رئیس جهاد دانشگاهی فارس تاكید كرد

لزوم ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری برای برون رفت از مشكلات فرهنگی

لزوم ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری برای برون رفت از مشكلات فرهنگی

به گزارش راستابلاگ، رئیس جهاد دانشگاهی فارس با تاكید بر اینكه زیرساخت های موجود در این مجموعه پتانسیل مطلوبی برای توسعه فرهنگی استان به حساب می آید، اظهار داشت: نسل جدید به دنبال خلاقیت و نوآوری است و جهاددانشگاهی می تواند با تعامل با متولیان فرهنگی این ارتباط را برقرار كند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر مظاهر بابایی در دیدار با مدیركل و معاونین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینكه فعالیت های مطلوبی بین دو مجموعه ارشاد و جهاد دانشگاهی از ابتدا تابحال انجام شده است، اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی در حوزه قرآنی و هنری بر كسی پوشیده نیست.
وی به پتانسیل های بالای جهاددانشگاهی در مباحث فرهنگی هم اشاره و با تاكید بر اینكه توسعه فرهنگی استان فارس از اولویت های این نهاد است، افزود: حساسیت هایی در این حوزه وجود دارد كه گاهی باعث سخت شدن تصمیم ها توسط متولیان این امر شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس افزود: این مجموعه در استان فارس و در زمان اوج فشارهای فرهنگی دهه ۶۰ و ۷۰ با رعایت موازین شرعی مبادرت به برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری مختلفی كرد كه در زمان خود با استقبال بالایی رو به رو شد.
بابایی با تاكید بر توجه به نسل جوان و ارتباط آنها با موسیقی خواهان غنی شدن آنها در این حوزه شد و تصریح كرد: امروز نسل جوان متولی برای این امر نمی بینید كه اگر توجه نشود به سمت موسیقی مبتذل كشیده خواهند شد.
وی با اشاره به اینكه امروز از خیلی از ارزش ها فاصله گرفته ایم، چونكه نتوانسته ایم درك درستی از مباحث فرهنگی را در جامعه رواج دهیم، تصریح كرد: غدغه امروز ما در جامعه بیشتر از اقتصاد و سیاست، ضرورت توجه به جایگاه فرهنگ است.
بابایی كه اعتقاد دارد فارس نیازمند یك تیم مدیریتی همگام و همسویی در حوزه فرهنگی است، اظهار داشت: منیت ها در حوزه های فرهنگی زیاد است و این امر باعث اختلاف نظرها و جزیره ای عمل كردن در حوزه فرهنگ شده است.
وی با تاكید بر اینكه باید تاب شنیدن مخالفت ها در حوزه فرهنگ وجود داشته باشد، بر تربیت نیروهای متفكر و متخصص، خلاق و نوآور فرهنگی بعنوان یك راهكار برای برون رفت از معضلات فرهنگی اشاره و عنوان كرد: اثر افراد پرورش یافته فرهنگی را باید در آموزشگاه ها و حوزه های مختلف ببینیم.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس اظهار نمود: سطحی از فرهنگ در دانشگاه های ما در حال افول است كه قابل توجیه نیست؛ بودجه و دیگر مسائل بهانه این افول شده در حالیكه احساس مسئولیت ها رو به افول رفته است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس هم در ادامه این دیدار نسبت به آنچه كه تحت عنوان جزیره های منفك فرهنگی در استان استنباط می شود گلایه و تصریح كرد: جزیره های پراكنده فرهنگی همیشه مشكل آفرین بوده و كسانی در این حوزه كار كرده اند كه بعضاً از اهالی فرهنگ نبوده اند.
دكتر محمدرضا خالصی اضافه كرد: كسانی تولی گری فرهنگ در این استان را بر عهده گرفته بودند یا عهده دارند كه بعضی از آنها شاید تابحال فیلمی هنری ندیده یا از نزدك با فضای گالری ها هم ارتباط برقرار نكرده باشند.
این نویسنده و پژوهشگر، افزود: برخی از متولیان فرهنگ در استان فارس، استانداردهای لازم در این حوزه را در شیوه مدیریتی خود اعمال نكرده اند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس با تاكید بر اینكه یك گروه مشخص بعنوان سیاستگذار فرهنگی در شهر باید متولی امور فرهنگی شود، بر ضرورت رفع خلاء فعالیت های فرهنگی با استفاده از ظرفیت های موجود در نهادهایی نظیر فرهنگ و ارشاد و جهاددانشگاهی تاكید و افزود: باید فضایی ایجاد شود كه وارد عرصه های جدی تری شویم، خوشبختانه هم اینك این فضا در جهاددانشگاهی فارس وجود دارد.
وی اعتقاد دارد كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خط دهی فرهنگی دارد و جهاددانشگاهی در كنار آن می تواند از ظرفیت های خوب دانشجویان در بخش های مختلف هنری، استفاده نماید.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس همینطور خواهان انعقاد تفاهم نامه ای میان دو نهاد برای هم افزایی با هدف توسعه فعالیت های هدفمند فرهنگی در این استان شد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در ادامه این دیدار بیان كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد دستگاه های هم خانواده دارد و احكام آنها توسط شخص وزیر صادر می شود.
صایر سهرابی با تاكید براینكه نیازمند ایجاد هم افزایی و تعامل بیشتر با دستگاه های اجرایی و تأثیرگذار در حوزه فرهنگی هستیم، از برگزاری جلساتی در این راستا اطلاع داد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خواهان تنظیم یك تفاهم نامه با حضور دیگر زیرمجموعه های این اداره كل و تسری آن به زیرمجموعه ها در شهرستان ها شد و اظهار داشت: خارج از این تفامه نامه می توان یك تفامه نامه جداگانه برای بهبود اجرای برنامه ها با جهاد دانشگاهی هم منعقد كرد.
سهرابی راه اندازی اتاق فكر برای كمك به معضلات فرهنگی را یكی از دغدغه های خود از آغاز تصدی این مسئولیت عنوان و تصریح كرد: متأسفانه به علت اختلاف نظرها این مهم تابحال مسكوت مانده است.




1397/12/24
00:36:22
5.0 / 5
4686
تگهای خبر: دانشگاه‌ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳