رییس ساترا:

اجازه انتشار مباحث غیراخلاقی را نمی دهیم

اجازه انتشار مباحث غیراخلاقی را نمی دهیم

به گزارش راستابلاگ، رییس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی «ساترا» اشاره کرد: همانطور که از محتوای سالم در تولید و نشر و تبلیغ حمایت می نماییم اجازه نخواهیم داد که مباحث غیر اخلاقی تولید و منتشر شوند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از روابط عمومی صداوسیما، سعید مقیسه رییس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی «ساترا» اعلام نمود: اولویت «ساترا» ابعاد فرهنگی است.
وی درباره ی رشد زیست بوم صوت و تصویر فراگیر عنوان کرد: در این راه نیاز به تنظیم گری و مقررات گذاری است. قانونمند کردن زیست بوم تولید محتوا در فضای مجازی، لزوماً محدود کردن نیست بلکه راهگشای ارائه حمایت ها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است.
مقیسه توسعه فرهنگی را ماموریت اصلی رسانه دانست و اظهار داشت: توسعه فرهنگی وظیفه و ماموریت اصلی رسانه است، پس اولویت برخورد ما اولویت های محتوایی و فرهنگی است. رسانه به علت ماموریتی که دارد باید همه ابعاد صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و... را رعایت کند ولی برای ما وضعیت فرهنگی اولویت بیشتری دارد.
همه باید وظیفه شان را خوب انجام بدهند
رئیس ساترا که با برنامه «رهنمون» رادیو فرهنگ گفت و گو می کرد، پشتیبانی از مصرف کننده را از وظایف اصلی ساترا برشمرد و اظهار داشت: ما ضوابط و قواعد لازم برای رعایت حقوق مصرف کننده را تدوین و ابلاغ کرده ایم و در سایت ساترا قرار داده ایم تا عموم مردم، فعالان این صنعت و ناظران این زیست بوم از آن آگاه باشند.
وی بر ضرورت همکاری همه نهادهای زیربط در عرصه تولیدات فضای مجازی اصرار کرد و اظهار داشت: در عرصه فضای مجازی، زنجیره ای از نهادها باید همکاری کنند تا تنظیم گری و ممیزی به درستی اعمال شود، یعنی همه نهادهای مرکز ملی شورای فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، فراجا، ساترا و... باید وظیفه شان را به خوبی انجام بدهند.
مقیسه تصریح کرد: اگر وضعیت فعلی نامطلوب است شاید صداوسیما و ساترا وظیفه شان را به خوبی انجام داده باشند و باید به سراغ سایر حلقه های این زنجیره برویم.
خود مردم بهترین ناظر هستند
او سپس با تأکید بر حجم زیاد محتوا در فضای مجازی توضیح داد: حجم محتوا در فضای مجازی آنقدر زیاد است که همه آنها قابلیت ممیزی قبل از پخش و نشر را ندارند و خود مردم می توانند بهترین ناظر و ممیزی باشند، پس ما در سامانه ساپرا موجود در ساترا پذیرای دیدگاه، آرا، اخبار تخلفات احتمالی، و مطالبات مردمی هستیم.
رییس ساترا در عین حال ساترا را از معاونت های سازمان صداوسیما دانست و اظهار داشت: ساترا در سال ۹۵ با هدف تنظیم مقررات و ممیزی بر رسانه های مجازی تأسیس شد و فعالیتش از ابتدا با قوانینی مطابق با قوانین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بوده است، یعنی صداوسیما قبل از همه در فضای مجازی وارد عمل شده و فعالانه در این فضا عمل کرده است و به جهت اینکه ظرفیتهای فضای مجازی را به نفع رسانه ملی و مردم به کار بگیرد، فراخوان آی پی تی وی ها را زد که در آنجا به ۵ شرکت مجوزهایی در حوزه پخش زنده، ایجاد شبکه، بهره گیری از ‌بایگانی سازمان، ایجاد vod و aod و... داده شد و از یک جایی به بعد، شبکه های نمایش های خانگی رشد بیشتری پیدا کردند و قرار شد که یک واحد ساختاری مستقلی به نام ساترا ایجاد شود.
صداوسیما از ساترا حمایت می کند؟
مقیسه با تأکید بر این که نهاد تخصصی یک صنعت، باید تنظیم گر آن صنعت باشد بیان کرد: فرد یا نهاد تنظیم گر باید ابتدا اشراف، توانایی و صلاحیت در عرصه فعالیت خودرا داشته باشد تا بتواند به خوبی حمایت و تنظیم گری داشته باشد و نیز اجازه بدهد که آن صنعت رشد کند نه این که خودش مانعی بر سر راه رشد آن صنعت شود، یعنی یک سوال مطرح است. صداوسیما که خودش تولیدکننده است آیا اجازه رشد به دیگران در این زمینه را می دهد؟ و بخش خصوصی می تواند ظرفیتهای رسانه ای بسیار فضای مجازی را جذب کند؟ و فضای مجازی را به فرصت تبدیل کند؟ ما معتقدیم که بله و پس حمایت هم می نماییم و برگزاری رایگان نمایشگاه و برگزاری «مجمع رصتا» و دعوت از نمایندگان بخش خصوصی برای حضور در شوراهای سیاست گذاری از نشانه های این اعتقاد و حمایت مان است و نیز سرعت بررسی طرح ها و فیلمنامه های رسانه های صوت و تصویر در فضای مجازی از دیگر نشانه هاست که قابل قبول و حتی از خود صداوسیما بیشتر است.
وی ادامه داد: ما در یک سال اخیر ۱۵۰ عنوان طرح را بررسی کردیم که ۶۰ طرح مجوز گرفته و ۵۰ طرح هم برای بازنویسی رفته اند و این نشان میدهد که با وجود ساترا صنعت نمایش خانگی نه فقط ضرر نکرده بلکه منافعی هم کسب کرده است.
حساب آنها که می خواهند مباحث غیراخلاقی تولید کنند جداست
رییس ساترا حساب کسانی که می خواهند محتوای نامناسب تولید کنند را از بقیه جدا دانست و اشاره کرد: ما از تولیدکنندگان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که بخواهند محتوای سالم تولید کنند حمایت و حتی تبلیغ می نماییم و در غیر این صورت ما حافظ و مدافع حق مردم خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد مباحث غیراخلاقی تولید و منتشر شود.
وی در ادامه با اشاره به پروسه تولید محتوای صوت و تصور فراگیر هم عنوان کرد: در این فرایند، زنجیره های ارزش آفرینی مختلف و منقطع و موازی وجود دارد. از ایده تا طرح، از طرح تا تولید سینمایی و نمایش خانگی و فضای مجازی و... تا برودکست تا محصولات جانبی همه یک زنجیره است. به نظرم یکی از با اهمیت ترین اهداف اتحادیه و مجامع می تواند کمک به هم افزایی و هم راستایی فعالیت ها زنجیره های ارزش آفرینی باشد. اگر زنجیره تولید محتوا را به یکدیگر متصل نماییم، موجب ارتقاء کارایی و اثربخشی تلاش در حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد.
مقیسه در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اهمیت حوزه تنظیم گری هم اشاره کرد: در این راه نیاز به تنظیم گری و مقررات گذاری است. قانونمند کردن زیست بوم تولید محتوا در فضای مجازی لزوماً محدود کردن نیست بلکه راهگشای ارائه حمایت ها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است و همین طور زمینه ساز رشد پایدار برای همه فعالین صنعت در یک رقابت سالم می باشد.
مجازات و جرم باید باهم تناسب داشته باشند
رییس ساترا در آخر اظهار داشت: برای تنظیم گری این زیست بوم فرهنگی که نسبت به دیگر رسانه ها خطر پذیری بیشتری دارد. باید نکاتی همچون گزینش هوشمندانه وهوشیارانه مردم توجه کرد؛ چونکه بیشتر پلت فرم ها در چهارچوب قوانین فعالیت می نمایند و مردم باید گزینش نیکو داشته باشند. همین طور اگر در برنامه ای خطایی رخ داد، نمی شود کل آن سکو و پلت فرم را تعطیل کرد و باید مجازات و جرم با هم تناسب داشته باشد.
مقیسه با اشاره به این نکته که حتی سکوهایی که به عملکرد ساترا انتقادهای جدی دارند، آن را به کلی زیر سوال نمی برند و به ضرورت وجودش اذعان دارند هم توضیح داد: همه محتواهای بارگذاری شده در پیامرسان ها، رسانه ها و پلت فرم ها از قبل ممیزی و نظارت نمی شوند پس لزوم فعالیت ساترا باتوجه به حساسیت رسانه مورد توجه است.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، در برنامه «رهنمون» رادیو فرهنگ این هفته به طرح این سوال که حدود، باید، نبایدهای سیاست گذاری و نظارت در امور شبکه های پخش نمایش خانگی کجاست؟ درباره ی سیاستگذاری و نظارت قبلی و فعلی و دیدگاه فعالان فرهنگی در حوزه تولید و پخش برنامه در فضای مجازی بحث شد.




منبع:

1402/04/22
14:20:01
5.0 / 5
303
تگهای خبر: تخصصی , تسهیلات , سازمان , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵