گزارش راستابلاگ؛

شروع صید ترال چراغ خاموش

شروع صید ترال چراغ خاموش

راستابلاگ: بتازگی سازمان شیلات ایران درخواست هایی را برای صدور مجوز ازسرگیری صید ترال به سازمان محیط زیست ارایه داده است و بنظر می رسد بعد از دو سال وقفه صید ترال بصورت چراغ خاموش شروع شده است.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه: در دنیا کشورهایی که دریا دارند از نعمات آن نیز بهره می برند، برداشت از منابع دریایی می تواند بخش زیادی از نیازهای آن سرزمین را رفع و بحث امنیت غذایی آنرا تامین کند بدین جهت دارا بودن یک کشور از سواحل و دریا یک مزیت است غیر از آنکه از منابع زیستی برداشت می کند، کارهای اقتصادی، حمل و نقل کالا، مواد سوختی، تولید انرژی های تجدید پذیر، آموزش، تحقیق، تولید دانش و محصولات زیست فناوری همه از مزیت هایی است که دریاها برای یک کشور در امتداد توسعه دریا محور به ارمغان می آورند. ایران با دارا بودن سه حوضه آبی مهم شامل دریای خزر در شمال، خلیج فارس و دریای عمان در جنوب یکی از کشورهای مطرح در حوزه علوم دریایی و توسعه دریا محور است که زیستگاه هزاران گونه آبزی است و ظرفیت بسیار بالایی از نظر اقتصادی و توسعه پایدار دارد. البته نباید در این راه توسعه در صیانت از آبزیان غافل ماند.
در ایران، حدود هزار و ۱۷۰ گونه مهره دار وجود دارد که برمبنای لیست سرخ IUCN حدود ۷۸ گونه از آنها در معرض تهدید هستند البته درجه این تهدیدات مختلف بوده و ممکنست تعدادی از آنها به شدت در معرض انقراض و برخی با درجه کمتر باشند اما آن چه گفته شده این است که حدود ۷ درصد از گونه های جانوری مهره دار کشور در معرض تهدید قرار دارند. بگفته کارشناسان اما به دریاها و موجودات زنده آنها به عنوان اکوسیستمی ارزشمند، با وجود اهمیت زیادشان در چرخه طبیعت، آن طور که باید توجه نشده است در صورتیکه زیستگاه های ارزشمندی برای هزاران گونه دریایی هستند، در آب های جنوبی ایران حدود هزار و ۶۰۰ گونه ماهی، ۱۵ گونه میگو، ۱۰ گونه پستانداران دریایی، ۷ گونه دلفین، ۵ گونه لاک پشت دریایی، حدود ۱۰۰ گونه آب سنگ مرجانی و بیش از ۷۰ گونه پرنده گزارش شده است، لاک پشت های دریایی و برخی ماهیان همچون کوسه ماهی ها جزو گونه های در معرض خطر محسوب می شوند. دریاها و اقیانوس ها با وسعت بیش از ۷۱ درصد سطح کره زمین و برخورداری از بالاترین تنوع زیستی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند، تنوع زیستی از نظر علمی به مجموعه ای از تنوع ژنی، تنوع گونه ای و تنوع اکوسیستمی در یک منطقه گفته می شود اما به زبان ساده تر تنوع زیستی را می توان گوناگونی در شکل حیات یک منطقه دانست، در حقیقت تنوع زیستی یک ثروت طبیعی است که نیاز بشر را در حوزه پوشاک، خوراک، مسکن و حتی سلامتی روح و روان تامین می کند. اما گاهی استفاده نادرست و بی رویه سبب بروز لطمه هایی جبران ناپذیر برای طبیعت می شود که صید ترال یکی از استفاده های نادرست است. صید ترال همچون روش های صید است که سال ها سبب لطمه به ذخیره آبزیان در کشور شد. در حقیقت صید ترال به صورتی از صید آبزیان گفته می شود که بوسیله تور ماهیگیری بزرگی به انجام می رسد که به شکل قیف است و از دو طرف به تخته هایی متصل و به طور معمول بدنبال شناور در بستر دریا کشیده می شود. این نوع صید که البته از قدمتی طولانی برخوردار است، برای محیط زیست دریایی خسارت های سنگینی به همراه دارد. ‏طومار صدها نفر از جامعه صیادان جنوب کشور به مجلس طی روزهای اخیر خبرهایی از شروع مجدد صید ترال رسیده و شنیده ها از این حکایت دارد که در هفته های اخیر سازمان شیلات کوشش های خودرا برای شروع مجدد این روش صید در خلیج فارس و دریای عمان آغاز نموده است. این مساله صدای دوستداران محیط زیست را در آورده البته طومار صدها نفر از جامعه صیادان جنوب کشور به مجلس هم ارسال شده است. در این طومار صیادان خواهان توقف دائمی صید ترال صنعتی شده اند. سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس هم به طومار صیادان واکنش نشان داد و طی پاسخی اعلام نمود: توقف دو ساله صید ترال که با نظر مثبت رییس جمهوری انجام شد، نقش بسیار مؤثری در حفظ ذخایر آبزیان جنوب کشور و معیشت مردم محلی داشته است. وی با اشاره به اینکه باید کارهای اقتصادی با ظرفیت سرزمینی کشور متناسب باشد تا شاهد تخریب و نابودی محیط زیست نباشیم اظهار داشت: قبل از ممنوعیت صید ترال در کشور شاهد نارضایتی های خیلی از سوی جامعه صیادی محلی بودیم و متأسفانه جارو کردن تمام منابع آبزی دریا توسط کشتی های صید ترال فانوس ماهیان باعث شده بود که ضمن نابودی ذخایر آبزیان کشور، سفره مردم نیز خالی شود به گونه ای که خیلی از آنها در تماسهای مکرر با فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام می کردند که شغل و معیشت آنها عملاً از بین رفته است.
مجلس زیر بار فشارها سرخم نمی کند بگفته رفیعی، کشتی های صید ترال تخریب محیط زیست را طوری وارونه به اسم اشتغال زایی و نیاز کشور جلوه می دادند که حتی از دولت سوخت یارانه ای هم می گرفتند! این در حالیست که صیادان محلی به سبب نابودی ذخایر ماهیان مجبور بودند با صرف هزینه بیشتر و استفاده از سوخت آزاد، فرسنگ ها داخل دریا بروند و سرآخر هم دست خالی برگردند. رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس در بین تمام فشارها با تاکید بر بنیه کارشناسی و استدلال های علمی توانست عاقبت ممنوعیت ۲ ساله ای از اول آذر ۱۳۹۹ بر فعالیت کشتی های صنعتی صید ترال اعمال نماید اضافه کرد: این در حالیست که فشارهای فراوانی از طرف مافیای صید ترال صنعتی در طول این مدت به ما وارد شد اما فراکسیون محیط زیست زیر این فشارها سر خم نکرد و موفق شدیم همچنان این ممنوعیت را حفظ نماییم. وی با اشاره به اینکه مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مکلف بود در طول این مدت نسبت به پایش وضعیت ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان اقدام نموده و گزارش خودرا برای تصمیم گیری های بعدی ارائه کند، اظهار داشت: متأسفانه به غیر از گزارش مختصری که در آغاز ممنوعیت دوساله از طرف این مؤسسه دریافت شد که دال بر وضعیت بسیار بد ذخایر آبزیان است، تا حالا هیچ گزارش جامع و کاملی در این خصوص واصل نشده است. رفیعی با تأکید بر اینکه منفعت مافیای ترال قطع شده به هر دری می زند تا صید ترال را باردیگر احیا کند، اشاره کرد: برمبنای توافق انجام شده قرار شد روش های صید سازگار با محیط زیست، جایگزین صید مخرب ترال شود و همین طور قسمتی از کشتی های مذکور، کارهای صیادی خودرا در آب های دور (اقیانوس هند) انجام دهند که به رغم تامین ۷۰ میلیارد تومان برای پرداخت حق عضویت کنوانسیون های بین المللی برای دریافت مجوز صیادی در آب های اقیانوس هند، حتی یک کشتی از این کشتی ها این فعالیت را شروع نکردند و همچنان بدنبال این هستند که مجوز مجدد صید صنعتی ترال فانوس ماهیان را در آب های سرزمینی بگیرند. ۳ نکته محیط زیست درباره ی صید ترال در دریای عمان و خلیج فارس درباره ی این مساله به سراغ محمد طالبی متین مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست رفتیم وی به خبرنگار مهر اظهار داشت: ۳ نکته دراین زمینه حائز اهمیت می باشد اول این که صید صنعتی ترال در خلیج فارس ممنوعست و دوم این که سازمان محیط زیست در عرصه دریای عمان فقط با صید ترال با گونه هدف فانوس ماهی آن هم در فاصله بیش از ۱۲ مایل از ساحل و در اعماق بالاتر از ۲۰۰ متر و فقط با تورهای میانی موافقت است. وی بیان داشت: سوم این که تنها در صورتی با صید ترال فانوس ماهی در دریای عمان موافقت خواهیم کرد که مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور بعد از ارزیابی ذخایر آبزیان دریای عمان، اعلام نماید که هم اکنون ذخایر دریایی کشورمان برای انجام این صید محدود کفایت می کند و صدور این مجوز، صدمه ای را به ذخایر دریایی حوزه دریای عمان وارد نخواهد کرد. یعنی موافقت سازمان محیط زیست با صید ترال میکروفیده، منوط به موافقت مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور است که البته در آن صورت نیز حتما محدودیت زمانی مشخصی برای انجام این نوع صید در نظر گرفته خواهد شد.
طالبی متین بیان داشت: هم اکنون شناورهای خارجی به هیچ وجه اجازه برداشت از ذخایر دریایی کشورمان در خلیج فارس و دریای عمان را ندارند و در صورت موافقت مشروط و محدود سازمان محیط زیست با صید ترال نیز بازهم هیچ اجازه ای به فعالیت شناورهای خارجی در عرصه صیادی در آب های جنوب کشور نخواهیم داد. این موضوعی است که سازمان شیلات در مکاتبات خود با سازمان محیط زیست نسبت به آن تعهد داده و اعلام نموده است که تنها صیادان بومی، جوامع محلی و شرکت های صیادی ایرانی برای صید ترال مجوز خواهند گرفت. مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: سازمان شیلات موظف است که حتما نظارت های خودرا بر انجام این نوع صید در دریای عمان تشدید کند؛ برای اینکه در سنوات گذشته شاهد آن بوده ایم که تخلفات گسترده ای در این نوع از صیادی صورت می گرفت و اگر بازهم این تخلفات رخ دهد، حتما جلوی ادامه صید ترال در دریای عمان را خواهیم گرفت و در سال های آتی نیز با این نوع صید موافقت نخواهیم کرد. البته خرداد امسال علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست درباره ی موضع سازمان محیط زیست پیرامون صید ترال اشاره کرد: در بهره برداری از دریا اولویت را با صید سنتی و صیادان بومی می دانیم و بطور قطع جلوی هرگونه صید ترال را که بحث جارو کردن دریا در آن مطرح است، خواهیم گرفت. حالا بنظر می رسد صید ترال بصورت چراغ خاموش شروع شده و مذاکراتی میان سازمان محیط زیست و سازمان شیلات ایران دراین زمینه انجام شده است.


منبع:

1402/05/23
11:07:28
5.0 / 5
271
تگهای خبر: بین المللی , سازمان , سفر , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱