ساخت دستگاه اندازه گیری دانسیته سیالات تراكم ناپذیر توسط محققان دانشگاهی

ساخت دستگاه اندازه گیری دانسیته سیالات تراكم ناپذیر توسط محققان دانشگاهی

راستابلاگ: محققان دانشكده مهندسی نفت و پتروشیمی دانشگاه حكیم سبزواری موفق به طراحی و ساخت دستگاه ˮاندازه گیری دانسیته سیالات تراكم ناپذیر با روش مكانیكیˮ شدند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، سهیل كیانی راد یكی از طراحان این دستگاه اظهار داشت: دستگاه "اندازه گیری دانسیته سیالات تراكم ناپذیر با روش مكانیكی" قادر می باشد دانسیته انواع سیالات تراكم ناپذیر شامل مایعات، انواع نیمه جامدات، ژل ها و محلول های سوسپانسیون را اندازه گیری نماید.
وی با تاكید بر اینكه ایده اولیه این دستگاه از دستگاه ماد بالانس (دانسیته متر گل حفاری) گرفته شده است، تصریح كرد: با عنایت به اینكه امكان استفاده از ماد بالانس در سطوح شیب دار وجود ندارد، همین طور خورنده بودن ماده موجب تخریب دستگاه ماد بالانس می شود، در طراحی و ساخت این دستگاه علاوه بر حل مشكلات دستگاه ماد بالانس، امتیازات دیگری به آن اضافه شده است.
كیانی راد با یادآوری اینكه این دستگاه نمونه داخلی ندارد و آماده عرضه به بازار است، اظهار نمود: یكی از خاصیت های منحصر به فرد دستگاه حركت در دو بعد است كه قابلیت اندازه گیری دانسیته در شرایط سخت همچون سطوح شیب دار را فراهم می آورد، بدین سان تحت شرایط فیزیكی نامناسب محیطی، دستگاه خودرا به تعادل می رساند و با دقت كافی می تواند دانسیته مایع را بسنجد.
وی اندازه گیری دانسیته انواع مایعات همچون مایعات خورنده را همچون خاصیت های دیگر این دستگاه بر شمرد و بیان كرد: این قابلیت امكان استفاده از این دستگاه را در تمام صنایع فراهم نموده است، همین طور تعمیر و نگهداری آسان دستگاه به نحوی كه در صورت احداث مشكل برای قطعات، كاربر به آسانی می تواند قطعات دستگاه را تعویض كند، از خاصیت های آن است.
كیانی راد با تاكید بر اینكه در خیلی از صنایع، آزمایشگاه ها و پژوهشگاه ها به سبب گران بودن دانسیته سنج های دیجیتالی از دستگاه ماد بالانس استفاده می نمایند كه كاربرد و گستره محاسباتی محدودی دارد، تصریح كرد: این دستگاه می تواند جایگزین مناسب و مقرون به صرفه برای دستگاه ماد بالانس و سایر دانسیته متر شود.



1397/10/02
15:40:24
5.0 / 5
4556
تگهای خبر: دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳