جاسوسی از كاربران با پرسشنامه های آنلاین روانشناسی!

جاسوسی از كاربران با پرسشنامه های آنلاین روانشناسی!

راستابلاگ: یك بررسی جدید نشان داده است كه بعضی از وبسایت های عرضه دهنده پرسشنامه های روانشناسی، به صورت غیرقانونی به داده های شخصی كاربران دست پیدا می كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمودو، جستجوی تصادفی در اینترنت، با این تردید همراه می باشد كه شاید داده های كاربر، در دسترس كسانی قرار گیرند كه برای دستیابی به اطلاعات خصوصی دیگران تلاش می كنند اما این احتمال هم وجود دارد كه اطلاعات كاربران حتی در قسمت هایی از شبكه كه امن به نظر می رسند هم زیر نظر باشند. موسسه انگلیسی "پرایوسی اینترنشنال"(Privacy International)، گزارشی را منتشر نموده كه نشان داده است حریم خصوصی كاربران حتی در وب سایت های مربوط به سلامت روان هم در معرض تهدید قرار دارد.
پرایوسی اینترنشنال در این گزارش، كنترل داده های كاربران در وب سایت های سلامت روان را مورد بررسی قرار داده است. این موسسه غیرانتفاعی مربوط به حقوق دیجیتال، 136 وب سایت مربوط به سلامت روان را در گوگل فرانسه، آلمان و انگلستان بررسی نموده است. وب سایت ها، بر مبنای لینك های تبلیغاتی، نتایج جستجو در مورد افسردگی در این كشورها و پر بازدیدترین سایت ها انتخاب شده اند.
وب سایت های مورد نظر، در روز هشتم از ماه ژوئیه سال جاری و با كمك یك نرم افزار متن باز موسوم به "وب ایكس ری"(webxray)، مورد ارزیابی قرار گرفتند و مشخص شد كه 97.78 درصد آنها، توسط یك شخص سوم هم بازدید می شوند. پرایوسی اینترنشنال، عامل اصلی وجود شخص سوم را تبلیغات دانست.
تحلیل های وب ایكس ری نشان داده است كه 76.04 درصد صفحات وب، ردیاب هایی برای اهداف مربوط به بازاریابی دارند. این میزان در فرانسه 80.49 درصد، در آلمان 61.36 درصد و در انگلستان 86.27 درصد وب سایت ها بود. در بین ردیاب های شخص سوم، خدمات تبلیغاتی شركت هایی همچون گوگل، فیسبوك و آمازون هم به چشم می خوردند كه در این میان، گوگل رتبه نخست و فیسبوك و آمازون به ترتیب رتبه های بعد را به خود اختصاص داده اند.


بررسی دقیق تر این وب سایت ها، بعضی از روش های ویژه ردیاب ها را در دستیابی به شخصی ترین داده های كاربران مشخص كرد. برای مثال، بررسی ها نشان دادند كه بعضی از وب سایت های بررسی افسردگی، پاسخ های كاربر را ذخیره می كنند و آنها را در اختیار شخص سوم می گذارند. همینطور مشخص شد كه دو وب سایت بررسی افسردگی، از یك ابزار آنلاین بازخورد موسوم به "هاتجار"(Hotjar) استفاده می نمایند كه می تواند موضوعاتی كه كاربران روی آنها كلیلك می كنند، ثبت كند.
این گزارش نشان داده است كه خیلی از وب سایت ها، اطلاعات حساس كاربران را ردیابی می كنند و این كار را بدون رعایت استانداردهای قانونی انجام می دهند. پرایوسی اینترنشنال، با این گزارش دریافت كه سه مورد از 9 وب سایت بررسی سلامت روان، ردیاب شخص سوم دارند و چهار مورد از شش مورد وب سایت، روش واضحی را در ردیابی داده ها شامل نمی شوند.
در این گزارش آمده است: یافته های ما نشان می دهند كه وب سایت های بررسی سلامت روان، حریم شخصی كاربران خویش را آن گونه كه لازم است، حفظ نمی كنند. بعضی از این وب سایت ها، داده های شخصی كاربران را مانند یك كالا می بینند و نمی توانند تعهدات خویش را نسبت به حفظ قوانین مربوط به حریم شخصی كاربران به جا بیاورند.
اگرچه نتایج این پژوهش، بسیار عجیب و تكان دهنده هستند اما نباید موج شوند كه كاربران، به همه وب سایت ها بدون در نظر گرفتن ماهیت آنها مشكوك شوند و گمان كنند كه داده های شخصی آنها همیشه در حال ردیابی است.



1398/06/15
23:23:17
5.0 / 5
5083
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , شركت , نرم افزار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴