دبیر شورای انقلاب فرهنگی در واكنش به آخرین تصمیمات اصلاح شیوه نامه جدید انضباطی:

شورا به آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی ورود نمی كند

شورا به آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی ورود نمی كند

به گزارش راستابلاگ دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد آخرین وضعیت اصلاح شیوه نامه انضباطی دانشجویان گفت: شورا به دستورالعمل ها و آئین نامه های جزئی و اجرایی ورود پیدا نمی نماید. اما مطالبات دانشجویی در مورد شیوه نامه جدید انضباطی را انتقال دادیم.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر سعیدرضا عاملی در نشست خبری كه به مناسبت برگزاری سی و پنجمین سالگرد تاسیس شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، در مورد آخرین وضعیت اصلاح شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان و دیدگاه شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تغییر این شیوه نامه، اظهار نمود: مسائلی كه در مورد تصمیم سازی ها اتفاق می افتد، این است كه ما به ذینفعان توجه نمی نماییم. من چندی قبل پیشنهادی را به بعضی از تشكل های دانشجویی عرضه دادم و از آنها خواستم كه یك كمیسیون دانشجویی تشكیل بدهند و در این كمیسیون، خواسته دانشجویان كه البته نه فقط خواسته دانشجویان منتقد، بلكه مطالبه و درخواست تمامی گروه های دانشجویی در مورد موضوعات مختلف را بررسی نمایند و آنچه را كه ذینفع تمامی گروه های دانشجویی است را بعنوان پیشنهاد عرضه بدهند.
وی در ادامه خاطرنشان كرد: من در چند جلسه ای كه با مسئولین نظام داشتم، پیشنهاد كردم به جای استفاده از كلمه انضباطی در حوزه دانشجویی یك سری كدهای مسئولیت اجتماعی را برای دانشجویان تعریف كنیم؛ چون كه این كدها عملا جنبه انضباطی را برای دانشجویان ندارد و علاوه بر آن حساسیت های اسمی كه در كلمه انضباطی است را ایجاد نمی نماید. چون كه اسم گذاری در هر موضوعی بسیار تعیین كننده است و وقتی كلمه انضباطی را در شیوه نامه دانشجویان به كار می بریم، جنبه دیگری در ذهن دانشجویان پیدا می كند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی همینطور تصریح كرد: ما در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ ا تاكید كردیم كه تمایلی نداریم در این گونه موارد یعنی مواردی نظیر شیوه نامه انضباطی دانشجویان و یا سایر آئین نامه ها ورود پیدا نماییم. چون كه این موارد جنبه انضباطی دارد؛ ازاین رو از ورود به آئین نامه ها و دستورالعمل های این چنینی در شورا پرهیز خواهیم كرد و واحدهای مربوطه آموزش عالی باید در این حوزه ها ورود پیدا كنند؛ بنابراین اصلاح شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان پیشرفت خاصی را نكرده است، اما حساسیتی كه در فضای دانشجویان در این حوزه وجود داشت، به مسؤلان منتقل شده است تا تصمیمات دیگری گرفته شود.
دكتر عاملی همینطور در مورد علت ورود و دخالت شورایعالی انقلاب فرهنگی در مباحث سیاست گذاری های مربوط به آموزش عالی و همینطور حوزه اختیارات این شورا در این موضوعات هم اظهار داشت: شورایعالی انقلاب فرهنگی یك نهاد سیاست گذاری است و در حوزه های مربوط به علم و فناوری و آموزش عالی كه مربوط به وزارت علوم است هم ورود پیدا می كند و البته علاوه بر این در حوزه هایی نظیر وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و غیره هم ورود شورا وجود دارد.
وی افزود: چون كه بر مبنای قانون مجری هم اگر خود سیاست گذار باشد، تناقض منافع ایجاد می شود. یعنی خود مجری می خواهد برای اجرا سیاست گذاری كند. در این شرایط امكان دارد فرمان سیاست گذاری را به سمتی بچرخاند كه منافع خویش را در نظر بگیرد. چون كه در حوزه های علم و فناوری و آموزشی دستگاه های مختلف شامل وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد كه 30 درصد آموزش عالی كشور را عهده دار است، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی كاربردی و غیره وجود دارند كه گستره ای از آموزش عالی كشور را می سازند و در تدابیری كه مقام معظم رهبری اندیشیدند و پیوست احكامی كه ایشان داشته اند، حوزه سیاست گذاری علم و فناوری را بر عهده شورایعالی انقلاب فرهنگی گذاشته اند. ازاین رو دستگاه های فوق، دستگاه های مجری قانون به حساب می آیند.
وی یاد آور شد: وقتی دستگاه های مجری ذی نفع هستند، ازاین رو نمی توانند سیاست گذاری كنند؛ بلكه می توانند لایحه بدهند و بر مبنای لایحه سیاست گذاری های لازم صورت بگیرد. ضمن این كه در ستاد نقشه جامع علمی كشور وزاری علوم، بهداشت و آموزش و پرورش عضو هستند و وقتی شورایعالی این ستاد تشكیل می شود، حتی رؤسای دو كمیسیون آموزش و بهداشت هم عضو می شوند، همینطور وزیر امور خارجه و اطلاعات هم عضو این كمیسیون می شوند. ازاین رو این گونه نیست كه ما یك سیاست گذاری را داشته باشیم و آنرا به دستگاه های مجری ابلاغ نماییم. در واقع خود مسؤلان دستگاه های اجرایی در فرآیند سیاست گذاری های شورا قرار دارند و علاوه بر این در كمیسیون های تخصصی شورایعالی انقلاب فرهنگی كارشناسان مختلف حضور دارند و در این شورا علاوه بر كارشناسان، وزرای مربوط به علم و فناوری و سایر مسؤلان هم عضویت دارند. به همین جهت سیاست گذاری كه در این شورا صورت می گیرد، با كمك تركیب بوجود آمده و با همكاری مجلس و دولت و شورا اتخاذ می شود و تلاش می نماییم با كمك این ترتیب و سایر كارشناسان تخصصی قانون را از وابستگی سازمانی خارج نماییم. ازاین رو تصوری كه امروز از زبان بعضی از مسئولین وزارتخانه ها در مورد دخالت شورا ترسیم می شود، صحیح نیست؛ چون كه شورا به وظیفه سیاست گذاری خود عمل می كند.
دكتر عاملی در ادامه تصریح كرد: اگر ستاد نقشه جامع علمی كشور تعیین شده و تا كنون این ستاد ۱۲۴ جلسه را برگزار كرده است، تمامی این جلسات در حوزه هماهنگی و اجرایی سازی و بسترسازی برای اسناد جدید در ارتباط تنگاتنگ با دستگاه های مجری است كه بتوانیم بدین سان سیاست گذاری های لازم را انجام بدهیم. شاید یك راهكار مناسبی كه در نظام های سیاست گذاری موفق وجود دارد، این است كه این سیاست گذاری موفق سیاستی است كه از فضای ذینفع به سمت تصمیمات ورود می كند. ازاین رو ما باید این مورد را تقویت نماییم، همچنان كه در گذشته هم موجود بوده و در آینده هم این روند در شورا تقویت خواهد شد.
استقبال شورایعالی انقلاب فرهنگی از عرضه لایحه توسط دستگاه های اجرایی
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح كرد: من در ابتدای ورود به شورا به تمامی دستگاه ها نامه نوشتم كه ما استقبال می نماییم كه اكثریت دستورات شورایعالی انقلاب فرهنگی تبدیل به لایحه شود و همین الان در سند مهندسی فرهنگی كشور ۱۹ سند ملی پیشبینی شده است و دو منشور دیگر هم و همینطور پنج سند سیاستی راهبردی تدوین كردیم.
عاملی افزود: ما برای تدوین این اسناد یك تقسیم كار ملی طراحی كردیم كه مثلا "سند موسیقی" را وزارت ارشاد اجرایی كند و همین طور "سند سینما" را هم به همین وزارتخانه پیشنهاد دادیم، سایر اسناد هم همین روند را دارد و امروز در دستور شورایعالی انقلاب فرهنگی "سند تعلیم و تربیت جنسی" از جانب وزیر آموزش و پرورش طرح می شود و در مورد آن تصمیم گیری می شود و این نوع روند سبب می شود كه نگاه كارشناسی به این موضوعات وجود داشته باشد و ما در شورا كارشناس این نوع موضوعات هستیم.
توضیح شورا در مورد سند مهندسی فرهنگی
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد سند مهندسی فرهنگی در این شورا اظهار داشت: این سند یك سند بسیار پرارزش است. برخی تصور می كنند مهندسی كردن یعنی خارج از اراده جامعه اقدامی را انجام بدهیم، در حالیكه به هیچ وجه در سند مهندسی فرهنگی این نگاه وجود ندارد، بلكه مردم در محور هستند و تا وقتی مردم اراده نكنند، هیچ برنامه ریزی فرهنگی به نتیجه نمی رسد، بلكه بحث مهندسی در این سند توجه به هندسه فرهنگی در جامعه است. یعنی اینكه باید به تمامی اجزای هندسه فرهنگی توجه گردد. یعنی وقتی بخواهیم یك برنامه ریزی فرهنگی داشته باشیم، باید همه اجزا را در نظر بگیریم. ازاین رو برخی بلافاصله جنبه منفی مهندسی فرهنگی را می بینند كه در سند این به هیچ وجه این امر به این صورت وجود ندارد.
عاملی خاطرنشان كرد: ما در سند مهندسی فرهنگی ۱۳ برنامه كلان ملی داریم و به تبع آن هم ۱۳ برنامه ملی كه مقداری جزئی تر است، تدوین شده است، ازاین رو برای هر برنامه ملی یك برنامه اقدام هم تدوین شده است كه در كل ۳۰۰ برنامه اقدام تدوین كرده ایم؛ اما تنها اقدامی كه باید انجام می دادیم این بود كه شورای هماهنگی و راهبری ستاد مهندسی فرهنگی تشكیل گردد كه متاسفانه علیرغم اینكه این سند دو بار ابلاغ گردیده بود و در سال ۱۳۹۳ ابلاغ گردید، اما این ستاد تشكیل نشد و من همان روزی كه به شورا آمدم، از رئیس جمهور خواهش كردم كه این جلسه تشكیل گردد. چون كه بر طبق این سند رئیس جمهور، رئیس ستاد هم به حساب می آید و یا اینكه معاون اول رئیس جمهور می تواند رئیس ستاد باشد؛ اما به علت مشغله های رئیس جمهور ایشان ترجیح دادند كه معاون اول این ستاد را تشكیل دهد كه ما آنرا ابلاغ كردیم و جلسات این ستاد امروزه شروع شده و سه جلسه آن هم برگزار شده است.
دكتر عاملی تصریح كرد: یكی از اتفاقاتی كه در سند مهندسی فرهنگی اتفاق افتاده است، اتصال این سند روی برنامه های پنج ساله كشور است. اگر اسناد شورایعالی انقلاب فرهنگی به برنامه های واقعی دولت وصل نشود، اسناد مبحث سلیقه ای خواهد شد، ولی در سند یكی از 6 وظایفی كه در نسخه دوم در دوران رئیس جمهور جدید اضافه شده است، این است كه باید این سند به برنامه های پنج ساله متصل شود. در مصوبه ای هم كه ما در این ستاد داشتیم، این بود كه كمیته تلفیق تشكیل گردد و ریاست این كمیته بر عهده دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی است و وزیر فرهنگ، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از اعضای این ستاد هستند و همینطور متناسب با دستورات این كمیته از دستگاه های مربوطه برای دریافت نظر دعوت خواهد شد.
وی همینطور با اشاره به سابقه تاسیس این شورا اظهار نمود: شورایعالی انقلاب فرهنگی بعد از پیروزی سال ۵۷ به فرمان امام راحل تشكیل شد و تا به امروز مشاركت گسترده ای در تحولات ایران اسلامی پس از انقلاب داشته است، بگونه ای كه ۲۳۰۰ مصوبه در این سال ها داشت كه ۶۶ درصد مصوبات مربوط به علم و فناوری و ۲۷ درصد هم فرهنگی است.
وی با تاكید بر اینكه ۸ درصد مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی مشترك میان علم و فرهنگ است، اظهار داشت: نزدیك به ۱۱۱۷ مصوبه مربوط به افراد مثل روسای دانشگاه ها و نمایندگان شورا در نهادهای مختلف بود. ضمن اینكه هزار و ۷۹۰ مصوبه از ۲۳۰۰ مصوبه اجرایی شد كه از این تعداد، ۱۲۲۷مصوبه (۶۸ درصد) مربوط به حوزه علم و فناوری و ۴۲۴ مصوبه مربوط به حوزه فرهنگ است و ۱۳۹ مصوبه درصد مصوبات مشترك است.
علت عدم اجرای برخی مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی
به گفته وی، اجرایی نشدن برخی مصوبات "به دولت بر می گردد كه اقدام جدی نكرده است". دولت ها یك مقدار با مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادوار مختلف فاصله داشته، اما مقداری هم به ماهیت مصوبات ارتباط دارد. علت اجرایی نشدن بعضی از مصوبات، "مبهم و انشایی نشدن متن مصوبات" است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی همینطور فقدان نگاشت نهادی و تقسیم كار ملی را هم یكی از علل اجرایی نشدن اسناد شورایعالی انقلاب فرهنگی دانست و اضافه كرد: در این ۳۵ سال هرچه جلوتر رفتیم، مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی چارچوب قوی تری پیدا كرد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر این كه در اسناد نقشه جامع علمی كشور، تحول بنیادین آموزش و پرورش و مهندسی فرهنگی ابهامات كاهش یافته است، اظهار داشت: البته "فقدان برنامه عملیاتی" مشكل اسناد است. همینطور در اسناد ملی پیوست ها و ضمائم سند از خود سند اهمیت بیشتری دارد و "فقدان شاخصهای سنجش" نقص بعدی است و هنوز شاخص قطعی برای حوزه علم و فناوری مشخص نكرده ایم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی دیگر دلیل اجرایی نشدن مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را "فقدان ضمانت های حقوقی و اجرایی مصوبات" دانست و تصریح كرد: هر چه شورا به سمت جلو پیش می رود، باید بنیاد حقوقی اسنادش بیشتر شود.
به گفته وی، شورایعالی انقلاب فرهنگی بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی بنیان حقوقی، قانونی و شرعی دارد. "ضعف در مشاركت دستگاه ها در عرضه طرح ها به سمت این شورا" یكی دیگر از علل اجرایی نشدن مصوبات است و اغلب قوانین مجلس و مصوبات شورا در چارچوب طرح بوده است؛ یعنی در دل دبیرخانه شورا كارشناسی و وارد صحن شده است.
ما احتیاج به لایحه و اجتماعی شدن مصوبات داریم
وی اظهار داشت: ما به لایحه و اجتماعی شدن مصوبات نیاز داریم كه در قانون ذكر شده است كه قانونی كه از قبل پذیرش اجتماعی می یابد، در اجرا موفق تر است.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان كرد: رابطه شورایعالی انقلاب فرهنگی با دولت و مجلس یك تركیب بسیار مهم می باشد و این شورا باید در تعامل منطقی، هماهنگ، همراه و راهبردی باشد. ما در این راه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن احترام به تمام مصوبات این شورا، خویش را مكلف بر اجرایی سازی مصوبات قبلی می دانیم، همانطور كه بارها رهبر معظم انقلاب بر به روز رسانی اسناد تاكید كرده اند و اسناد هم باید به روز باشند.
رسانه باید به پیشرفت ایران كمك كند
دكتر عاملی اضافه كرد: دو اقدام مهم در ساختار دبیرخانه صورت گرفت؛ ارتباط قوی بین شوراهای تخصصی، كمیسیون های تخصصی و حوزه تصمیم سازی در حوزه ستاد نقشه جامع علمی و حوزه فرهنگ رخ نداد. ازاین رو دو ستاد فرهنگ و علم و فناوری را در ساختار ایجاد كردیم و شوراهای تخصصی ذیل این دو ستاد قرار گرفتند.

وی اضافه كرد: نیازمند همكاری رسانه ای هستیم كه در مباحث حاشیه ای وارد نشوند؛ چون كه این مسائل كمكی به پیشرفت كشور نمی كند؛ حوزه رسانه باید نگاه به افق دراز مدت كشور داشته باشد و رسانه باید به پیشرفت ایران كمك نماید.

استاد علوم ارتباطات تصریح كرد: ثمره طرح كردن مسائل حاشیه ای، تیتر روزنامه های زرد است.
ادامه دارد


1398/09/19
14:24:16
5.0 / 5
4487
تگهای خبر: دانشگاه‌ , دستگاه , روزنامه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴