بهروز آذر:
زنان فعال در صنایع خلاق باید دیجیتال مارکتینگ بیاموزند
به گزارش راستابلاگ، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اظهار داشت: زنان فعال صنایع خلاق باید دیجیتال مارکتینگ را بیاموزند، اقتصاد دیجیتال را درک کنند و محصولات خویش را در این بستر عرضه و ارتقا دهند.
به گزارش راستابلاگ به نقل از مهر، زهرا بهروزآذر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در دومین رویداد صنایع خلاق و فرهنگی که با حضور محمدنبی شهیکی تاش، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، علی منتظری رئیس جهاد دانشگاهی و محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس دانشگاه لم و فرهنگ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار گردید، اظهار داشت: نگاه ما در دولت چهاردهم به مبحث صنایع خلاق، صرفا اقتصادی نیست. ما صنایع خلاق را موتور محرکه توسعه همزمان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می دانیم، چونکه این صنایع بر پایه نوآوری، فرهنگ، هنر و فناوری شکل می گیرند.
وی اضافه کرد: خصوصیت مهم صنایع خلاق این است که در آن واحد هم در اشتغال زایی مؤثرند و هم در حفظ هویت فرهنگی ایفای نقش می کنند. این صنایع عرصه های متنوعی را از تولید محتوا و صنایع دستی گرفته تا طراحی مد، موسیقی، فیلم، گردشگری و دیگر محصولات فرهنگی در بر می گیرند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور و نیمی از سرمایه فکری و تخصصی جامعه هستند، اظهار داشت: زنان نقشی بسزا در توسعه صنایع خلاق دارند. باور ما این است که برای فعال تر شدن و اثرگذاری بیشتر در این عرصه قلب و موتور محرکه صنایع خلاق، کارآفرینی فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه کارآفرینی فرهنگی تفاوت مهمی با انواع دیگر کارآفرینی دارد اظهار داشت: این نوع کارآفرینی بر داشته ها و میراث فرهنگی، سنت ها، هنرها و هویت های بومی استوار است. ایران به سبب تنوع قومی، زبانی و مذهبی خود، دارای سرمایه ای عظیم و فرصت های فوق العاده ای در این حوزه می باشد. امیدواریم با راهبری و تسهیل گری پارک های فناوری، بتوانیم زمینه های موردنیاز برای رشد این هنرها و فعالیتها را بیشتر از پیش فراهم نماییم.
وی به لزوم های توسعه کارآفرینی پرداخت و اظهار داشت: برای توسعه کارآفرینی فرهنگی چند محور اصلی را باید تقویت نماییم. هر کارآفرینی از خلاقیت و نوآوری آغاز می شود؛ ازاین رو ضروری است افراد خلاق و نوآور را جذب و پرورش دهیم. اگر در جذب موفق نبوده ایم یا تعداد افراد جذب شده پایین است، باید تلاش نماییم افراد فعال در دیگر حوزه ها را هم به این عرصه وارد نماییم و خلاقیت آنها را پرورش دهیم. هرچند پرورش خلاقیت بیشتر از همه در کودکی اتفاق می افتد، اما این به معنای ناتوانی بزرگسالان در خلاق شدن نیست. با آموزش ها و روشهای فنی ویژه می توانیم نگاه خلاقانه را در بزرگسالان هم باردیگر زنده نماییم.
بهروز آذر به اهمیت ترویج نگرش مثبت و ذهنیت رشد در افراد اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه خیلی از ما، خصوصاً مسؤلان، به سبب مواجهه مداوم با مشکلات و ذهنیت مثبت را از دست می دهیم. باید کمک نماییم این نگرش و امید در افراد تقویت شود تا خلاقیت و نوآوری امکان بروز و رشد پیدا کند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تاکید کرد: محور دوم، سرمایه فرهنگی کشور است. ما میراث فرهنگی وسیع، سنت های باارزش و پیشینه هنری غنی داریم. متاسفانه در سالهای گذشته به سبب بی توجهی، قسمتی از این داشته ها به فراموشی سپرده شده یا مورد غفلت قرار گرفته است. باید برای احیای این میراث اقدام نماییم و فرصت های جدیدی را در این حوزه به روی مردم بگشاییم.
وی با اشاره به اینکه محور سوم، آموزش مهارت های مدیریت کسب و کار به فعالان صنایع خلاق است، اظهار داشت: خلاقیت و ایده به تنهایی کافی نیست. زمانی یک فعالیت پایدار می شود که به محصول یا خدمتی تبدیل گردد که مشتری حاضر باشد برای آن هزینه کند. هنرمندان ما غالباً از این نکته غفلت کرده اند و بنابراین در توسعه بازار و پایداری کارهای خود گرفتار مشکل شده اند. باید به فعالان این عرصه آموزش دهیم تا محاسبات مالی، هزینه فایده، طراحی محصول و شناخت نیاز مشتری را یاد بگیرند.
وی چهارمین مبحث را شبکه سازی و همکاری با نهادهای ملی و بین المللی دانست و اظهار داشت: حالا تمام اعضای دولت پای کار هستند تا این شبکه ها ایجاد و تقویت شوند. ما تلاش داریم ظرفیتهای موجود ملی را یکپارچه نماییم و پارک های فناوری می توانند اهمیت بالای ی در این ارتباطات نهادی و توسعه اکوسیستم ایفا کنند.
بهروز آذر به مبحث بهره برداری از تکنولوژی های جدید و دیجیتال پرداخت و اظهار داشت: فعالان صنایع خلاق باید دیجیتال مارکتینگ را بیاموزند، اقتصاد دیجیتال را درک کنند و محصولات خویش را در این بستر عرضه و ارتقا دهند. اگر بتوانیم در این مورد ها فعالیت نماییم، می توانیم با تأکید بر کارآفرینی فرهنگی بعنوان قلب تپنده صنایع خلاق، شاهد رشد و توسعه این حوزه باشیم.
وی با اشاره به اینکه صنایع خلاق با سازوکار و روش های کارآفرینی فرهنگی می توانند توسعه یابند، تصریح کرد: مهم ترین اثر این صنایع در جامعه ما، اثر اجتماعی و هویتی آن هاست. تقویت هویت ملی و انسجام اجتماعی بدون تردید از مسیر توسعه کارآفرینی فرهنگی و صنایع خلاق ممکن است.
بهروز آذر با تأکید بر اهمیت انسجام فرهنگی اظهار داشت: امیدوارم انسجام فرهنگی که اینروزها به بهانه تلخ و شوم جنگ در کشور پررنگ تر شده، به فرصتی پایدار برای رشد ایران بدل شود و ظرفیت ها و داشته هایی که سال ها به آنها بی توجه بودیم، امروز باید باردیگر پررنگ شود و قدرشان دانسته شود. به اجمال، زمانی یک فعالیت پایدار می شود که به محصول یا خدمتی تبدیل گردد که مشتری حاضر باشد برای آن هزینه کند. هنرمندان ما غالباً از این نکته غفلت کرده اند و ازاین رو در توسعه بازار و پایداری کارهای خود گرفتار مشکل شده اند. بهروز آذر با تاکید بر اهمیت انسجام فرهنگی عنوان کرد: امیدوارم انسجام فرهنگی که این روزها به بهانه تلخ و شوم جنگ در کشور پررنگ تر شده، به فرصتی پایدار برای رشد ایران بدل شود و ظرفیت ها و داشته هایی که سال ها به آنها بی توجه بودیم، امروز باید دوباره پررنگ شود و قدرشان دانسته شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید