کاروانسرای چنارراهدار در سراشیبی حذف

کاروانسرای چنارراهدار در سراشیبی حذف

راستابلاگ: فارس کاروانسرای چنارراهدار در محدوده‌ی شهری شیراز؛ که یکی از زیباترین و برجسته ترین کاروانسراهای عصر صفوی شمرده می شود، اما امروز این اثر باارزش به لحاظ تاریخی و معماری، در سراشیبی نابودی و حذف کامل از صفحه تاریخ قرار دارد.


کاروانسرای چنارراهدار که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به سبب خاصیت های مختلفی که دارد، می تواند به عنوان یکی از نمونه های شاخص کاروانسراهای ایران قلمداد شود، در آغاز جاده قدیم شیراز-کازرون قرار دارد و فاصله آن با بلوار امیرکبیر، چندصد متر بیشتر نیست.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، این کاروانسرا در طول نزدیک به پنج قرنی که فعال بوده، به عنوان یکی از کاروانسراهای برجسته در یکی از مهم ترین محورهای ارتباطی جنوب کشور قرار داشته و پذیرای کاروان ها، سیاحان و افرادی بوده که فاصله‌ی شیراز تا کازرون و از آنجا به سمت بوشهر و برخی دیگر از سواحل جنوبی کشور همچون گناوه را طی می کرده اند.


یکی از فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی در این ارتباط به ایسنا اظهار داشت: در حقیقت می توان مدعی بود که این کاروانسرا یکی از مبادی اصلی ورود کاروان هایی بوده که از قسمتی از سواحل جنوبی کشور به شیراز می آمده اند. در بعضی سفرنامه ها، از این کاروانسرا اسم برده شده و تصاویری قدیمی از آنرا نیز در اختیار داریم.
محسن عباسپور با اعلان اینکه فروردین امسال برای یک کار پژوهشی به این کاروانسرا رفته بود، اظهار داشت: طی روزهای گذشته که برای انجام پژوهش خود مجدداً به این کاروانسرا رفتم، متوجه شدم قسمتی از در چوبی و قدیمی آن تخریب شده است.
عباسپور با تایید این که این کاروانسرا با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کند، اظهار داشت: تعرض به حریم این اثر ثبت شده، فرسایش برخی قسمت ها، ریزش برخی سقف ها و ناپایداری برخی دیگر از سقف ها و دیواره ها، فرسایش شدید تعدادی از عناصر تزئینی آن و... همچون تعدادی از چالش هایی است که این کاروانسرای تاریخی را تهدید می کند.
این فعال میراث فرهنگی با یادآوری این که کاروانسرای چنارراهدار در گام نخست نیاز فوری و اضطراری به استواری بخشی و مرمت دارد، اظهار داشت: خاصیت های برجسته‌ی این بنا و موقعیت قرارگیری آن در محدوده‌ی شهر شیراز به شکلی است که بعد از انجام عملیات مرمت، می تواند به عنوان یک بنای برجسته در نوع خود، هم محلی برای مراجعه‌ی پژوهشگران باشد و هم به عنوان یکی از بناهای تاریخی شاخص شهر شیراز به زنجیره‌ی گردشگری کشور اضافه شود.


او افزود: علاوه بر آن، پل تاریخی که در فاصله‌ی چند متری این کاروانسرا نیز قرار دارد با شرایط بسیار ناپایداری مواجه می باشد و نیاز به انجام عملیات استواری بخشی و مرمت دارد.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، این پل، یکی از پل های تاریخی است که به عنوان یکی از مبادی اصلی ورود به شهر شیراز در طول قرن های متمادی، مورد استفاده بوده و الان گرفتار فرسایش جدی شده است.
طی سالهای اخیر شهرداری شیراز کار راه اندازی پروژه ای تفریحی و گردشگری را در نزدیکی این کاروانسرا و با عنوان «چنارراهدار» که برگرفته از نام همین کاروانسرا و منطقه بوده را آغاز نموده است.
اجرای این پروژه و فاصله‌ی بسیار نزدیک آن با کاروانسرای مذکور فرصت مناسبی را پیش آورده تا شهرداری شیراز یا اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یا هر نهاد متولی دیگری بتوانند با مرمت اصولی آن، هم این کاروانسرای باارزش را از تخریب بیشتر نجات داده و هم فرصت بازدید از آنرا در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار دهند.
کاروانسرای چنارراهدار بصورت چهار ایوانی و با مصالح سنگ و گچ تولید شده است. این بنا دارای شش برج مراقبتی و فضاهای مختلفی در داخل است که همچون می توان به سالن های ستون دار آن اشاره نمود.





1402/05/07
09:56:39
5.0 / 5
310
تگهای خبر: سفر , صنایع , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲