طریفی حسینی خبر داد

استقرار بیش از ۶۵۰ متخصص توانبخشی در مدارس سطح کشور

استقرار بیش از ۶۵۰ متخصص توانبخشی در مدارس سطح کشور

به گزارش راستابلاگ، رییس آموزش وپرورش استثنایی کشور اظهار داشت: حدود 650 نیروی توانبخشی در قالب گفتاردرمان، کاردرمان، بینایی سنج، شنوایی شناس و فیزیوتراپ داریم که در مدارس مستقر هستند


به گزارش خبرنگار جامعه مهر حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رییس آموزش وپرورش استثنایی، درباره ی مهم ترین وظایف آموزش وپرورش استثنایی اظهار داشت: ما حدود ۱۰۵ هزار دانش آموز داریم که در شش گروه معلولیت شامل با دانش آموزان با لطمه بینایی، شنوایی، معلولین جسمی- حرکتی، دانش آموز با طیف اوتیسم، چند معلولیتی و کم توان ذهنی داریم. تعدادی از دانش آموزانی که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند و به اختلالاتی همچون یادگیری ویژه، نقص توجه و بیش فعالی یا لطمه زبان و گفتار دچارند نیز تحت پوشش ما قرار دارند. مدیر معاون وزیر و رییس آموزش وپرورش استثنایی درباره ی ارائه خدماتشان گفت: بطور کلی ما دو پنجره ارائه خدمات دراین زمینه در قالب مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام داریم. حدود ۲۲ هزار نفر از دانش آموزان ما با محدودیت های بینایی، شنوایی و معلولین حرکتی و جسمی در مدارس عادی درحال تحصیل هستند. وی ادامه داد: ما به دو گروه از بچه ها برنامه ارائه می دهیم. گروه اول بچه هایی هستند که از نظر بهره هوشی از دیگر دانش آموزان مستثنی نیستند و در این صورت تنها مناسب سازی های متناسب با معلولیت آنها را انجام می دهیم. برای مثال برای کودکانی که گرفتار لطمه های بینایی هستند، کتاب درسی های ویژه نابینایان را فراهم می نماییم. تا کنون حدود ۲۳ هزار جلد کتاب را برای این نوع لطمه ها مناسب سازی کرده ایم. حسینی درباره ی اقدامات زمینه گفتار درمانی و کاردرمانی اظهار داشت: بمنظور تحقق این امر ما حدود ۶۵۰ نیروی توانبخشی در قالب گفتاردرمان، کاردرمان، بینایی سنج، شنوایی شناس و فیزیوتراپ داریم که در مدارس مستقر هستند. این نیرو طی سالهای دور استخدام شده و الان در شرف بازنشستگی هستند. حالا فراخوان برای آزمون دراین زمینه و جذب افراد متخصص در حوزه توانبخشی طراحی شده و در ۲۰ مهر انجام می شود. وی ادامه داد: همین طور حدود ۲ هزار و ۳۳۲ نفر نیز ردیف استخدامی برای جذب آموزگار استثنایی داشتیم که نتایج آن اعلام شده و حدود ۷۰۰ متخصص را استخدام کردیم. در حوزه ایاب ذهاب دانش آموزان استثنایی نیز برای نخستین بار منابعی در اختیار شهرداری کشور قرار داده شده و در بخشنامه اجرائی حمل و نقل دانش آموزان کشور، پس از حدود ۱۵ سال بازبینی انجام شده و به مساله حمل و نقل ایمن و رایگان دانش آموزان استثنایی پرداخته شده است. حسینی درباره ی اقداماتی توسط آموزش وپرورش استثنایی اظهار داشت: امسال مراکز جامعه سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام را راه اندازی کردیم. این مراکز وظایف دیگری همچون سنجش بدو ورود به دبستان را به عهده دارد که سالانه ۱ میلیون و ۷۰۰ دانش آموز در حوزه بینایی، شنوایی، بهداشت، آمادگی تحصیلی و توانایی هوشی دانش آموزان مورد سنجش قرار می گیرند. وی که در برنامه بامداد بخیر ایران سخن می گفت اضافه کرد: بنا بر این است که ما بتوانیم در هر منطقه حداقل یک مرکز داشته باشیم. آموزش وپرورش حالا درحال آماده سازی بستر مناسب برای این مساله است. کار ما تضمین کیفیت در باب آموزش عادی نیز هست. ما با سنجش دانش آموز این شرایط را فراهم می نماییم که آموزش با شناخت بیشتری صورت بگیرد. حسینی اظهار داشت: ما در این مراکز نظام ارجاع داریم که در آن سطح یک غربالگری و مداخله مختصر توسط معلم در کلاس درس به انجام می رسد. حدود ۸۰۰ مدرس را در طول تابستان آموزش دادیم که برای آموزش ۳۶۰ هزار مدرس ابتدایی در مدارس سطح کشور اعزام می شوند.


منبع:

1402/07/05
23:38:28
5.0 / 5
259
تگهای خبر: خدمات , كتاب , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵