اخباری از ایرانداك؛

ثبت۴۳۰۰ پژوهش در سامانه ساعت، پیوستن ایرانداك به مجمع جهانی سازمان های تحقیقات صنعتی و فناوری

ثبت۴۳۰۰ پژوهش در سامانه ساعت، پیوستن ایرانداك به مجمع جهانی سازمان های تحقیقات صنعتی و فناوری

به گزارش راستابلاگ بیشتر از چهار هزار و ۳۰۰ عنوان پژوهشی تا آخر سال ۱۳۹۷، در سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) ثبت شده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، از آغاز راه اندازی سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) تا آخر سال ۱۳۹۷، بیشتر از ۴۳۰۰ پژوهش در موضوعات مختلف در سامانه وجود دارد كه كاربر می تواند آنها را ببیند.
بر طبق این گزارش، در مجموع ۱۸۵ سازمان و بیشتر از چهار هزار و ۳۰۰ پژوهشگر در این سامانه نام نویسی كرده اند و همینطور بیشتر از ۶۰۰ فراخوان پژوهشی در موضوعات مختلف توسط سازمان های كشور در این سامانه به ثبت رسیده است.
همینطور درخواست های اجرای پژوهش كه از سوی پژوهشگران برای سازمان ها ارسال شده به ۸۱۰ عنوان رسیده كه درخواست انجام پژوهش به این معناست كه پژوهشگر برای انجام پژوهش های سازمان اعلام آمادگی می كند. با عنایت به افزایش آمار فراخوان های ثبت شده در سامانه، شمار درخواست ها از جانب پژوهشگران برای اجرای این پژوهش ها هم بالا رفته است.
سامانه ساعت، علاوه بر رساله ها و رساله های دانشجویی، طرح های پژوهشی كشور را هم در بر می گیرد و تلاش دارد در گام نخست، پیوند میان طرح های پژوهشی را با نیازهای پژوهشی سازمان ها دنبال كند. این پیوند با یك پایگاه جامع از تقاضای پژوهش (نیازها و حمایت ها) و عرضه پژوهش (توانمندی ها و احتیاج به حمایت) پشتیبانی می شود. سازمان ها می توانند در این سامانه، درخواست ها و حمایت های خویش را به آگاهی پژوهشگران برسانند كه محور و مبحث پژوهش، تأمین منابع مالی، خدمات مشاوره، تأمین تجهیزات و سخت افزار، تأمین اطلاعات و مانند آنها را در بر دارد. از جانب دیگر، پژوهشگران می توانند توانمندی ها و گرایش های پژوهشی خویش را به همراه حمایت هایی كه برای پی گیری آنها نیاز دارند، به آگاهی سازمان ها برسانند.
«ساعت» نیازها و حمایت های سازمان ها را از پژوهش به آگاهی همگان می رساند و از جانب دیگر، با معرفی پژوهشگران به سازمان ها، همكاریهای بلندمدت را میان آنها ساده می كند. در این سامانه، سازمان ها می توانند به جست وجوی پژوهشگران بپردازند و با پیشینه و كارنامه علمی و همینطور پیشنهادیه های آنان آشنا گردند.
همینطور پژوهشگران هم می توانند با جست وجوی فراخوان های سازمان ها به نیازهای پژوهشی و حمایت های آنان پی برند. افزون بر این، «ساعت» سازمان ها و پژوهشگران را به شكل خودكار هم به یكدیگر پیوند می دهد و سازمان ها می توانند درخواست ها، اولویت های پژوهشی، و حمایت های خویش را در این سامانه به آگاهی پژوهشگران برسانند.
بر پایه مصوبه شورایعالی علوم، تحقیقات، و فناوری، دستگاه های اجرایی برای اجرای طرح های پژوهشی خود، ملزم به ثبت طرح ها در سامانه عرضه و تقاضای پژوهش هستند.
این سامانه در نشانی saat.irandoc.ac.ir در دسترس همگان است.
ایرانداك به مجمع جهانی سازمان های تحقیقات صنعتی و فناوری پیوست
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به عضویت مجمع جهانی سازمان های تحقیقات صنعتی و فناوری درآمد.
مجمع جهانی سازمان های تحقیقات صنعتی و فناوری World Association of Industrial and Technological Research Organizations ‪ (WAITRO) نهادی است كه زمینه همكاریهای بین المللی بین مؤسسات پژوهشی و فناوری را فراهم آورده است؛ تا چندی قبل از این سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تنها عضو ایرانی این نهاد بود كه با پیشنهاد دكتر آزاده محبی و پیگیری های انجام شده هم اكنون ایرانداك هم به عضویت این نهاد درآمده است
این نهاد با عنایت به مأموریت های خود، فرصت های همكاریهای بین المللی و گرنت های تحقیقاتی را در اختیار اعضای خود قرار می دهد.
پژوهشگر ایرانداك برگزیده جایزه اهل قلم امرالد شد
دكتر بهروز رسولی، از محققان پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برنده جایزه مقاله برگزیده انتشارات امرالد در سال ۲۰۱۹ شد.
انتشارات امرالد بیشتر از ۲۵ سال است كه به اهدای «جایزه اهل قلم امرالد » (Emerald Literati Awards) به پژوهشگران و داوران در حوزه های گوناگون علمی می پردازد. شش شاخص جهانی بودن پژوهش، گستردگی پژوهش، پشتیبانی از پژوهش علمی، تأثیر پژوهش، تعهد به انجام پژوهش های باكیفیت و توجه به تجربه خوانندگان، پدیدآوران، و مشتریان مبنای قضاوت برای اهدای جوایز هستند. این جایزه در دو بخش نشریه علمی و كتاب اهدا می شود. در بخش نشریه علمی، مقاله های پرارزش (Winner) و برگزیده (Highly commended) همراه با داوران برگزیده (Outstanding reviewer) گزینش می شوند.
مقاله مشترك «ژوكیم شوپفل » و «بهروز رسولی» با عنوان «Are electronic theses and dissertations (still) grey literature in a digital age? A FAIR debate » كه در شماره دوم جلد ۳۶ نشریه «The Electronic Library» چاپ شده بود توانسته است در بین مقاله های برگزیده (Highly commended) «جایزه اهل قلم امرالد» در سال ۲۰۱۹ جای گیرد.
به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، این مقاله به بحث پیرامون این مساله پرداخته است كه با وجود فناوری های تازه در عصر دیجیتال (هنوز) می توانیم رساله ها و رساله های الكترونیكی را در شمار آثار خاكستری (در مقابل آثار سفید و سیاه) دسته بندی نماییم. گمان می رود كه ابزارهای تازه ای همانند شناساگر اشیای دیجیتال، اینترنت، پایگاه های اطلاعاتی، و همانند این ها تعریف سنتی از این آثار را به چالش كشیده اند.




منبع:

1398/06/28
20:44:26
5.0 / 5
4643
تگهای خبر: اینترنت , بین المللی , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱