یك مخترع مطرح كرد

بازار كساد پلاستیك های زیست تخریب پذیر در ایران

بازار كساد پلاستیك های زیست تخریب پذیر در ایران

همدان یک مخترع پلاستیک های زیست تخریب پذیر، عدم فرهنگ سازی مناسب در استفاده از این محصول را علت اصلی بازار کساد چنین محصولاتی در ایران و در نتیجه صادرات این محصولات دانست.


پیمان مرادی، عضو هیئت مدیره یکی از شرکتهای دانش بنیان فعال در شهرستان ملایر در گفتگو با ایسنا، به آغاز فعالیت این شرکت از سال ۹۱ اشاره و اظهار نمود: این شرکت در سه زمینه تولید تجهیزات پزشکی شامل اُرتزهای توانبخشی و بازتوانی، تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر و هم تهیه محتواهای آموزشی برای دانش آموزان فعالیت می کند و تابحال برای بیشتر از ۲۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال بوجود آورده است.
وی از هفت اختراع در زمینه پزشکی و تهیه اُرتزهای توانبخشی در این شرکت دانش بنیان اطلاع داد و اضافه کرد: بازار هدف اُرتزهای توانبخشی که به منظور کاهش فشار مکانیکی بر اندام های صدمه دیده و تسهیل حرکت مورد استفاده قرار می گیرند، کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه است.
مرادی نبود بودجه کافی در مراکز درمانی کشور برای خرید اُرتزهای پزشکی را مهم ترین علت بازار فروش محدود این محصول در ایران دانست و خاطرنشان کرد: مراکز درمانی در کشور از بودجه های مناسبی برای خرید این محصولات برخوردار نیستند این در حالیست که بودجه تخصیص داده شده به خرید چنین محصولاتی در بازارهای خارجی بیشتر است به همین علت عمده اُرتزهای پزشکی تولیدشده در این شرکت صادر می شود.
ارزیابی نیازهای بازار؛ یکی از عامل های موفقیت در بازار فروش
وی شناخت پتانسیل های موجود و ارزیابی نیازهای تخصصی و فوق تخصصی بازار را یکی از مهم ترین علل موفقیت تجاری سازی یک ایده دانست و اظهار داشت: با عنایت به نیاز دانش آموزان به محتواهای آموزشی در زمان شیوع بیماری کرونا، این شرکت تولید محتواهای آموزشی متناسب با نیاز دانش آموزان و عرضه آن با قیمت مناسب را تا به امروز در دستور کار خود قرار داده است.
ایشان در ادامه به تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر اشاره و تصریح کرد: تولید زباله های پلاستیکی و پلاستیک های بسته بندی و رها کردن آنها در طبیعت امروزه یکی از معضلات محیط زیست است و تولید پلاستیک های تجزیه پذیر با کاهش مدت زمان تجزیه این محصولات به شش ماه تا سه سال این معضل را برطرف می کند. ما برای تولید این پلاستیک ها از افزودنی های طبیعی که پایه گیاهی دارند، استفاده کردیم تا پس از مصرف تجزیه شوند و به چرخه طبیعی بازگردند.
مرادی افزود: به سبب عدم فرهنگ سازی در استفاده از پلاستیک های تجزیه پذیر در ایران و هم اختلاف قیمت جزئی این پلاستیک ها با پلاستیک های شیمیایی، این محصول در ایران بازار فروشی ندارد و تمامی محصول صادر می شود البته ما درصدد کاهش قیمت این پلاستیک ها هستیم اما هنوز هم مهم ترین مشکل فرهنگ سازی در بازار مصرف است.


برخوردهای نامناسب، سلیقه ای، مغرضانه و حسادت برخی افراد با مخترعان
وی به دریافت مجوز بعنوان یکی از بزرگترین مشکلات یک ایده پرداز اشاره و خاطرنشان کرد: یک مخترع برای دریافت مجوزهای مربوطه گاهی با برخوردهای نامناسب، سلیقه ای، مغرضانه و حسادت برخی افراد مواجه می شود، در واقع دیدگاه منفی برخی مدیران و عدم به روز رسانی آنها، یکی از موانع مخترعان و کارآفرینان است.
این ایده پرداز، دیدگاه مدیران در زمینه راه اندازی یک سیستم شغلی برای افراد را در این حوزه حیاتی دانست و تاکید کرد: تسریع در صدور مجوزها و گواهینامه ها، یکی از زیرساخت های ضروری برای پشتیبانی از طرح های نوآورانه و اختراعی است، در واقع وقفه در صدور مجوزها، نشان دهنده عدم تخصص کافی و یا برخورد سلیقه ای مدیر مربوطه است.
مرادی بیان نمود: گاهی اوقات شرکتهای دانش بنیان بعد از دریافت مجوز از سوی یک ارگان، با ابطال همان مجوز توسط ارگان دیگری روبرو می شوند ازاین رو دستگاههای ذیربط باید با احترام به مجوزهای صادر شده، حقوق شرکتهای دانش بنیان را رعایت نمایند.
اعتماد مصرف کننده؛ قطعه تکمیل کننده بازار هدف شرکتهای دانش بنیان
ایشان در ادامه از فرهنگ سازی در بازار مصرف بعنوان یکی از مهم ترین دست اندازهای شرکتهای دانش بنیان برای عرضه کالاهای خود به بازار یاد کرد و اظهار داشت: یک کالای پزشکی برای عرضه به بازار تمامی تأییدیه های پزشکی را دریافت کرده و پشت سر گذاشته است پس نباید در هر بازار مصرفی، مجدداً مورد آزمایش قرار گیرد یا فرهنگ استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر باید بین مردم جا بیفتد تا بتوان این محصول را به بازار عرضه نمود، در واقع اعتماد مصرف کنندگان به محصولات تولیدی یکی از قطعه های تکمیل کننده بازار هدف شرکتهای دانش بنیان است.
این مخترع اظهار نمود: هم اکنون پارک علم و فناوری با پشتیبانی از طرح های نوآورانه، صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه گذاری در طرح های دانش بنیان و بنیاد نخبگان با پشتیبانی از مخترعان سه ارگان حامی مخترعان و شرکتهای دانش بنیان هستند.
وی به مسیر سخت و طاقت فرسای ثبت یک اختراع اشاره نمود و اضافه کرد: صاحبان ایده برای ثبت اختراعشان، باید خویش را برای قرار گرفتن در بدترین شرایط موجود آماده کنند. از نظر بنده عرضه یک کالای اختراعی به بازار مصرف به سبب پیچیدگی هایی که دارد، یکی از سخت ترین کارهای دنیاست.
اگر جوانی صبور نیست، نمی تواند مخترع خوبی شود
مرادی خاطرنشان کرد: صبوری، تمرکز، کار تیمی و پشتکار از عامل های مهم در این راه است، اگر جوانی صبور نیست نمی تواند در این راه گام بردارد؛ به صورت مثال امکان دارد شما در یک برهه از زمان با بدهی های سنگین، اخطاریه های ادارات و ارگان های مختلف و کاهش تولید به سبب تورم مواجه شوید پس صبوری و پشتکار فاکتور مهمی است.
وی استانداردسازی محصول، تجاری سازی، فروش محصولات و تداوم بازار فروش را از دیگر مواردی برشمرد که یک مخترع در راه ثبت اختراع و تجاری سازی با آنها مواجه می باشد و بیان نمود: اگر صاحب ایده، فرد کم طاقتی باشد و حاضر به پرداخت بها در رسیدن به اهدافش نباشد، نمی تواند در این راه به موفقیت برسد، امکان دارد یک مخترع برای چند سال پی در پی از طرح خود به هیچ سود مالی نرسد و حتی متحمل زیان شود پس باید عاشق کار خود باشد که با چنین دست اندازهایی دلسرد نشود.
مخترعان همسری همراه انتخاب کنند
این صاحب ایده در انتها به نقش اثرگذار خانواده در حمایت و پیشبرد کار یک مخترع اشاره نمود و اظهار داشت: زندگی با یک مخترع کمی متفاوت از افراد عادی است، گاهی امکان دارد این فرد ۱۸ ساعت از روز خویش را مشغول پژوهش و کار باشد پس این افراد باید در هنگام تشکیل خانواده به این نکته توجه نمایند که همسر آنها نقش بسزایی در رسیدن به اهدافشان ایفا می کند و با درنظر گرفتن این نکات زندگی خویش را تشکیل دهند.




منبع:

1399/12/12
10:14:49
0.0 / 5
1238
تگهای خبر: تخصصی , دستگاه , زندگی , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵