محمدخانی:

تهران داعیه دار مقاومت و ایستادگی است

تهران داعیه دار مقاومت و ایستادگی است

به گزارش راستابلاگ، سخنگوی شهرداری تهران از مشارکت بیشتر از ۱۰۰۰ اثر در پنجمین دوره جایزه داستان تهران اطلاع داد و اظهار داشت: تهران داعیه دار مقاومت و ایستادگی است.



به گزارش راستابلاگ به نقل از مهر، آئین اختتامیه پنجمین جایزه داستان تهران در باغ کوشک هنر برگزار گردید.
عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در شروع مراسم ضمن تبریک ولادت حضرت زینب و تسلیت حوادث اخیر در غزه اظهار داشت: خصوصیت داستان ها اینست که می تواند در رابطه با احوال یک فرد یا یک واقعه تاریخی باشد. در حوادث اخیر غزه ما تصویر کودکی را دیدیم که من اسم آن کودک را نمی دانم اما تصویری که از آن کودک دیدیم که به علت تبعات بمباران می لرزید و زخم کوچکی روی دستش بود داستان کوتاهی است که تا مدت ها می تواند اذهان را به خود مشغول کند. این تصاویر هر کدام می تواند تبدیل به داستان شده و یک جهان را تکان بدهد.
وی در رابطه با ظرفیتهای تهران برای داستان نویسی اظهار داشت: داستان تهران بعنوان پایتخت با قدمت تاریخی بعنوان شهری که بخش زیادی از مردم ایران را در خودش پذیرایی می کند قصه های مختلفی در دل خود دارد و به عدد کسانی که در تهران زندگی می کنند، قصه در شهر هست و می شود آنرا روایت کرد مهم اینست که از چه زاویه ای این داستان ها را روایت نماییم.
سخنگوی شهرداری تهران اظهار داشت: در این روزهای اخیر در شهر های بزرگ دنیا راهپیمایی های زیادی برای غزه و بر ضد صهیونیست ها راه افتاده است. تهران از این منظر پرچم دار و داعیه دار این راهپیمایی ها است. آن چه که شما در لندن می بینید و می تواند سر منشأ و آغاز یک بیداری در دنیا باشد هر سال در ایران تکرار شده است.
وی اضافه کرد: سالهاست که در انتها هر جمعه ماه رمضان مردم روزدار و تشنه لب با بیداری و نگاهی دقیق در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنند و این حرفی که امروز ما از زبان مردم دنیا در شهر های مختلف می شنویم تصاویر و گفته هایش را سالهاست شنیدیم و دیدیم و این یکی از قصه های تهران است.
محمدخانی با عرضه تصویر استقامت و پایداری تهران در برهه های تاریخی بیان نمود: این تصویر تهرانی است که در زیر موشک باران صدام قد خم نکرد، تهرانی که در اوج جنگ محل اعزام چند ده هزار نفری جانبازان و جان فدایان وطن بود، تصویر آن فراخوان بزرگی که در استادیوم آزادی شکل گرفت و جوانان شهر جمع شدند و گفتند که می خواهند از وطن دفاع کنند، قصه های این شهر است ازاین رو تهران را باید این طور روایت کرد.
وی اضافه کرد: البته شاید برخی بخواهند قصه تهران را پیش از بهمن ۵۷ روایت کنند اما تهران حقیقی و واقعی در چهار دهه اخیر در منطقه و جهان خودش را نشان داده است و ازاین رو روایت باید به این سو برود.
محمدخانی در قسمت دیگری از سخنانش گزارشی در رابطه با پنجمین جایزه داستان تهران عرضه کرد و اضافه کرد: در این دوره جشنواره سعی شده تا تهران واقعی را فراتر از افراد و جریان ها روایت نماییم و به عبارتی تهران مردم را روایت نماییم.
وی افزود: جایزه داستان تهران در سه بخش داستان کوتاه، روایت و نوجوان برگزار گردید. از ابتدا تلاش بر این بوده که مسیر ادوار قبلی ادامه یابد و شاهد ارتقا هم باشیم. ترکیب کیفی و قابل دفاعی از داوران در این دوره بوده که به آن اعتبار بخشیده و حضور این داوران خیال شرکت کنندگان را راحت کرده است. مجموعه های مختلفی مانند شرکت مترو، برج میلاد و اداره کل آموزش های شهروندی در برگزاری این جایزه کمک کردند.
به گفته محمدخانی، در قسمت نوجوان، ۲۵۰ نوجوان از مناطق مختلف در این مسابقه شرکت نمودند و این یک اتفاق است که وظیفه ما را سخت می کند چون باید بخش های مختلف شهرداری از این استعدادها استفاده و آنها را هدایت کنند.
وی با اشاره به اینکه هزار و ۷۶ اثر به دبیرخانه پنجمین جایزه داستان تهران رسیده اضافه کرد: از این تعداد اثر، ۶۵۷ داستان کوتاه، ۲۵۸ روایت و ۱۵۸ اثر نوجوان به دبیرخانه واصل شده است. داوران سه هفته به بررسی آثار پرداختند و در مرحله نهایی ۳۰ داستان، ۱۵ روایت و ۱۸ اثر نوجوان انتخاب شدند.
مهدی قزلی در قسمت دیگری از این مراسم به نمایندگی از هیئت داوران در رابطه با پنجمین جایزه داستان تهران توضیح داد: بعنوان کسی که ۶ دوره جایزه جلال، ۶ دوره شعر فجر و جایزه پروین اعتصامی را برگزار کردم اذعان دارم که هیئت داوران برجسته ای این جایزه را داوری کردند. حقیقت اینست که ما در رابطه با کمیت آثار انتظار این استقبال را نداشتیم چونکه هزار و ۷۶ اثر در سه بخش داستان کوتاه، روایت و نوجوان به دبیرخانه برسد.
وی افزود: در مقایسه با جشنواره های مشابه تعداد آثار خوب بوده اما مهم تر از هزار و ۷۶ اثر رسیده بعنوان کسی که درگیر جشنواره و داوری بوده می گویم ما از کیفیت آثار در اولین مرحله داوری غافلگیر شدیم و انتظار این سطح از کیفیت را نداشتیم.
قزلی اظهار داشت: با عنایت به رکود نسبی ادبیات در دو سال گذشته استقبال از جایزه بی نظیر بود و بنابراین کار داوری برای همه ما سخت بود. در جلسه نهایی به هر حال اجماع خوبی در هر سه گروه داوری وجود داشت. آثار گروه نوجوان امکان رشد بهتری داشت و از آثار نهایی رسیده به بخش نوجوان میتوان کتابی حرفه ای برای بازار نشر استخراج کرد.
وی اظهار داشت: برندگان این جایزه به خود افتخار کنند چون با عنایت به آثار رسیده در این جشنواره برای شرکت کنندگان رسیدن به مرحله نهایی خود می تواند مایه مباهات باشد.
قزلی در انتها پیشنهاد کرد که این جایزه به صورت سالانه برگزار گردد و اظهار داشت: داستان کوتاه، نوجوان و جوان با کتاب بستر متفاوتی دارد و میتوان با عنایت به حجم آثار آنرا سالانه برگزار کرد. معتقدم با این جشنواره میتوان سلفی گرفت.


منبع:

1402/08/26
19:50:47
5.0 / 5
258
تگهای خبر: جشنواره , زندگی , شركت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱