گوشت های قربانی حج به ایران برگردانده نمی گردد

گوشت های قربانی حج به ایران برگردانده نمی گردد

راستابلاگ: درحالی كه حدود سه ماه قبل از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت های قربانی حجاج ایرانی به كشور حرف در بین بود، اما حالا رئیس سازمان حج و زیارت آگاهی داده است كه این گوشت ها به ایران برگردانده نمی گردد و مقرر است به 27 كشور محروم ارسال شود.


به گزارش ایسنا، قبل از آن كه حج آغاز شود، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسكر ـ نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت های قربانی حج ایرانیان به كشور سخن گفته و اظهار كرده بود: «دولت عربستان چند سال پیش آماده بود كه ما گوشت های قربانی را به كشور بازگردانیم اما برخی در كشورمان اما و اگرهایی درباب این گوشت ها آوردند و گفتند امكان دارد سالم نباشد ولی ما تصمیم گرفته ایم امسال مذاكراتی را درباب برگرداندن ۸۱ هزار لاشه گوسفند به كشور آغاز نماییم تا این ۸۱ هزار لاشه در كشور و در مراكزی مانند بهزیستی و كمیته امداد توزیع شود.»
این سخنان در شرایطی عنوان شد كه قیمت گوشت در ایران روند صعودی پیدا كرده بود و توزیع آن به قیمت دولتی با سهیمه بندی انجام می شد. با این وجود دیگر مقامات حج بعد از كناره گیری حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسكر از نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، درباره سرنوشت گوشت های قربانی حج ۹۸ اظهارنظری نكردند.
گوشت های قربانی حج هر سال زیرنظر بانك توسعه اسلامی به كشورهای عموما محروم اهدا می شود. بانك توسعه اسلامی چهار سال پیش، نحوه توزیع گوشت های قربانی حجاج را این طور شرح داده بود: «توزیع گوشت های قربانی شده بعد از معاینه از همان روز عید (قربان) آغاز می شود. قسمتی از گوشت های قربانی شده به حاجی ها و فقیران حاضر در منا داده می شود و باقی گوشت ها هم از طریق های دریایی و زمینی به كشورهایی فرستاده می شود.»
رییس این بانك همان چهار سال پیش اعلام نمود: «طبق توافق با كمیته امداد ایران، هر سال قسمتی از گوشت قربانی ها به كشور ایران فرستاده می شود»، اما رئیس وقت سازمان حج و زیارت ایران در واكنش به آن اظهارات اظهار داشته بود: «ایران سال هاست كه پیشنهاد داده گوشت های مربوط به قربانی زائران ایرانی توسط كمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع شود، اما هنوز موفق نشده ایم این پیشنهاد را عملی نماییم.»
اكنون علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ آگاهی داده كه مقرر است گوشت قربانی حجاج ایرانی در منا به همراه سایر گوشت های قربانی حجاج كشورهای اسلامی به ۲۷ كشور محروم ارسال شود.
او در حاشیه بازدید از كشتارگاه صنعتی «المعیصم» و روند انجام عملیات ذبح با دكتر بندر حجار ـ رئیس بانك توسعه اسلامی ـ دیدار نمود كه در شرح جزئیات آن می گوید: برمبنای تفاهمی كه از قبل انجام شده گوشت دام های قربانی توسط این مجموعه برای مردم محروم ۲۷ كشور ارسال می شود.
رشیدیان می افزاید: دكتر حجار درخواست مشاركت بیشتر جمهوری اسلامی ایران در طرح های عام المنفعه بانك توسعه اسلامی را داشت كه از كلیت آن استقبال كردیم اما این امر به بهبود و توسعه روابط دو طرف منوط خواهد بود. ضمن آن كه ما تمایل خودرا به استفاده از ظرفیت بانك توسعه اسلامی در طرح های زیربنایی مانند دو طرح تصفیه خانه فاضلاب شهری در مشهد اعلام كردیم.
رییس سازمان حج و زیارت درباره آخرین وضعیت قربانی های حج توضیح می دهد: در مجموع ۸۶ هزار و ۵۰۰ دام قربانی متعلق به زائران ایرانی است كه در روز یكشنبه ۱۰ ذی الحجه همزمان با عید قربان ۸۵ هزار راس قربانی ذبح شد. ۱۵۰۰ راس قربانی دیگر به خواست حجاج در طلوع آفتاب روز یازدهم ذی الحجه در كشتارگاه معیصم ذبح شد.
رشیدیان می گوید: قربانی های حجاح كشورمان در روز عید قربان در دو مرحله ذبح شد كه در اولین مرحله قربانی های بانوان ایرانی ذبح شد و پس از اتمام آن، كار ذبح دام های قربانی حجاج مرد به انجام رسید.




منبع:

1398/05/21
15:46:29
5.0 / 5
5109
تگهای خبر: نمایندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲