آمریکا الواح هخامنشی را به ایران پس می دهد

آمریکا الواح هخامنشی را به ایران پس می دهد

راستابلاگ: به گزارش راستابلاگ، معاونت میراث فرهنگی از بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا به ایران در ماههای آینده اطلاع داد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، علی دارابی در گزارش عملکرد دوساله اش اعلام نموده که ۱۷ هزار شیء فرهنگی ـ تاریخی در ماههای آینده از آمریکا استرداد خواهد شد که اشاره تلویحی او به الواح هخامنشی است که برای مطالعه در اختیار مؤسسه شیکاگو قرار گرفته بود و بخشی از آن قبلا به ایران بازگردانده شده است.
روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی هم در توئیتی با این متن بازگشت الواح هخامنشی به ایران را تایید کرده است: «خبر خوب این که بیشتر از ۲۰ هزار «لوح هخامنشی» متعلق به تخت جمشید تا پایان سال جاری از آمریکا به کشورمان بازگردانده می شود.»
مرتضی ادیب زاده ـ مدیرکل موزه های کشور ـ در اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ از پیگیری وزارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران اطلاع داده بود.
اسفند سال ۱۴۰۰ هم مدیرکل موزه ها از آمادگی دانشگاه‌ یکاگو برای بازگرداندن باقی مانده کتیبه های هخامنشی به ایران اطلاع داده بود، اما در نیمه سال ۱۴۰۱ استرداد این الواح متوقف گردید. علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در مردادماه ۱۴۰۱ از ممانعت آمریکا برای بازگشت الواح هخامنشی به ایران اطلاع داد.
دارابی در آذرماه ۱۴۰۱ هم در شرح جزئیات بیشتر این ممانعت اظهار نمود: بخش قابل توجهی از مبحث بازگشت الواح هخامنشی به ایران حل شده بود، ولی به علت شرایطی که در دو سه ماه اخیر پیش آمد و روابط و مناسبات خارجی ما را به صورت کلی تحت تأثیر قرار داد، وقفه بزرگی ایجاد کرد و در عین حال که دادگاه حکم داده و بخشی از الواح بسته بندی شده بود که به ایران برگردد، اما هم اکنون صورت نمی گیرد، چون بازگشت آنها به روابط ایران و آمریکا گره خورده است. هرچند با عنایت به حکم دادگاه، خوش بین هستم مشکلی برای تحویل الواح وجود نداشته باشد.
الواح هخامنشی همچون آثاری است که حدود ۹۰ سال پیش با موافقت دولت وقتِ ایران از کشور، خارج و برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو «امانت» سپرده شد. الواح در ۵۰ صندوق چوبی شامل حدود دوهزار جعبه‌ی مقوایی و چند پیت نفتی که در تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) به پارافین آب شده آغشته شده بودند، از طریق بوشهر به آمریکا فرستاده شدند. قرار بود این الواح سه سال بعد از مطالعه به ایران برگردانده شوند.
پس از مطالعه و انتشار نتایج مطالعات در چارچوب چند کتاب، استرداد الواح آغاز شد، که در سه مرحله بخش کوچکی از آنها به کشور برگردانده شد؛ ۱۷۹ قطعه در اولین محموله ارسالی در سال ۱۳۲۷ به تهران رسید. دومین محموله شامل ۳۷ هزار قطعه بود که در سال ۱۳۲۹ به ایران بازگردانده شد و در سال ۱۳۸۳ سومین محموله یعنی ۳۰۰ قطعه لوح به ایران تحویل داده شد.
برای بازگشت بخش چهارم الواح به کشور، یک شکایت اما ورق را برگرداند. پرونده‌ی معروف «جنی روبین» ضد ایران تشکیل شد. رویترز در اسفند ۱۳۹۶، آنرا بررسی کرد و در رابطه با آن نوشت: «سه سال پیش دادگاهی در آمریکا حکم داد، آثار تاریخی ایران که امانت در دانشگاه شیکاگو بودند، مصادره شوند و غرامت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری حاصل از فروش آن به قربانیان آمریکایی که در انفجار انتحاری در بیت المقدس بودند، پرداخت گردد. در نتیجه دادگاه آمریکایی حکم مصادره‌ی این اشیا تاریخی را صادر کرد و دستور فروشِ الواح را داد، اما در بررسی نهایی قضات دیوان عالی در دادگاهی که دوم اسفند ۱۳۹۶ برگزار شد، حکم مصادره و فروش الواح هخامنشی ایرانی لغو شد.
بعد از این مرحله، مجوز خروج را اوفک (دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) باید صادر می کرد و سر انجام سال ۱۳۹۸ بعد از ۸۴ سال، چهارمین محموله از الواح که شامل ۱۷۸۰ قطعه لوح هخامنشی بود به ایران بازگشت. در حال حاضر ۱۷ هزار قطعه از الواح هخامنشی همچنان در اختیار مؤسسه شیکاگو است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با عنایت به پیگیری های انجام شده تخمین می زند تا آخر سال این الواح به ایران بازگردانده شود.



1402/05/30
21:16:42
5.0 / 5
308
تگهای خبر: دانشگاه‌ , صنایع , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵