رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مطرح كرد

نقد به مجوز آژانس ها و كمیته شكایات گردشگری

نقد به مجوز آژانس ها و كمیته شكایات گردشگری

راستابلاگ: رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران مرخصی الزامی آژانس ها را اتفاق تازه ای ندانست و آغاز دوره آنرا به یك سال گذشته، همزمان با افزایش هزینه ها و نرخ سفرهای خارجی و داخلی نسبت داد و اظهار داشت: نكته این است كه وقتی این آژانس ها «موقتا» از مدار خدمات خارج می شوند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در همان فاصله و به همین اندازه، مجوز جدید آژانس صادر می كند.


حرمت الله رفیعی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: یك سال است كه شاهد «خودتعلیقی» یا «مرخصی اجباری» آژانس های مسافرتی هستیم، ولی نكته جریان حاكم این است كه به همان اندازه كه آژانس ها درخواست «تعلیق موقت» یا «مرخصی اجباری» می كنند، مجوز جدید برای متقاضیان دیگر صادر می شود و این یعنی افزایش بی حساب و كتاب آژانس های مسافرتی؛ مساله ای كه در شرایط حاضر نباید از كنارش ساده عبور نماییم.
او تخمین زد كه در هر سه ماه حدود ۷۰ تا ۸۰ آژانس در بخش فروش بلیت هواپیما (بند الف) و فروش خدمات تور و هتل (بند ب) در سراسر كشور درخواست تعلیق می دهند.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران آن دسته از آژانس هایی را كه تعلیق اختیاری یا مرخصی الزامی می گیرند غاصبان بازار گردشگری نامید و اضافه كرد: سوال این است این گروه چه سهمی در بازار گردشگری و چه جایگاهی در صنعت گردشگری دارند؟ آیا اصلا فعالیتی انجام می دادند؟ چرا چنین اتفاقی برای آژانس های قدیمی و پرفروش رخ نمی دهد؟ اساسا مشكلات مالی و شرایط دشوار اقتصادی كل صنف گردشگری را در برگرفته و در هر جلسه برخی از آژانس ها سوژه اقدام برای تعلیق و مرخصی الزامی را مطرح می كنند اما با مذاكره آنها را متقاعد می نماییم كه دست به چنین كاری نزنند.
او كه معتقد می باشد صدور مجوز برای آژانس های گردشگری همچون اموری است كه دولت باید تصدی آنرا به بخش خصوصی واگذار كند، اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیاز بازار گردشگری را نمی شناسد؛ این صنف است كه از صلاحیت ها و تخصص ها و نیاز بازار اطلاع دارد و می تواند غربالگری كند. دولت باید اجرا را از فعالیت های خود كنار بگذارد و روی نظارت بیشتر متمركز شود.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از طرف دیگر به كمیته رسیدگی به شكایات كه در اداره های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور آژانس ها و نماینده اداره متبوع تشكیل می شود، اشاره نمود و اضافه كرد: كاملا با این شیوه رسیدگی به شكایت ها مخالفم. معتقدم این فعل وجهه قانونی ندارد. چطور یك آژانس می تواند برای هم صنفی خود رأی صادر كند!؟ مگر ما قاضی هستیم كه رأی بدهیم. روش درست این است كه دادگاه صالحه به شكایت ها و اختلافات مردم و آژانس های مسافرتی رسیدگی كند و از صنف هم نظر بگیرد و رأی را با عنایت به همه جوانب صادر كند. ما نهایت می توانیم شورای صلح و سازش داشته باشیم و بر طبق تجربه نظر بدهیم.
رفیعی اظهار داشت: دریافت ضمانت نامه و رسیدگی به شكایت ها در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اساسا كار اشتباهی است و تنها راه پیشگیری از بروز تخلفات بیشتر، اصلاح این جریان های غلط است.



1398/02/06
16:18:37
5.0 / 5
4825
تگهای خبر: خدمات , صنایع , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳