توسعه یك فیلتر نوین برای حذف آلاینده ها از فاضلاب صنعتی

توسعه یك فیلتر نوین برای حذف آلاینده ها از فاضلاب صنعتی

به گزارش راستابلاگ پژوهشگران به دنبال راهی برای حذف آلاینده ها از فاضلاب صنعتی هستند و بنابراین اخیراً راهی برای حل این مشكل پیدا كرده اند و آن استفاده از یك فیلتر نوین است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، پژوهشگران "دانشگاه رایس" ایالات متحده آمریكا در مطالعه اخیر خود از نوع جدیدی از فیلتر برای جذب آلاینده ها از فاضلاب های صنعتی رونمایی كرده اند كه بسیار كارامد است.
"مایكل ونگ"(Michael Wong) و "چلسی كلارك"(Chelsea Clark) و دیگر پژوهشگران دانشگاه رایس در مطالعه اخیر خود دریافته اند كه این روش در مورد جذب "پرفلوئورواكتان سولفونیك اسید"(PFOS)، از فاضلاب ها بسیار مؤثر است.
آنها در این مطالعه نوع جدیدی از فیلتر نانومواد بسیار متخلخل بوجود آورده اند و آنرا "چارچوب فلز آلی"(MOF) نامیده اند. فیلتر مذكور "پرفلوئورواكتان سولفونیك اسید" آب آلوده را سریع تر از دیگر فیلترها جذب می كند.
ونگ استاد شیمی و رئیس گروه مهندسی شیمی دانشگاه رایس اظهار داشت: دانشگاه ما گامی عظیم در توسعه فیلتری كه به صورت كامل فاضلاب را تصفیه می كند، برداشته است چونكه از بین بردن"پرفلوئورواكتان سولفونیك اسید" با استفاده از فناوری های فعلی مانند دانه های ریز كربن فعال و یا سیستم های مبتنی بر لجن فعال بسیار مشكل است.
"لجن فعال"(Activated sludge) به توده بیولوژیكی جمع شده در سیستم های تصفیه فاضلاب، كه در نتیجه گندروی و رشد باكتری ها و سایر موجودات زنده ذره بینی، در حضور اكسیژن محلول تشكیل شده اند، اطلاق می گردد. به فرایند تصفیه بیولوژیكی پساب كه در آن مخلوطی از لجن فعال و فاضلاب، بهم خورده و هوادهی می شود، تصفیه با لجن فعال گفته می شود. قسمتی از لجن فعال متعاقباً از راه ته نشینی جدا شده و خارج می گردد، یا در صورت ضرورت به فرایند بازگردانده می شود.

"پرفلوئورواكتان سولفونیك اسید"
"پرفلوئورواكتان سولفونیك اسید" یك آلوده كننده رایج در فرایند صنعتی است و در دهه های گذشته بعنوان یك تركیب مقاوم در مقابل لكه های پارچه ها، فرش و غیره در محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گرفته است اما پژهشگران طی آزمایشات مختلف دریافتند این تركیب شیمیایی برای انسان ها سمی است و بنابراین استفاده از آن ممنوع گردید.
یافته های این مطالعه در مجله "American Chemical Society’s journal ACS Sustainable Chemistry and Engineering" منتشر گردید.



1397/12/28
22:14:31
5.0 / 5
5016
تگهای خبر: دانشگاه‌ , رونمایی , فناوری , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲