یک درمان جدید تومور مغزی را در عرض تنها ۵ روز از بین برد

یک درمان جدید تومور مغزی را در عرض تنها ۵ روز از بین برد

به گزارش راستابلاگ، یک درمان جدید برای تومورهای کشنده مغز نتایج قابل توجه سریعی عرضه کرده است و این بیماری را حدودا ظرف تنها پنج روز ریشه کن کرده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دانشمندان در مرکز سرطان Mass General Brigham این درمان را «دراماتیک و سریع» توصیف می کنند.
به نقل از اس اف، محققان مرکز سرطان عمومی مَس(Mass) درحال عرضه گزارشی از نتایج تحقیقات بر سه بیمار در یک کارآزمایی بالینی درمان CAR-T برای گلیوبلاستوما(GBM) است که یک تومور مغزی با رشد سریع و شایع ترین نوع تومور بدخیم مغزی در بزرگسالان بشمار می رود.
درمان CAR-T، که شخصی ترین شکل درمان سرطان است، از سلول های خود بیمار برای مبارزه با بیماری استفاده می نماید. این فرایند شامل استخراج سلول های بیمار، مهندسی کردن آنها برای بیان پروتئین های خاص و سپس وارد کردن مجدد آنها به بدن برای هدف قرار دادن مستقیم تومور است.
این کارآزمایی که اینسیپینت(INCIPIENT) نام داشت، با هدف ارزیابی ایمنی سلول های T CARv۳-TEAM-E در بیماران مبتلا گلیوبلاستومای عودکننده انجام شد. در حالیکه درمان های CAR-T برای درمان سرطان های خون تایید شده اند، کاربرد آنها در تومورهای جامد به علت جمعیت های سلولی متنوع در این تومورها، که به بعضی از سلول های سرطانی اجازه می دهد حتی بعد از درمان CAR-T از سیستم ایمنی فرار کنند، محدود شده است.
برای مقابله با این چالش، محققان از یک استراتژی جدید ترکیب CAR-T با آنتی بادی های دوگانه یا مولکول های آنتی بادی درگیر با سلولT (TEAMs) استفاده کردند. این رویکرد ترکیبی، که به صورت خاص برای گلیوبلاستوما طراحی شده است، شامل تزریق مستقیم به مغز بیمار است.
این استراتژی در مدلهای بالینی گلیوبلاستوما امیدوارکننده بود و محققان را به سمت استفاده از آن به صورت بالینی سوق داد.
از ماه مارس سال ۲۰۲۳ تا ژوئیه ۲۰۲۳، سه بیمار در این مطالعه ثبت نام کردند. سلول های T آنها جمع آوری، به شکل سلول های جدید CAR-TEAM اصلاح و سپس به هر بیمار تزریق شد.
باآنکه حدودا همه شرکت کنندگان در مدت کوتاهی بعد از تزریق، تب و تغییرات در وضعیت روانی را تجربه کردند، اما عمدتا این روش را به خوبی تحمل کردند.
قابل توجه است که تنها چند روز بعد از درمان، بیماران شاهد کاهش قابل توجهی در تومورهای خود بودند، به صورتی که یک بیمار در عرض پنج روز به پسرفت حدودا کامل تومور دست یافت.
برایان چوی(Bryan Choi)، جراح مغز و اعصاب و مدیر مرکز ایمونولوژی و ایمونوتراپی تومور مغز می گوید: پلت فرم CAR-T طرز تفکر ما در مورد درمان بیماران مبتلا به سرطان را متحول کرده است، اما درمان تومورهای جامد مانند گلیوبلاستوما همچنان چالش برانگیز است چونکه همه سلول های سرطانی دقیقاً شبیه هم نیستند و سلول های درون تومور متفاوت هستند. رویکرد ما تلفیقی از دو شکل از درمان است که به ما این امکان را می دهد گلیوبلاستوما را به روشی گسترده تر و به صورت بالقوه موثرتر درمان نماییم.
یکی از بیماران، مردی ۷۲ ساله بودکه شاهد کاهش بیشتر از ۶۰ درصدی تومور خود بود که به مدت شش ماه ادامه داشت، در حالیکه یک زن ۵۷ ساله تنها پنج روز بعد از یک تزریق، حدودا پسرفت کامل تومور داشت.
محققان می گویند که نتایج آنها هیجان انگیز است، اما برای تنظیم دقیق این درمان به تحقیقات بیشتری نیاز است.




منبع:

1402/12/25
12:08:38
5.0 / 5
191
تگهای خبر: سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱