اصلی ترین عامل افزایش حوادث جاده ای نوروز
راستابلاگ: عدم رعایت فاصله طولی یکی از اصلی ترین علل افزایش حوادث جاده ای است. این تخلف رانندگی نه فقط خطر برخوردهای زنجیره ای را بالا می برد، بلکه موجب ایجاد ترافیک سنگین و افزایش تلفات می شود.
به گزارش راستابلاگ به نقل از مهر، هر ساله با فرارسیدن ایام نوروز، جاده ها شاهد حجم وسیعی از عبور خودرو ها و مسافران است این افزایش ترافیک در کنار رفتارهای پرخطر رانندگی و شرایط جوی متغیر، سبب می شود که تصادفات جاده ای به معضلی بزرگ تبدیل گردد. متاسفانه، هر ساله شاهد افزایش چشم گیر تلفات انسانی در جاده ها هستیم که خیلی از خانواده ها را داغدار می کند. تصادفات بازهم یکی از چالش های عمده در روزهای نوروز است. برمبنای آمارهای اعلام شده، وضعیت جان باختگان حوادث رانندگی در نوروز طی سالیان ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۳ به شرح زیر است: سال ۱۳۹۵: ۹۶۷ نفر
سال ۱۳۹۶: ۸۷۴ نفر
سال ۱۳۹۷: ۱۱۰۹ نفر
سال ۱۳۹۸: ۹۱۴ نفر
سال ۱۳۹۹: ۵۳۴ نفر
سال ۱۴۰۰: ۱۰۸۰ نفر
سال ۱۴۰۱: ۱۱۴۶ نفر
سال ۱۴۰۲: ۱۲۱۷ نفر
سال ۱۴۰۳: ۱۰۸۹ نفر از آمارهای بالا مشخص است که در ابتدا (بین سالیان ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶) میزان جان باختگان کم شده است، اما از سال ۱۳۹۷ به بعد، روند افزایش جان باختگان شروع شده است. سال ۱۳۹۹ با کاهش چشم گیر جان باختگان (۵۳۴ نفر) روبه رو بود که ممکنست ناشی از محدودیت های در رابطه با پاندمی کرونا و کاهش سفرها بوده باشد. با این وجود، از سال ۱۴۰۰ به بعد، تعداد جان باختگان در نوروز باردیگر روند افزایشی به خود گرفته است. این افزایش در سالیان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به اوج خود رسید و در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه پیدا کرد، هرچند که با کاهش نسبت به سال ۱۴۰۲ مواجه بودیم. این روند افزایشی می تواند به دلیلهای مختلفی مانند افزایش حجم عبور در روزهای نوروز، افزایش سرعت و تخلفات رانندگی، و همین طور مشکلات زیرساختی و فرهنگی در جاده ها نسبت داده شود.
طبق آمارهای پلیس راهور و راه، ده استان با بیشترین سهم جان باختگان تصادفات رانندگی در نوروز سال ۱۴۰۳ به شرح زیر هستند: سیستان و بلوچستان: ۸.۵ درصد
فارس: ۸.۳ درصد
کرمان: ۷.۵ درصد
اصفهان: ۷.۳ درصد
خراسان رضوی: ۶.۷ درصد
خوزستان: ۵.۲ درصد
تهران بزرگ: ۴.۹ درصد
آذربایجان شرقی: ۳.۶ درصد
هرمزگان: ۳.۵ درصد
مرکزی: ۱.۳ درصد این آمار نشان میدهد که بیشترین سهم جان باختگان تصادفات رانندگی در نوروز ۱۴۰۳ در استانهای سیستان و بلوچستان و فارس بوده است. همچنین، استانهای کرمان و اصفهان در مقام های بعدی قرار دارند. طبق اعلام پلیس راهور، مقایسه علل وقوع حوادث در بازه زمانی طرح نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل نشان میدهد که تعدادی از عوامل با کاهش و برخی دیگر با افزایش روبه رو شده اند: عدم رعایت فاصله طولی و عدم توجه به جلو:
سال ۱۴۰۲: ۳۹ درصد
سال ۱۴۰۳: ۴۵ درصد
این عامل بالا رفته است. رانندگان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل بیشتر گرفتار این تخلف شده اند. عدم رعایت فاصله طولی ممکنست ناشی از بی توجهی به شرایط جوی و ترافیک، یا حواس پرتی رانندگان باشد. بعلاوه، عدم توجه به جلو نیز می تواند به سبب خستگی، حواس پرتی یا استفاده از موبایل باشد که سبب وقوع تصادفات شدید می شود. عدم توانایی در کنترل وسیله و تخطی از سرعت مطمئنه:
سال ۱۴۰۲: ۱۷ درصد
سال ۱۴۰۳: ۲۲.۵ درصد
این عامل نیز افزایش داشته است. رانندگان در سال ۱۴۰۳ بیش از سال قبل از سرعت مطمئنه تجاوز کرده اند و کنترل بهینه وسیله نقلیه را نداشته اند. این مساله می تواند به سبب شرایط جوی، عدم رعایت وضعیت جاده یا ضعف در مهارت های رانندگی باشد که منجر به افزایش تصادفات و حوادث جاده ای می شود. انحراف به چپ:
سال ۱۴۰۲: ۸ درصد
سال ۱۴۰۳: ۸.۵ درصد
این عامل با افزایش مختصر روبه رو بوده است. رانندگان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل بیش از مسیر خود منحرف شده اند. انحراف به چپ به طور معمول به سبب عدم تمرکز، خواب آلودگی، یا عجله کردن اتفاق می افتد و می تواند موجب برخورد با وسایل نقلیه مقابل یا وقوع تصادفات جدی شود. بنظر می رسد مجزا نمودن راه های طرفه که قبلاً نیز مورد مطالبه پلیس راهور قرار گرفته است، بازهم می تواند در پایین آوردن قربانیان سوانح رانندگی اثرگذار باشد. این اقدام می تواند با کاهش احتمال برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و ممانعت از انحراف به مسیرهای مخالف، نقش مؤثری در افزایش ایمنی جاده ها و کاهش تعداد تصادفات و جان باختگان ایفا کند. عدم رعایت حق تقدم:
سال ۱۴۰۲: ۱۵ درصد
سال ۱۴۰۳: ۵ درصد
این عامل با کاهش شایان توجهی روبه رو بوده است. درصد وقوع حوادث به سبب عدم رعایت حق تقدم در سال ۱۴۰۳ به میزان قابل توجهی کم شده است. این کاهش ممکنست نشان دهنده بهبود فرهنگ رانندگی و افزایش آگاهی رانندگان در مورد رعایت حقوق دیگران در جاده ها باشد. این آمار نشان میدهد که در بعضی موارد، تخلفات رانندگی در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل بالا رفته است، خصوصاً در حوزه رعایت فاصله طولی و تخطی از سرعت مطمئنه، در صورتیکه در بعضی دیگر مانند عدم رعایت حق تقدم، کاهش شایان توجهی مشاهده شده است.
یکی از فاکتورهای مهم و رایج بروز تصادفات در معابر برون شهری، عدم رعایت فاصله طولی مناسب میان خودرو ها است. این تخلف نه فقط به وقوع تصادفات چند وسیله ای منجر می شود، بلکه سبب انسداد معابر و افزایش ترافیک نیز می شود. زمانی که رانندگان فاصله ایمن را رعایت نمی کنند، خطر برخورد بطور قابل توجهی بیشتر می شود و در صورت بروز حادثه، شرایط بحرانی بیشتری ایجاد می شود که ممکنست به افزایش تلفات و خسارات منتهی شود. این رفتارهای پرخطر که خصوصاً در جاده های برون شهری بصورت شایع دیده می شوند، به عنوان ناهنجاری های ترافیکی شناخته می شوند. وقتی یک راننده فاصله طولی خودرو خودرا با خودروی جلو می کاهد، خودرا در معرض خطر برخورد ناگهانی قرار می دهد و همین طور برای سایر رانندگان نیز شرایط ناایمنی به وجود می آورد. با کاهش فاصله میان خودرو ها، در صورت توقف یا کاهش سرعت ناگهانی خودروی جلویی، امکان برخورد چند خودرو به یکدیگر بیشتر می شود. این نوع تصادفات می تواند خسارات زیادی به همراه داشته باشد و در خیلی از موارد، منجر به قطع جریان ترافیک و ایجاد ازدحام طولانی در جاده ها می شود. زمانی که خودرویی با فاصله ای ناایمن از خودروی جلویی حرکت می کند، امکان تصادف و توقف ناگهانی آن بیشتر می شود. این امر نه فقط خود سبب ایجاد ترافیک می شود، بلکه در بعضی موارد می تواند موجب انسداد کامل معابر و ایجاد گره های ترافیکی در جاده های برون شهری گردد. در نتیجه، سفرهای کوتاه به سفرهایی طولانی و پر دردسر تبدیل می شوند. عدم رعایت فاصله طولی مناسب، به رانندگان زمانی برای واکنش در صورت بروز خطر نمی دهد. این خصوصاً در وضعیت جوی نامساعد مانند بارندگی باران یا مه گرفتگی می تواند خطرناک باشد. رانندگان نیاز دارند که زمان کافی برای پیش بینی و واکنش به وضعیت های غیرمنتظره داشته باشند، که این امر تنها در صورتی ممکن است که فاصله ایمن رعایت شود. طبق آمارهای اعلام شده، دو عامل عمده ای که بیشترین سهم را در تصادفات جاده ای نوروز ۱۴۰۳ به خود اختصاص داده اند، عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی هستند. این تخلفات رانندگی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته اند. این تخلف همیشه یکی از چالش های اساسی در ایمنی جاده ها بوده است و بطور مداوم به وقوع تصادفات و ترافیک سنگین منجر می شود. به همین دلیل، پلیس راهور فراجا تصمیم به شروع طرح نظارت هوشمند بر رعایت فاصله طولی خودرو ها گرفته است. این طرح که از دهم بهمن ماه شروع شده و هم اکنون رانندگانی که فاصله ایمن را رعایت نکرده اند، پیامک های هشداردهنده دریافت می کنند. اما از شروع فروردین ۱۴۰۴، رانندگان متخلف که این فاصله را رعایت نکنند، طبق بخشنامه راهنمایی و رانندگی جریمه خواهند شد. راهکارهای رعایت فاصله طولی یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش ها برای حفظ فاصله ایمن، قاعده دو ثانیه است. طبق این قاعده، زمانی که خودرویی از یک شاخص ثابت مانند تیر چراغ برق یا پایه تابلو عبور می کند، خودروی پشتی باید حداقل دو ثانیه پس از آن عبور کند. این قاعده در وضعیت عادی جاده ای، حداقل فاصله ایمن را تعیین می کند و رانندگان باید همیشه آنرا رعایت نمایند. یک روش دیگر برای تعیین فاصله ایمن، محاسبه آن برمبنای سرعت خودرو است. برای این کار، سرعت خودرو (برحسب کیلومتر بر ساعت) را بر ۱۰ تقسیم کرده و عدد حاصل را در خودش ضرب می کنید. بعنوان مثال، در سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت، فاصله ایمن باید ۴۹ متر باشد. این تکنیک به رانندگان کمک می نماید تا فاصله مناسب را باتوجه به شرایط سرعت خود حفظ کنند. رعایت فاصله طولی مناسب از خودرو های جلو یکی از اصلی ترین اصول ایمنی در جاده ها است که می تواند بطور قابل توجهی از بروز تصادفات و افزایش تلفات جاده ای پیشگیری کند. این امر همین طور زمان کافی برای واکنش در وضعیت غیرمنتظره به رانندگان می دهد و از بروز تصادفات شدید و چند وسیله ای جلوگیری می کند. رعایت فاصله ایمن نه فقط موجب بهبود ایمنی جاده ها و کاهش تصادفات می شود، بلکه به کاهش مشکلات ترافیکی و تسهیل جریان سفرها نیز کمک می نماید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید