انتقال فناوری میراكننده های زلزله به كشور از جانب محقق ایرانی دانشگاه مالزی

انتقال فناوری میراكننده های زلزله به كشور از جانب محقق ایرانی دانشگاه مالزی

راستابلاگ: استاد و پژوهشگر ایرانی دانشگاه مالزی پس از تحقیقات 10 ساله به دانش فنی ساخت ˮمیراكننده زلزلهˮ به منظور كاهش اثرات زمین لرزه بر سازه ها دست یافته است و به قول وی مقرر است این فناوری در قالب شركت دانش بنیان به كشور منتقل شود.



دكتر فرزاد حجازی، عضو انجمن بتن ایران و استاد و پژوهشگر دانشگاه UPM مالزی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه پس از 10 سال تحقیق و پژوهش موفق به طراحی و اختراع چهار سامانه مستهلك كننده انرژی شدیم، اظهار داشت: تجهیزات مستهلك كننده انرژی بعنوان یك میراگر غیرفعال شناخته می شوند و راهكار جدیدی برای مقاومت در برابر بارهای اعمالی به اعضای سازه ای هستند. از این تجهیزات می توان هنگام اعمال بارهایی چون "باد" و "زلزله" اثرات آنها را بر روی سازه ها كاهش داد، چون كه باعث می گردد تا نیاز استهلاك انرژی در اعضای سازه ای اصلی كاهش پیدا كند و در نتیجه خسارت سازه ای احتمالی كاهش پیدا كند.

حجازی اظهار داشت: این چهار سامانه می توانند در ساختمان ها استفاده شوند تا آثار تخریبی نیروی زلزله با هر ریشتری را بر روی سازه ها كاهش دهند.

وی اضافه كرد: در ساخت و طراحی این دستگاه ها از لاستیك های تولید كشور مالزی استفاده شد؛ چراكه این پلاستیك ها ظرفیت خوبی برای كاهش اثر لرزه بر روی سازه های مختلف دارند.

مجری طرح قابل حمل بودن را از مزایای این دستگاه نام برد و خاطرنشان كرد: این سامانه در هر سازه ای قابل نصب است، ضمن آنكه هزینه ساخت این دستگاه ها در مقایسه با نمونه های آمریكایی و ژاپنی 70 درصد كمتر و كارایی این دستگاه در جذب، كاهش و مهار 30 تا 70 درصدی قدرت تخریبی زلزله بیشتر است.

حجازی از تولید انبوه این تجهیزات پیشرفته اطلاع داد و اضافه كرد: بنگلادش 30 دستگاه را برای ایمن سازی پل های شهری سفارش داده است.

وی اظهار داشت: با عنایت به زلزله خیز بودن كشور، مهمترین هدف مطالعات 10 ساله ما طراحی و ساخت این فناوری به روشی مقرون به صرفه بود تا همه مردم به راحتی بتوانند با هزینه ارزان از آن برای ایمن سازی ساختمان ها استفاده كنند.

مجری طرح همینطور از انتقال این تكنولوژی با جذب سرمایه گذاران خارجی در قالب تاسیس یك شركت دانش بنیان به ایران تا 2 ماه آینده اطلاع داد.

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، طی مراسمی قرارداد فروش حق امتیاز تجاری سازی این اختراع به پروفسور "عینی ادریس" رئیس دانشگاه UPM مالزی منعقد شد و مقرر است دكتر فرزاد حجازی با همكاری این دانشگاه حق امتیاز تجاری سازی سامانه های چهارگانه میراكننده زلزله را به یكی از بزرگترین شركت های صنعتی داخلی واگذار كند.




1397/07/29
13:55:21
5.0 / 5
4526
تگهای خبر: دانشگاه‌ , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱