پژوهشگران دانشگاه كوئین مری لندن :

گرافین هم 2بعدی است هم 3بعدی!

گرافین هم 2بعدی است هم 3بعدی!

به گزارش راستابلاگ پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافتند كه گرافین علاوه بر داشتن ساختار دوبعدی، خصوصیت های مواد سه بعدی را هم دارد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه‌ وئین مری، شاید یك پژوهش جدید بتواند به كشف كاربردهای جدید گرافین كمك نماید.
گرافین كه در سال ۲۰۰۴ كشف شد و بعنوان اولین ماده دوبعدی جهان شناخته می شود، ساختاری فوق العاده باریك دارد و ورقه ای از اتم ها آنرا می سازند.
بررسی جدید "دانشگاه كوئین مری لندن"(QMUL) نشان داده است كه گرافین، علاوه بر اینكه ماده ای دوبعدی است، قابلیت های یك ماده سه بعدی را هم دارد.
درك خصوصیت ها و ابعاد گرافین، اهمیت بسیاری در درك كاربردهای این ماده فوق العاده نازك و عجیب خواهد داشت.

ماده عجیب
گرافین، بالاترین میزان رسانایی گرمایی و الكتریكی را دارد و با وجود انعطاف پذیری و رسانایی، از هر ماده دیگری حتی فولاد هم محكم تر است؛ در نتیجه تعجبی ندارد كه گاهی آنرا یك ماده عجیب می نامند.
این ماده، كاربردهای گوناگونی دارد كه می توانند جهان را دگرگون كنند. از گرافین می توان بعنوان فیلتری برای آب دریا، مانعی در مقابل حشرات و یا چاره مناسبی برای به كار بردن الكترودها در ابزار مصنوعی بهره برد.



گرافین و گرافیت
پژوهشگران در این بررسی جدید، به این سوالات برخوردند كه ضخامت واقعی گرافین چقدر است و اندازه گرافیت می تواند چقدر باشد.
آنها در كمال تعجب دریافتند گرافین دوبعدی كه لایه مسطحی از اتم های كربن و ساختار آن شبیه به ساختار كندوی زنبور عسل است، به گرافیت سه بعدی هم شباهت دارد. گرافین و گرافیت، توانایی مقاومت مشابهی دارند.

دوبعدی یا سه بعدی؟
دكتر "ییوی سان"(Yiwei Sun)، نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: ضخامت گرافین، به خاطر مجموعه پیوندهای شیمیایی و نقشه دو بعدی اتم های كربن است. از جانب دیگر، گرافین یك ماده سه بعدی هم هست اما ضخامت بسیار كمی دارد.
وی ادامه داد: ما با به كار گرفتن نظریه سه بعدی در مورد مواد دو بعدی مانند گرافین، نشان دادیم كه فرضیات گوناگون این نظریه می توانند در مورد مواد دو بعدی دیگر مانند نیترید بور و مولیبدن دی سولفید هم صدق كنند. در واقع می توان اظهار داشت كه مواد دوبعدی، سه بعدی هم هستند.
این پژوهش، در مجله "Physical Review Letters" به چاپ رسید.



1398/07/02
21:08:38
5.0 / 5
4315
تگهای خبر: دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳