عضو هیات مدیره انجمن شركت های دانش بنیان سلامت:

صیانت از تولید داخلی مهمتر از حمایت مالی است

صیانت از تولید داخلی مهمتر از حمایت مالی است

به گزارش راستابلاگ عضو هیات مدیره انجمن شركت های دانش بنیان سلامت با بیان این كه ایجاد حمایت های صیانتی مهمتر از كمك های مالی به شركتهای دانش بنیان است، اظهار داشت: باید در واردات محصولاتی كه نمونه مشابه داخلی دارند، محدودیت بوجود آمده یا جلوگیری به عمل آید تا شركتهای دانش بنیان بتوانند وارد بازار شوند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، حمیدرضا خرم خورشید، استاد مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه‌ لوم بهزیستی و توان بخشی با اشاره به مفهوم دانش بنیان، آنرا شامل صنایع های تك (صنایع با فناوری های پیشرفته) دانست كه بر پایه تفكر، اندیشه و نیرو انسانی خبره شكل می گیرد.
خرم خورشید به تجربیات جهانی اشاره و اظهار نمود: خیلی از كشورهای پیشرفته مانند آمریكا، حوزه اسكاندیناوی و حتی آسیای جنوب شرقی در این عرصه سرمایه گذاری وسیعی انجام داده اند و به نتایج خوبی رسیده اند و سهم بزرگی از اقتصاد این كشورها توسط این افراد تامین می شود. "سیلیكون ولی" هم ارزش افزوده ای است كه بر پایه تفكر ایجادشده است. شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها، دانشگاه های نسل سه و چهار بر اساس فناوری و نوآوری كار می كنند كه ارزش افزوده بسیاری ایجاد می كنند.

اقتصاد دانش بنیان به اندازه انرژی اتمی اهمیت دارد
این استاد مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، با یادآوری اینكه نقش شركت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال و ثروت غیرقابل انكار است، اظهار داشت: برای مثال دانشگاه MIT بالغ بر ۲۵ هزار شركت دانش بنیان تاسیس كرده كه منجر به ایجاد صدها هزار شغل شده است.
به قول خرم خورشید، ما در كشورمان دیر شروع كردیم و معتقدم هنوز شركت های دانش بنیانی كه به دنبال ایجاد سرمایه بر مبنای تفكر باشند، خیلی جا نیفتاده اند. این مساله باید در بین مسؤلان هم تبدیل به استراتژی محوری شود.
وی تصریح كرد: باید مسؤلان در سطح كلان كشور به این نتیجه برسند كه اقتصاد دانش بنیان به اندازه انرژی اتمی اهمیت دارد و باید روی آن سرمایه گذاری شود. ولی آیا حالا به رغم همه شعارهایی كه داده می شود، بهایی داده شده؟! متاسفانه بیشتر در اینباره صحبت می شود و در عمل حمایت چندانی نشده است.

درآمد صادراتی تجهیزات پزشكی معادل نفت است
خرم خورشید با بیان این كه در بین صنایع های تك، حوزه سلامت قرار دارد كه خود شامل بخش هایی مانند تجهیزات پزشكی، دارو (اعم از شیمیایی و بیوتكنولوژی)، كیت های آزمایشگاهی، طب سنتی و گیاهی، توان بخشی و غیره است، اظهار داشت: تجهیزات پزشكی یكی از حوزه های بسیار مهم دانش بنیان در حوزه سلامت است و شركت های ما بسیار توانمند هستند. تجهیزات پزشكی پتانسیل بسیار خوبی نسبت به صنایع دیگر دارد، چونكه صادرات آن نسبت به دارو، كیت های آزمایشگاهی و مواد اولیه راحت تر است.
عضو هیات مدیره انجمن شركت های دانش بنیان سلامت اضافه كرد: در حوزه تجهیزات پزشكی خیلی خوب عمل كردیم و معتقدم اگر یك صدم حمایتی كه از صنایع خودرو در كشور انجام شده، از صنایع تجهیزات پزشكی انجام شده بود، حالا صادرات این بخش به اندازه نفت می توانست درآمدزا باشد.

صیانت از تولید داخلی یك لزوم است
مسؤلان به اهمیت شركت های دانش بنیان در اقتصاد پی نبرده اند

وی با تاكید بر اینكه در شعارها حمایت های زیادی از دانش بنیان انجام شده یا در حال انجام می باشد، اظهار داشت: آئین نامه اجرایی پشتیبانی از شركت های دانش بنیان مهرماه سال ۹۲ و هفت سال بعد از عرضه لایحه آن به مجلس، تصویب گردید. این نشان داده است مسؤلان به اهمیت شركت های دانش بنیان در اقتصاد پی نبرده اند.
خرم خورشید اضافه كرد: حمایت مالی امكان دارد به صورت پرداخت بلاعوض، تسهیلات بدون بهره یا كم بهره باشد. مهم تر از كمك های مالی ایجاد حمایت های صیانتی است. شركت های دانش بنیان كه وارد بازار می شوند و محصولی را تولید می كنند باید حداقل در داخل كشور موردحمایت قرار گیرند و از واردات نمونه مشابه خارجی به كشور جلوگیری شده یا حداقل محدود شوند. آگاه هستیم كه این مهم نیازمند عزمی راسخ برای مبارزه با رانت و فسادی است كه از واردات حمایت می كند و این تنها راه امكان دارد.
بر مبنای اعلام روابط عمومی مجمع تشكل های دانش بنیان ایران، استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی با تاكید بر اینكه صیانت از تولید داخلی بسیار مهم تر از حمایت مالی است، اظهار داشت: مساله بهداشت و درمان اهمیت بسیار بالایی دارد و تجهیزات و داروهای تولیدی باید استانداردهای بالایی داشته باشند. وقتی محصولی استانداردهای لازم را دریافت كرد، سازمان غذا و دارو باید به سرعت مانع از واردات نمونه خارجی به كشور شود.



1398/09/16
23:45:33
5.0 / 5
4442
تگهای خبر: تسهیلات , دانشگاه‌ , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳