آیت الله سعیدی: حفظ قرآن گامی بلند برای محافظت از پیام قرآن است

آیت الله سعیدی: حفظ قرآن گامی بلند برای محافظت از پیام قرآن است

راستابلاگ: تولیت آستان مقدس كریمه دوده (س) اظهار داشت: حفظ قرآن كریم یك هدف نیست بلكه یك گام بلند برای محافظت از پیام قرآن است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، آیت الله سیدمحمد سعیدی، شب گذشته، ۱۷ تیرماه در همایش «طوبای كرامت» كه با هدف تجلیل از حافظان قرآن كریم مركز قرآن و حدیث كریمه دوده (ع) در این مكان مقدس برگزار شد، بیان كرد: هر كتابی حتی اگر از نظر معارف و علم و… دارای سطوح عالیه باشد بالاخره پس از مدتی خواندن و تحقیق كردن، طراوت و تازگی آن كاسته می شود اما هر اندازه كه قرآن كریم مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد و عصر و نسل تجدید می شود طراوات قرآن همچنان باقی است و كهنه نمی گردد.
سعیدی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در خصوص اینكه «قرآن برای زمان و نسل خاصی نازل نشده و تا قیامت طراوات و تازگی و جدید بودن خودرا حفظ می كند»، اظهار نمود: این كتاب الهی برترین و ماندگارترین اثر آسمانی و جاودانه ترین پیامی است كه خدا برای هدایت بشر تا ابدیت بر قلب شریف بنده خاص خود حضرت محمد (ص) نازل فرموده است.
وی افزود: خداوند قرآن كریم را بعنوان شفا و درمان معرفی می كند و می فرماید: اگر كسی با قلبی جستجوگر و خواستار هدایت به قرآن بازگشت كند این كتاب او را از امراض روحی نجات می دهد.
آیت الله سعیدی با اشاره به اینكه قرآن كریم دو نوع بازگشت كننده دارد، اضافه كرد: بعضی افراد به جهت اینكه بیاموزند به آن بازگشت می كنند كه به آنها متقین می گویند ولكن كسانی كه با غرض گناه آلود و شرك آلود به قرآن بازگشت می كنند و ظالم به نفس خود و دیگران هستند بطور قطع جز خسارت از این قرآن بهره ای نخوهند برد.
وی ادامه داد: خداوند در این مأموریتی كه به قرآن و پیامبر (ص) داده هیچ بدل و جایگزینی را نیز برای این كتاب مجید قرار نداده بدین سبب قرآن كتاب روز است یعنی هركس در هر عصر و در هر نسلی به آن بازگشت كند عنصری جدید و مناسب با آن عصر و نسل خواهد دید و چاره ساز مردم آن زمان خواهد بود و پس كشف این معنا نیاز به توضیح و تبیین دارد و باید كسانی باشند كه بفهمند و باور كنند و عناصر روشنی بخش زندگی انسان را متناسب با نیاز وی در آن زمان استخراج كنند.
سعیدی اظهار داشت: در عصر ائمه (ع) كار دوده (ع) این بود كه برای نسل خود مطالبی كه متناسب آن زمان بود بیان می كردند و با مصادیق و حوادث زمان تطبیق می دادند؛ در عصر غیبت نیز این رسالت به عهده پژوهشگران و مروجان مكتب دوده (ع) و مراجع عالیقدر و فقها است.
وی افزود: فقها كسانی هستند كه می توانند آیات را منطبق بر این زمان بیان كنند بدین سبب در زمان ما یكی از چهره های شاخص برای تطبیق قرآن بر حوادث جاری آن زمان در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و… امام خمینی (ره) بود كه در بیانات خود برای حل معضلات جاری كشور بلكه دنیا به آیات قران استشهاد می كردند.
نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به حادثه اخیر در مصر تاكید كرد: به مجرد اینكه محمد مُرسی رئیس جمهور مصر شد با افكار بدی كه از نظر اعتقادی داشت قدم در راه اشتباه و دشمنی با دوده (ع) گذاشت و گام های بدی را در این راه برداشت و اعلام نمود رابطه خودرا با كشور سوریه قطع كرده است، در درگیری كه بین ظالمان اتفاق افتاد، محمد مرسی از سمت خود بركنار شد و به زندان افتاد و در نهایت طی چند روز گذشته اعلام نمودند كه محمد مُرسی در زندان از دنیا رفت.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب ایران وقتی این تحول و تغییر را در كشور مسلمان مصر دیدند در مورد سرنوشت محمد مُرسی بیان كردند: «این شخص ركون به ظالمین پیدا كرد كه چنین سرنوشتی نصیب او شد» كه استناد ایشان به آیه شریفه «وَ لا تَرْكَنُوا إِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُون‏؛ و به كسانی كه ظلم كردند میل و اعتماد نكنید كه آتش دامن گیرتان شود، درحالی كه به غیر خدا هیچ ولی ای به كارتان نمی آید، و در نتیجه، یاری نخواهید شد. سوره هود / آیه ۱۱۳».
سعیدی بیان كرد: قرآن برای همه پدیده ها رهنمون دارد؛ امروزه حافظان لازم است از قرآن محافظت كنند و تطبیق این آیات كریمه با نیازهای جامعه را شناسایی كرده و بعد از آنكه خود به پیام آیات عمل كردند، در سه سطح خود، خانواده و جامعه آنرا جاری كنند؛ حفظ قرآن كریم یك هدف نیست بلكه یك گام بلند به حساب می آید برای هدفی كه همانا محافظت از قرآن است.




منبع:

1398/04/18
14:17:08
5.0 / 5
4725
تگهای خبر: زندگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵