نیما یار در پی جایزه نتپك در جشنواره تالین مطرح كرد:

كژال گرفتار سلیقه مدیران شده است

كژال گرفتار سلیقه مدیران شده است

راستابلاگ: كارگردان فیلم «كژال» با اشاره به اینكه این فیلم آغازین جایزه جهانی خودرا دریافت كرده است، ابراز امیدواری كرد شرایط اكران آن در ایران فراهم گردد.


نیما یار در گفت وگویی با ایسنا و سپس دریافت جایزه «نتپك» در بیست و دومین جشنواره فیلم «شب های سیاه تالین» كه یكی از ۱۵ جشنواره رده الف جهانی است، بیان كرد: «كژال» در آغازین حضور خود در یك رقابت جهانی، در جشنواره شب های سیاه تالین شركت كرد و جایزه نتپك را كه به شبكه ارتقای سینمای آسیا اختصاص دارد دریافت كرد و برای این حضور جهانی برنامه ریزی های دیگری شده است.
او كه پنج سال قبل این فیلم را ساخته در پاسخ به اینكه چرا زودتر آنرا در جشنواره های خارجی شركت نداده است؟ اظهار داشت: هدف اول من این بود كه «كژال» در ایران نمایش داده شود چون این فیلم را برای مردم ایران ساخته بودم، اما وقتی از اكرانش ناامید شدم پخش بین المللی را شروع كردیم كه در آغازین حضور هم موفقیت آمیز ظاهر شد.
وی با اشاره به اینكه با عنایت به بروز مشكلاتی در صدور ویزا امكان حضور در جشنواره را نداشت، افزود: به نمایندگی از من شخص دیگری در جشنواره حضور یافته بود اما برای دریافت جایزه تصمیم بر این شد كه بازیگر فیلم آنرا دریافت كند.
یار درباره پیگیری دوباره برای اكران عمومی فیلمش اظهار داشت: در زمان مدیریت آقای حبیب ایل بیگی در معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی پیگیر اكران فیلم بودم اما فهرست بلند بالایی از اصلاحات به من دادند كه حذف آنها موجب لطمه و بروز مشكل زیاد در فیلم می شد و من با آنها مخالفت كردم، بنا بر این فیلم امكان نمایش پیدا نكرده در حالیكه به اعتقادم من «كژال» هیچ مشكلی برای اكران ندارد و صرفاً گرفتار حساسیت ها و سلیقه برخی مدیران شده است.
فیلم سینمایی «كژال» به كارگردانی نیما یار بعنوان نماینده ایران در بخش رقابتی فیلم های اول و دوم جشنواره «شب های سیاه تالین» حضور داشت. این فیلم كه قصه ای واقعی از دختری دانشجو است كه در مرز كردستانِ ایران و عراق ناچار به كولبری می شود، در شرایطی سخت میان كولبرها و مناطق ناامن مرزی كردستان ایران و عراق تهیه شده است.
‎فیلم نامه «كژال» با بازی سمیرا زكائی و مریم بوبانی، توسط آرمین ایثاریان و طرحی از نیما یار به نگارش درآمده است.
كارگردان این فیلم بتازگی درباره دلیل حضور نداشتنش در جشنواره ی تالین اظهار داشته بود: رفتار سفارت جهت بررسی مدارك من بسیار توهین آمیز بود و دلیل رد كردن درخواست صدور ویزای مرا مشخص نبودن دلیل سفر و باز محل اقامت عنوان كردند، در حالیكه این شوخی است چون من بنا به پذیرش فیلم در جشنواره تالین و دعوتنامه، قصد سفر داشتنم و وقتی هم اعتراض كردم گفتند سوژه را بررسی می كنند اما یك ماه دیگر جواب می دهند و این كاملا یك بازی است چون نمی خواهند مستقیم جواب دهند.



1397/09/11
15:10:14
5.0 / 5
4506
تگهای خبر: اكران , بین المللی , جشنواره , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳