مروری بر نتایج یك پژوهش؛

چرا مرگ ومیر کرونا در مردان بیشتر است؟

چرا مرگ ومیر کرونا در مردان بیشتر است؟

شیوع بیماری کووید-19 بین مردان و زنان حدودا یکسان است؛ ولی درصد مرگ ومیر مردان بیشتر از زنان گزارش شده است. پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری مقالات انتشار یافته در این مساله را بررسی کردند.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، بررسی داده های کشورها نشان میدهد که شیوع بیماری کووید-۱۹ بین مردان و زنان حدودا یکسان است؛ ولی درصد مرگ ومیر مردان بیشتر از زنان گزارش شده است.

با توجه به این مساله پژوهشگران زیست فناوری با انجام یک مطالعه و با بررسی مقالات انتشار یافته دراین زمینه، علت تفاوت در شدت و میزان مرگ ومیر بیماری کووید-۱۹ بین زنان و مردان از دیدگاه سلولی مولکولی، هورمونی و ایمنی مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه؛ مقالات انتشار یافته طی سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، در پایگاه های اطلاعاتی جمع آوری شدند و مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مطالعات تاثیر هورمون های جنسی بر سیستم ایمنی و گیرنده های لازم برای ورود ویروس، تفاوت در بیان گیرنده های سلولی ACE۲ و TMPRSS۲ در دو جنس، مصرف بالای سیگار در مردان و فرار از غیرفعال سازی کروموزم X بعنوان عاملی که در اختلاف میزان مرگ ومیر در دو جنس موثرند، عنوان شده است.

تفاوت پاسخ های سیستم ایمنی در مقابل عفونت های ویروسی در زنان و مردان متفاوت می باشد. تعداد و فعالیت برخی سلول های ایمنی ذاتی و پاسخ های التهابی در زنان بالاتر از مردان است و بطور کلی زنان سیستم ایمنی ذاتی و اختصاصی قوی تری نسبت به مردان دارند.

همچنین ترشح هورمون های جنسی بین دو زن و مرد تفاوت هایی به وجود می آورد. تا کنون مشخص شده که تستسترون دارای اثر سرکوب کننده سیستم ایمنی است. در صورتیکه استروژن بر سیستم ایمنی اثر تقویت کننده دارد. سطح تستسترون بالا می تواند سطح پاسخ های آنتی بادی را افزایش دهد. همین طور سطح تستسرون بالا در مردان موجب کاهش پاسخ های آنتی بادی نسبت به واکسن ها می شود.

عامل دیگر که سبب تفاوت در شدت و میزان مرگ ومیر کووید-۱۹ در میان زنان و مردان می شود، وجود یک کروموزوم X اضافه در زنان است که این ممکنست بر بیان گیرنده ACE۲ تاثیر بگذارد.

مورد دیگری که درباب تفاوت زنان و مردان و تاثیر آن در میزان مرگ ومیر ناشی از کووید-۱۹ مطرح می شود، اختلاف رفتاری در مصرف سیگار بین دو جنس است. مطالعه ای نشان داده که سیگار کشیدن می تواند موجب افزایش بیان ACE۲ که گیرنده ویروس بیماری کووید-۱۹ است، شود و این می تواند محل های ممکن برای ورود ویروس را بیشتر می کند. بنا بر این مردان سیگاری در مقابل بیماری کووید-۱۹ لطمه پذیرتر هستند.

یافته های این مطالعه حاکی از این است که باتوجه به شیوع حدودا یکسان بیماری کووید-۱۹ در میان دو جنس زن و مرد، عواملی مانند قوی تر بودن سیستم ایمنی در زنان، بالا بودن استروژن در زنان نسبت به مردان، افزایش پاسخ های آنتی بادی در زنان نسبت به مردان، نقش محافظتی در مقابل التهاب در زنان و... می تواند دلایلی بر کاهش شدت و میزان مرگ ومیر حاصل از بیماری در میان زنان باشد.

در انجام این تحقیق محبوبه گل چین و مرضیه تولایی؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات پزشکی تولیدمثل پژوهشگاه رویان اصفهان مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه مهرماه امسال، بصورت مقاله علمی با عنوان «بررسی علت تفاوت شدت بیماری کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن در بین زنان و مردان: یک مطالعه مروری» در دوماه نامه فیض دانشگاه‌ لوم پزشکی کاشان انتشار یافته است.




1400/08/03
10:06:01
5.0 / 5
996
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سیستم , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳