گروکشی ژاپن از ناسا

گروکشی ژاپن از ناسا

به گزارش راستابلاگ، ژاپن در برابر ماه نوردی که برای ناسا می سازد، می خواهد که ناسا فضانوردانش را با خود در مأموریت آرتمیس به ماه ببرد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، بر اساس توافق جدید بین ایالات متحده و ژاپن، نخستین فرد غیرآمریکایی که بزودی بر روی ماه قدم می گذارد، یک فضانورد ژاپنی خواهد بود.
به نقل از اسپیس، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده این هدف را در جریان سفر کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن به آمریکا در روز گذشته دهم آوریل 2024 اعلام نمود.
بایدن اظهار داشت: روابط علمی و آموزشی بین ژاپن و ایالات متحده تا کره ماه امتداد دارد، جایی که دو فضانورد ژاپنی به مأموریت های آمریکایی آینده می پیوندند و یکی از آنها نخستین غیرآمریکایی خواهد بود که روی ماه فرود می آید.
کیشیدا فومیو هم اظهار داشت: در نیمه اول دهه 1960، زمانیکه من در ایالات متحده بودم، سرآغاز عصر توسعه فضایی در ایالات متحده بود. من یکی از کسانی هستم که در ایالات متحده از این چالش تماشایی در فضا بسیار هیجان زده شده بودم.
وی ادامه داد: حالا تحت برنامه آرتمیس، من از فرود یک فضانورد ژاپنی روی ماه بعنوان نخستین فضانورد غیرآمریکایی استقبال می کنم.
تا به امروز تنها 12 انسان که همگی آمریکایی بوده اند، بعنوان بخشی از برنامه آپولو ناسا از سال 1969 تا 1972 بر روی ماه فرود آمده اند.
برنامه آرتمیس ایالات متحده به دنبال بازگرداندن فضانوردان به کره ماه در اواخر سال 2025 است و می خواهد نخستین فرود خود روی ماه را در سومین مأموریت آرتمیس در سال 2026 رقم بزند.
خدمه چهار نفره مأموریت آرتمیس 2(Artemis 2) شامل نخستین زن، نخستین فرد رنگین پوست که یک کانادایی است و نخستین غیر آمریکایی خواهد بود که به ماه پرواز می کند.
ترتیبات اجرایی جدید اکتشاف سطح ماه که توسط بیل نلسون مدیر ناسا و ماساهیتو موریاما وزیر آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن به امضا رسیده است، مشخص نکرده است که فضانوردان آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) چه مأموریت هایی را در فرود روی ماه تحت برنامه آرتمیس انجام خواهند داد.
نلسون اظهار داشت: ژاپن یک ماه نورد جهت استفاده ناسا توسعه خواهد داد. این ما را به سمت مطالعه سطوحی روی ماه سوق می دهد که قبلا هیچگاه آنرا مطالعه نکرده ایم، چونکه می توانند چندین روز روی سطح ماه بمانند.
آژانس فضایی ژاپن و شرکت تویوتا از سال 2019 در توسعه یک ماه نورد تحت فشار که از فناوری پیل سوختی تویوتا برای تأمین انرژی خود استفاده می نماید، همکاری می کنند. این ماه نورد معروف به لونار کروزر(Lunar Cruiser) که به نام خودرو های لندکروز تویوتا نام گذاری شده است، بعنوان یک وسیله برای سفرهای چند روزه طراحی شده است.
بیل نلسون می گوید: این یک زیستگاه متحرک، یک لابراتوار قمری، یک خانه قمری و یک کاوشگر ماه است. این ماه نورد، مکانی است که فضانوردان می توانند در آن زندگی کنند، کار کنند و در سطح ماه حرکت کنند که منجر به اکتشافات باشکوهی برای همه ما می شود.
ژاپن نه تنها ماه نورد جدید تحت فشار را عرضه خواهد کرد، بلکه آنرا به شکلی طراحی می کند که با یا بدون فضانوردان بر روی سطح ماه قابل استفاده باشد.
ماه نورد «لونار کروزر» که ناسا آنرا به ماه ارسال خواهدنمود و روی آن فرود خواهد آورد، تا سال 2031 جهت استفاده خدمه مأموریت «آرتمیس 7» آماده می شود و سپس در طول 10 سال به مأموریت های بعدی خود می پردازد.
هیروشی یاماکاوا رئیس آژانس فضایی ژاپن اظهار داشت: ماه نورد تحت فشار کمکی قدرتمند به معماری کلی آرتمیس خواهد بود، چونکه ژاپن و ایالات متحده با شرکای بین المللی و صنعتی در سطح ماه و فراتر از آن پیش می روند. آژانس فضایی ژاپن آماده کمک به ناسا و پیشبرد این امر با تخصص علمی و فناوری ما برای ایجاد حضور پایدار انسان در ماه است.
ماه نورد ژاپنی مقرر است مکمل یک وسیله نقلیه کوچکتر و بدون فشار باشد که حالا توسط سه شرکت آمریکایی به نامهای اینتویتیو ماشینز(Intuitive Machines)، لونار اوت پست(Lunar Outpost) و ونتوری استرولب(Venturi Astrolab) درحال توسعه است که هر کدام بر روی مفاهیم یک وسیله نقلیه زمینی قمری(LTV) جهت استفاده توسط فضانوردان آرتمیس در سفرهای با برد کوتاه تر کار می کنند.
علاوه بر فرود دو فضانورد ژاپنی روی ماه، ناسا و آژانس فضایی ژاپن قبلاً توافق کرده بودند که ناسا یکی از خدمه آژانس فضایی ژاپن را در ازای این که ژاپن سیستم های کنترل محیطی و پشتیبانی از حیات دروازه قمری ناسا را را فراهم آورد و همینطور نیازهای حمل و نقل بار آنرا تقویت کند، به این ایستگاه بفرستد.
آژانس فضایی ژاپن هم اکنون 5 فضانورد فعال به نامهای ساتوشی فوروکاوا، آکیهیکو هوشیده، کیمیا یویی، تاکویا اونیشی و نوریشیگه کانای دارد و در سال 2023، دو فضانورد دیگر به نامهای ماکوتو سووا و آیو یوندا را برای آموزش برای مأموریت های قمری آینده آموزش داد.
بیل نلسون رئیس ناسا در انتها اظهار داشت: چه نمایشی بهتر از تحقق وعده مشارکت از طرف رئیس جمهور بایدن در خصوص این که آمریکا دیگر به تنهایی روی ماه قدم نخواهد گذاشت.




منبع:

1403/01/25
09:28:23
5.0 / 5
157
تگهای خبر: بین المللی , زندگی , سفر , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱