۲۶ هستند.
هنگامی که فضانوردان در سال ۱۹۶۹ برای شکست دادن اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد روی ماه فرود آمدند، هیچ راهی وجود نداشت که نشان دهد ماه میلیاردها گالن آب دارد اما ناسا در سال ۲۰۰۹ بعد از برخورد عمدی یک موشک به یکی از دهانه های ماه، به کشف شگفت آوری رسید که نشان داد ممکنست آب در ماه وجود داشته باشد. بعد از برخورد، ستونی از ماده ای به نام «هیدروکسیل» منتشر گردید که نشانگر اصلی آب است.
ستاره شناسان، نشانه های گویای آب را از دست داده اند برای اینکه خدمه در طول تاریخ در خط استوای ماه فرود آمده اند که دمای روز آن به ۱۲۰ درجه سلسیوس می رسد اما دما در قطب شمال و جنوب تا منفی ۲۳۰ درجه سلسیوس کاهش پیدا می کند و آن قدر پایین است که مولکول های آب در طول میلیاردها سال بصورت یخ درآمده اند.
احتمال وجود آب روی سطح ماه می تواند برای برنامه های بلندمدت ایجاد حضور انسان در ماه بسیار سودمند باشد. اگر روی ماه آب وجود داشته باشد، می تواند مزایای ارزشمندی مانند تامین اکسیژن با تقسیم مولکول های H۲O را برای فضانوردان فراهم آورد که می توان از آن به عنوان سوخت موشک نیز استفاده نمود. آب می تواند رطوبت مورد نیاز را برای فضانوردان فراهم آورد و هزینه اکتشاف ماه را بطور موثر کم کند. هزینه انتقال یک لیتر آب از زمین به ماه هم اکنون ۱.۲ میلیون دلار است.
اگر ناسا امسال در فرستادن فضانوردان به قطب جنوب ماه موفق شود، آمریکا کشورهای دیگر همچون ژاپن و هند را که درحال برنامه ریزی برای پرتاب یک ماموریت مشترک در سال ۲۰۲۶ هستند، شکست خواهد داد. بر طبق گزارش ها، چین برنامه هایی را برای فرود آمدن در قطب جنوب ماه در همان سال دارد و همین طور می خواهد تا سال ۲۰۳۰ یک ایستگاه تحقیقاتی را روی سطح ماه بسازد.
همه این طرح ها علاوه بر برنامه ریزی ناسا برای پرتاب دومین فرودگر قمری خود با نام مستعار «اودیسیوس»(Odysseus) بر فراز موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) هستند که تنها یک ماه بعد از پرتاب ناموفق فرودگر پرگرین(Peregrine) به انجام می رسد.
بیشتر بخوانید:
فرودگر قمری «پرگرین» در جو زمین سوخت
اگر تلاش دوم موفقیت آمیز باشد، نخستین باری خواهد بود که یک موشک آمریکا در بیش از پنج دهه گذشته روی ماه فرود می آید. موشک فالکون ۹ به یک مدار ۳۸۰ هزار کیلومتری به دور زمین خواهد رسید و زمانی که اودیسیوس در مدار قرار بگیرد از موشک جدا خواهد شد و سفر خودرا به سطح جنوبی ماه شروع خواهدنمود.


ناسا انتظار دارد که اودیسیوس به مدت یک هفته در فضا سفر کند و پیش بینی می شود که در ۲۲ فوریه روی ماه فرود بیاید.
بیشتر بخوانید:
یک گام تا فرود «اودیسیوس» روی ماه
«استفن آلتموس»(Stephen Altemus) مدیرعامل شرکت «اینتوئتیو مشینز»(Intuitive Machines) سازنده این فرودگر قمری باور دارد که احتمال فرود موفقیت آمیز اودیسه روی ماه حدود ۸۰ درصد است.
آلتموس اظهار داشت: ما روی شانه های همه کسانی ایستاده ایم که قبل از ما تلاش نموده اند. این عملیات به هیچ وجه یک دفعه برای همیشه نیست. ما یک برنامه را برای پرواز منظم به ماه داریم.



1402/11/26
13:52:12
5.0 / 5
318
تگهای خبر: سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲