در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد

ترمیم صدمه های ریوی با كمك پیوند سلولی

ترمیم صدمه های ریوی با كمك پیوند سلولی

به گزارش راستابلاگ پژوهشگران ˮدانشگاه پنسیلوانیاˮ توانستند ریه موش های مبتلا به آنفلوانزا را با كمك نوعی پیوند سلولی ترمیم كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، بعضی از انواع آنفلوانزا آنقدر شدید هستند كه می توانند صدمه های بلند مدتی در ریه ایجاد كنند. پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا" (UPenn)، راهبرد جدیدی عرضه كرده اند كه شاید روزی بتواند ریه ها را در مقابل این صدمه ها حفظ كند.
پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند كه پیوند نوع خاصی از سلول های ریه موش های سالم به موش های مبتلا به آنفلوانزا می تواند به ترمیم صدمه های ریوی آنها كمك نماید. در این آزمایش، سلول های خاصی موسوم به "سلول های آلوئولار نوع دو" (AT2)، از ریه موش های سالم به موش های ناسالم پیوند زده شد تا به تنفس ساده تر آنها و بهبود سطح اكسیژن دریافتی كمك نماید.
"اندرو واگهان" (Andrew Vaughan)، استادیار دانشگاه‌ نسیلوانیا و از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: ما این روش ساده را به كار بردیم تا تاثیر پیوند سلول های آلوئولار نوع دو را در ترمیم ریه موش های بیمار بررسی نماییم.
"آرون وینر" (Aaron Weiner)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: انجام دادن این پیوند را در انسان تصور كنید. اگر انسان ها در فصل شیوع آنفلوانزا به این بیماری گرفتار شوند، می توان از پیوند سلول های آلوئولار نوع دو برای بهبود آنها استفاده نمود. هدف ما، داشتن ذخایری از این سلول ها جهت استفاده از آنها در هنگام نیاز است.
پژوهش ابتدایی واگهان و همكارانش، روی نتایج منفی صدمه ریه همچون عفونت شدید تمركز داشت. آنها در بررسی های جدید خود تلاش كردند تا موش های مبتلا به آنفلوانزا را با پیوند سلولی بهبود ببخشند.


در فرایند ترمیم با كمك سلول های آلوئولار نوع دو، معمولا نوعی ماده فعال سطحی تولید می شود كه كششی سطحی در كیسه هوایی ریه بوجود می آورد تا عملكرد آن تضمین شود اما سلول های آلوئولار نوع دو می توانند عملكردی مشابه فعالیت سلول بنیادی هم داشته باشند. آنها می توانند از عهده ترمیم خود برآیند و كار انتقال گازهای هوای تنفسی را هم در ریه ها انجام دهند. واگهان و همكارانش تصمیم گرفتند از این توانایی سلول های آلوئولار نوع دو، برای كمك به ترمیم ریه صدمه دیده استفاده كنند.
پژوهشگران، این روش را علاوه بر موش های مبتلا به آنفلوانزا، روی موش هایی كه ریه آنها به علل دیگر همچون استنشاق اسید، شیمی درمانی و "پنومونی باكتریایی " (bacterial pneumonia) صدمه دیده بود هم آزمایش كردند. واگهان افزود: در كمال تعجب دیدیم كه پیوند سلول های آلوئولار نوع دو، در دو یا سه مورد دیگر از صدمه های ریوی هم كارآمد است و تاثیر مثبتی بر بهبود آنها دارد.
این پژوهش، در مجله "Regenerative Medicine" به چاپ رسید.



1398/05/30
22:06:03
5.0 / 5
5077
تگهای خبر: دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴