چرا دانشگاه سبز مهم است؟

چرا دانشگاه سبز مهم است؟

راستابلاگ: اگر می خواهیم در آینده ای سازگار با محیط زیست زندگی نماییم، راهی جز كاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و صرفه جویی در مصرف انرژی برای بشر باقی نمانده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، فعالیت های انسانی نیازمند تغییر است تا از وقوع فاجعه در زمین جلوگیری شود. پیدا كردن راهی برای محدود ساختن وابستگی ما به سوخت های فسیلی، بسته به توسعه فناوری های سبز جدید و نمایش راهكارهای سازگار با محیط زیست است.
پیشرفت فناوری در ساختن آینده ای سبز و دوستدار محیط زیست نقش مهمی دارد و در این میان دانشگاه ها كه مسئولیت آموزش متخصصان آینده كشورها به نفع توسعه جوامع را بر عهده دارند، پیشگام حفظ زیست بوم بشر و ترویج این فرهنگ در جامعه بوده و هستند.
در دنیای امروز، افزایش جمعیت زمین و به دنبال آن افزایش تقاضا برای مصرف انرژی، اغلب جوامع را با آلودگی های هوا رو به رو كرده است. تغییرات جوی، گرمایش زمین و افزایش آلاینده های زیست محیطی از علل اصلی برای حركت جوامع امروزی خصوصاً دانشگاه ها به سمت پشتیبانی از انرژی های پاك و حفظ محیط زیست است.

دانشگاه سبز ضامن توسعه پایدار و حافظ زیست بوم بشر
حركت دانشگاه ها بعنوان نهادهایی پیشرو در حفظ زیست بوم بشر در عرصه نوآوری مدیریت سبز امری ضروری می باشد. مدیریت سبز با ترویج استفاده از انرژی های پاك، سبب كاهش مصرف انرژی و صرفه جویی می شود.
روز به روز دانشگاه های بیشتری در سراسر جهان در این عرصه گام برمی دارند تا علاوه بر اینكه الگویی برای جامعه باشند، بتوانند دانشجویان را با این فرهنگ آشنا كرده و مدیریت سبز را در جوامع نهادینه سازند.
در طرح دانشگاه سبز ذهن ابتدا به سمت فضای سبز دانشگاهی می رود، اما به صورت جدی تر منظور اداره كردن تمام فعالیت های بشری و محیط زیستی با كمترین زیان برای محیط زیست است. بطور كلی هدف از راه اندازی دانشگاه سبز، پیاده سازی مدیریت سبز در دانشگاه است.
اولین بار در جهان سوژه دانشگاه سبز و توسعه پایدار توسط یك فرد آمریكایی عنوان شد. او یك انجمن حرفه ای در سال ۲۰۰۵ با عنوان انجمن توسعه پایدار و پیشرفت آموزش عالی تشكیل داد كه این انجمن در دنیا به اختصار با عنوان AASHE شناخته شد. هم اكنون AASHE به دانشگاه هایی گفته می شود كه بالاترین سطح موفقیت را در طراحی های سبز و توسعه آن در جوامع اطراف خود داشته باشند.
یكی از معتبرترین رتبه بندی های دانشگاه ها در حوزه مدیریت سبز، نظام رتبه بندی «گرین متریك» است كه با هدف نمایش چشم اندازی فراگیر از شرایط و سیاست های در پیوند با محیط زیست و توسعه پایدار توسط دانشگاه اندونزی، از سال ۲۰۱۰ مبادرت به ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های جهان برمبنای معیارها و شاخصهای در رابطه با مسائل زیست محیطی در دانشگاه ها كرده است. در این رتبه بندی كوشش برای داشتن فضای سبز و افزایش آن مهم تلقی شده است. در واقع آنچه در این رتبه بندی مورد سنجش قرار می گیرد، جایگاه دانشگاه در حفظ محیط زیست و تأثیر آن در پایداری محیط است.

سامانه ملی تراز سبز مرجع تعیین دانشگاه های سبز در كشور
تابحال در كشور مرجعی برای تعیین دانشگاه ها در حوزه مدیریت سبز وجود نداشت، اما اخیرا با تصویب سامانه «ملی تراز سبز» كه از اسفندماه سال قبل بر روی سایت وزارت علوم بارگذاری شده، ترویج فرهنگ دانشگاه سبز در دستور كار قرار گرفت و از این پس تمام دانشگاه های كشور شامل ۱۴۷ مؤسسه و دانشگاه باید عملكردهای خود در حوزه مدیریت سبز را ثبت و بر اساس آن تراز دانشگاه ها ارزیابی می شود. این سامانه در بالاترین سطح استاندارد بین المللی است كه برمبنای نیاز بومی كشور طراحی شده است. در وهله نخست، بیشتر از ۲۰۸ آیتم بارگذاری می شود.

برترین دانشگاه های ایران در سبزسازی فضاهای آموزشی كدامند؟
ایران باز همگام با خیلی از كشورهای دنیا در حوزه مدیریت سبز اقداماتی انجام داده است. در تازه ترین رتبه بندی گرین متریك سال ۲۰۱۸، از میان ۷۱۹ دانشگاه و مؤسسه آموزشی در دنیا، دانشگاه زنجان عنوان سبزترین دانشگاه را در بین دانشگاه های كشور به دست آورد و سپس آن دانشگاه های كاشان و اصفهان به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند. دانشگاه های سبز ایران تنها به این سه دانشگاه خلاصه نمی شود؛ دانشگاه های گیلان، فردوسی مشهد، صنعتی شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه تهران، بوعلی سینا همدان، شیراز، الزهرا (س) تهران، صنعتی امیركبیر، صنعتی شریف، تبریز، علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان و دانشگاه علمی كاربردی باز از دیگر دانشگاه های ایران در این رتبه بندی هستند.

استراتژی سبزترین دانشگاه های دنیا چیست؟
اما در دنیا دانشگاه های بسیاری قدم در راه مدیریت سبز گذاشته اند. در رتبه بندی گرین متریك، دانشگاه و مركز پژوهشی "واخِنینگِن" از هلند عنوان اولین دانشگاه سبز جهان و دانشگاه "ناتینگهام" انگلستان در رتبه دوم و كالیفرنیا، دیویس از ایالات متحده سومین و دانشگاه آكسفورد انگلستان چهارمین دانشگاه سبز جهان انتخاب شده اند.

«مرد سبز» دانشگاه واخِنینگِن هلند ترویج مدیریت سبز
دانشگاه واخِنینگِن در هلند در بین دانشگاه های برتر قرار دارد. مأموریت این دانشگاه بهبود كیفیت كلی زندگی مردم است. این دانشگاه در چند دههٔ اخیر بعنوان یكی از معدود مراكز پیشرو در حیطهٔ علوم زیستی و مدیریت منابع طبیعی در سطح جهان مطرح گردیده است. دانشگاه واخنینگن در كنار ارتباطات وسیع بین المللی، نقش مهمی در هر دو زمینهٔ آموزش و تحقیق در جامعهٔ هلند بر عهده دارد.
در این دانشگاه یك مرد سبز وجود دارد كه به معنای واقعی كلمه یك مرد است كه لباسی سبز رنگ بر تن دارد و در محوطه دانشگاه می گذرد و هدف آن افزایش آگاهی مردم در مورد پایداری محیط زیست است.
دانشگاه آكسفورد یكی دیگر از برترین های جهان در حوزه مدیریت سبز اولویت اصلی خودرا در ایجاد پایداری زیست محیطی قرار داده است. شاخص ترین برنامه این دانشگاه شامل ترویج دوچرخه سواری است. آنها همین طور برای تمام ساختمان های خود چندین ممیزی انرژی قرار داده اند تا میزان مصرف انرژی را بررسی نمایند. گفته می شود هدف آنها كاهش انتشار كربن به میزان ۳۳ درصد تا سال ۲۰۲۱ نسبت به سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ است.
این دانشگاه وام های بدون بهره برای خرید دوچرخه و تخفیف در گذرگاه اتوبوس جهت استفاده از حمل و نقل عمومی به دانشجویان و پرسنل دانشگاه نمایش می دهد تا از این طریق فرهنگ دوچرخه سواری را ترویج داده و از انتشار آلاینده خودرو ها بكاهد.

برگزاری دوره های آموزش باغبانی راهی برای سبز شدن جوامع
تلاش دانشگاه ناتینگهام در دستیابی به توسعه پایدار به هیچ وجه متوقف نشده است. این دانشگاه دارای بالاترین رتبه در جهان برای شاخص تغییرات آب و هوا و انرژی است. تمركز عمده دانشگاه‌،حمل و نقل و بازیافت است. دانشگاه ناتینگهام هر روز برای بهبود آگاهی زیست محیطی كار می كند. آنها حتی جلسات باغبانی برای دانش آموزان علاقه مند فراهم می كنند.

دانشگاه بدون كربن هدف دانشگاه كالیفرنیا دیویس
اما دانشگاه كالیفرنیا دیویس باز موفق به كسب بالاترین امتیاز در سه شاخص كلیدی پایداری زیست محیطی شده است كه شامل حمل و نقل پایدار، جداسازی زباله ها و تنظیم و زیرساخت است. آنها همین طور در حال ایجاد یك برنامه در مقیاس وسیع هستند كه هدف آن ساختن دانشگاه بدون كربن تا سال ۲۰۲۵ است.

معرفی چند ایده برای سبز شدن دانشگاه ها
با پیشرفت تكنولوژی روند سبز شدن دانشگاه ها هم دستخوش تغییراتی بنیادین شده است. در معرفی چند ایده جدید برای سبز شدن دانشگاه ها می توان به استفاده از "كاشی سقف خورشیدی" اشاره نمود كه یك تكنولوژی جدید است و خیلی از دانشگاه های دنیا از آن استفاده می نمایند. برخلاف فناوری خورشیدی كه هم اكنون استفاده می شود، این كاشی های شیشه ای در مجموعه گسترده ای از اشكال و رنگ های مختلف وجود دارد. این كاشی ها، برق بیشتری تولید می كنند، بیشتر عمر می كنند، عایق بهتر و هزینه ای كمتر از یك سقف طبیعی دارند.
یكی از جدیدترین ابتكارات برای حفظ محیط زیست حذف كاغذ و پلاستیك و بسیاری اقلام مصرفی است كه چیزی جز تخریب زیست محیط ندارند. با پیشرفت تكنولوژی و استفاده روز افزون از فضای ارتباطی بوسیله اینترنت دیگر زمان نامه نگاری ها اختتام یافته است. برمبنای یك گزارش در سال ۲۰۱۲، ۳۷ درصد از كالج ها، نامه های پذیرش دانشجویان را بوسیله ایمیل ارسال و دریافت نمودند و ۴۳ درصد از آنها در سال ۲۰۱۰ از پورتال وب استفاده كردند.
فرستادن نامه های پذیرش و رد دانشجویان بوسیله ایمیل یا به صورت آنلاین امكان دارد یك راه كوچك به نظر برسد، اما اقدامی بزرگ در راه سبز شدن جامعه خواهد بود. با این كار، كاغذ، جوهر، انرژی، سوخت برای حمل و نقل و … كاهش یافته و از همه مهم تر اینكه در زمان باز صرفه جویی می شود.
بگفته واشنگتن پست، مؤسسات برجسته مانند كالج ویلیام و مری، دانشگاه مریلند و دانشگاه جورج واشنگتن از ایمیل و یا پورتال های اینترنتی برای ارسال پذیرش و رد نامه استفاده می نمایند.
شاید عجیب به نظر برسد، اما برگزاری كلاس از طریق دور باز یكی از اقدامات مهم برای سبز شدن جوامع است. در این روش، دانش آموزان می توانند به راحتی در خانه خود كار كنند و میزان بالایی انرژی صرفه جویی می شود. دانشگاه های دولتی مانند دانشگاه ایلینوی و دانشگاه ایالتی میشیگان علاوه بر كالج های خصوصی آنلاین، آموزش های آنلاین را بعنوان نه تنها یك روش مناسب برای یادگیری، بلكه یك محیط سبز پذیرفته اند.

دانشگاه اصفهان موفق در مدیریت سبز
دانشگاه اصفهان یكی از دانشگاه های مرجع در ایران باز چند سالی است در بین برترین دانشگاه های كشور در حوزه مدیریت سبز معرفی می شود. فعالیت های انجام شده در این دانشگاه بر اساس شاخصهای ۹ گانه مدیریت سبز، شامل شاخص كنترل سیستم روشنایی، سیستم های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع، تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها، مدیریت مصرف آب، مدیریت پسماند، مدیریت میزان مصرف كاغذ و اقلام مصرفی، شاخص استفاده از فناوری های پاك و انرژی های تجدید پذیر، فرهنگ سازی و توسعه مدیریت و شاخص حمل و نقل است.
مسئولان این دانشگاه هدف دانشگاه ها از این كار را درآمدزایی نمی داند، بلكه معتقدند كه این كار فرهنگ سازی برای تولید انرژی پاك، كمك به حفظ محیط زیست و كاهش بار نیروگاه های فسیلی است.
هفته گذشته دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار گردید. این همایش با هدف ترویج و توسعه فرهنگ مدیریت سبز، آخرین دستاوردهای این حوزه را به منصه ظهور گذاشت. این همایش كه در جهت سلسله همایش های سالانه از سال ۹۶ در ایران كلید خورد، سپس برگزاری اولین دوره در دانشگاه فردوسی مشهد، امسال به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار گردید و مقرر است دوره سوم این همایش در سال ۹۹ در دانشگاه زنجان برگزار گردد.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، واضح است كه دانشگاه های سراسر جهان به سختی تلاش می كنند تا نقش خودرا در ساختن این سیاره برای نسل های آینده ایفا كنند. آنها نه تنها فضای سبز و سازگار با محیط زیست را در محوطه دانشگاه می سازند، بلكه تلاش می كنند تا آموزش و آگاهی مردم از تأثیرات زیست محیطی و نحوه مبارزه با آنرا ترویج دهند. می توان ادعا كرد كه اگر این طرح ها ادامه یابد، سال های آینده جایگزینی مناسب برای نسل های آینده ایجاد خواهد شد.






منبع:

1398/02/20
13:19:48
5.0 / 5
4790
تگهای خبر: بین المللی , خدمات , دانشگاه‌ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵