، در حال به روزرسانی،

آخر جشنواره جام جم با یادی از خشایار الوند، نود ۲ تندیس گرفت

آخر جشنواره جام جم با یادی از خشایار الوند، نود ۲ تندیس گرفت

به گزارش راستابلاگ مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره جام جم با یادی از خشایار الوند (نویسنده تازه درگذشته سریال های طنز) همراه شد. تقدیر از منوچهر والی زاده (دوبلور پیشكسوت) بخش دیگری از آیین پایانی جشنواره تلویزیون بود.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره جام جم شامگاه روز سه شنبه (۲۱ اسفند ماه) با حضور تعدادی از مدیران، برنامه سازان و هنرمندان تلویزیون انجام شد.
عبدالعلی علی عسكری (رئیس سازمان صداوسیما)، مرتضی میرباقری (معاون سیما)، رضا پورحسین (قائم مقام معاون سیما)، مدیران شبكه های تلویزیونی و گروه های برنامه ساز، به همراه هنرمندانی چون سیروس مقدم، ریما رامین فر، سیروس الوند، رامبد جوان، رضا رشیدپور، احسان علیخانی، محمدرضا شهیدی فرد، اقبال واحدی، الهام غفوری، محمدرضا شریفی نیا، ناصر ممدوح، منوچهر والی زاده، حمید گودرزی، لعیا زنگنه، رضا توكلی، داریوش اسدزاده، شاهرخ استخری، علی همت مومیوند، سیامك اطلسی، محمود پاك نیت، مهران رسام، پیمان قانع، محمدحسین رضوی، رضا رویگری، عادل فردوسی پور، محمدرضا گلزار، پژمان بازغی، اكبر منانی، حسام منظور، كمند امیر سلیمانی، محمد دلاوری، افشین ذی نوری، نجم الدین شریعتی، محسن تنابنده و حامد عنقا همچون حاضران در این مراسم بودند.


مردم ایران شایسته بهترین برنامه ها هستند
مسعود احمدی افزایی، مدیر شبكه آموزش سیما و دبیر این دوره از جشنواره جام جم بعنوان نخستین سخنران این مراسم، اظهار نمود: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می طلبید كه جشنواره ای در همه ابعاد داشته باشیم. در همین راستا جشنواره در بخش های گوناگون مسابقات، آثار نمایشی، مستند، پویانمایی، برنامه های تركیبی در حوزه های معارف، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، فضای مجازی، دوبلاژ، كمیته بازار و حوزه جذاب آرای مردمی كار خویش را شروع كرد.
او هدف از برگزاری این جشنواره را آغاز گام های جدید، شناسایی استعدادهای نو و شناسایی تجربیات جدید در حوزه محتوا و ساختار دانست و تصریح كرد: امیدواریم این جشنواره گام مناسبی برای اجتماع هنرمندان در راه یك نهضت رسانه ای ضد امواج رسانه های بیگانگان باشد. امیدوارم این جشنواره بتواند در خدمت مردمی باشد كه شایستگی بهترین برنامه ها را در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی دارند.






پخش ۱۲۰۰ ساعت سریال جدید در یك سال
پس از دبیر جشنواره پنجم جام جم، مرتضی میرباقری، معاون سیما سخنانش را شروع كرد.
او در قسمتی از صحبت هایش اعلام نمود كه شبكه های تلویزیونی در طول سال ۱۳۸ هزار و ۴۶۰ ساعت برنامه در ساختارهای مختلف پخش می كنند كه سهم سریال های تلویزیونی جدید از این رقم، ۱۲۰۰ ساعت در سال است.
میرباقری جشنواره جام جم را یكی از بزرگترین رویدادهای رسانه ای، علمی، هنری و فرهنگی كشور دانست و برای این ادعای خود چهار دلیل را برشمرد.
او اظهار داشت: هیچ جشنواره ای از نظر تعداد آثار، میزان مخاطب و هنرمندان كه خلق اثر می كنند قابل مقایسه با این جشنواره نیست. ما در شبكه های تلویزیون نزدیك ۱۴۰ هزار ساعت برنامه پخش می نماییم.
او افزود: مخاطب هیچ جشنواره ای تمام ملت ایران نیست اما این جشنواره برنامه های مختلف برای خردسالان، كودكان، نوجوانان جوانان، بزرگسالان، میانسالان و كهنسالان دارد. هیچ جشنواره ای این قلمرو وسیع را ندارد. این مسائل جشنواره ما را ممتاز می كند. ما برای سنجش برنامه ها یك ابزار به نام نظرسنجی داریم. برای سنجش ۱۴۰ هزار ساعت برنامه دائماً نظرسنجی می نماییم.
میرباقری اظهار داشت: برای نظرسنجی درباره برنامه ها، ما كمیسیون تخصصی حرفه ای داریم كه بیشتر از یكصد نفر افراد خبره سنجش برنامه ما را بر عهده دارند. ما در سال ۹۷ سنجه سوم هم اضافه كردیم كه عبارت است از مخاطبان فعال تلویزیون كه امكان پیدا كنند كه درباره برنامه اظهار نظر كنند. ما حدود ۱۴۰ برنامه و فرد را در مقام قضاوت مقابل مردم قرار دادیم از این تعداد عنوان كه حدود ۲۴ میلیون با نرم افزار و ۲۰ میلیون پیامك رأی گیری شد.
او با اشاره به اختلال به وجود آمده در رأی گیری ها، اشاره كرد: این اختلال به وجود آمد اما رسانه ملی پیگیری كرد و مصونیت و مراقبت انجام داد و آرایی كه به اشتباه بود حذف شد. حوزه امنیتی را مورد اطلاع قرار دادیم و مراجع ذی ربط نتایج پیگیری را اعلام می كنند.

معاون سیما هدف از برگزاری این جشنواره و معرفی برگزیدگان را توجه به انجام كار مبتكرانه، خلاق و مؤثر دانست تا راه آینده مقابل جامعه رسانه قرار داده شود.
او افزود: خوشبختانه رئیس رسانه ملی با وجود اینكه مضیقه مالی و امكانات وجود دارد، حمایت هایی زیادی كردند و این حمایت ها همچنان رو به رشد است. جامعه هنری استعداد زیادی دارند و خواهش می كنم این پشتیبانی ادامه پیدا كند. اگر صدای ما به مسؤولان می رسد می گویم تلویزیون دارای ظرفیت است و باید سرمایه گذاری در عرصه رسانه ملی بیشتر شود تا حال مردم بهتر و خوش تر شود. اگر این سرمایه گذاری اتفاق بیفتد، سرمایه اجتماعی بیشتر و مقاومت ما در مقابل شبكه های خارجی بیشتر می شود. همینطور فرهنگ ما بالندگی بیشتری پیدا می كند. امیدوارم به رسانه ملی بیشتر بپردازند و با این رسانه مهربان باشند.



برگزیدگان فضای مجازی و چهلمین سال انقلاب
پس از صحبت های معاون سیما برگزیدگان برخی بخش های جشنواره جام جم عرضه شدند.
بر این اساس لوح تقدیر و تندیس جشنواره پنجم به ایمان گودرزی برای مستند عزت در بخش چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اهدا شد.
لوح تقدیر و تندیس جشنواره در بخش برنامه های گفت و گو محور در حوزه چهل سالگی انقلاب به محمد مهدی سموعی برای برنامه چهل سیزده از شبكه چهار تعلق گرفت.
لوح تقدیر و تندیس جشنواره در حوزه مستند در حوزه چهل سالگی انقلاب به مهدی نقویان برای «در برابر طوفان» و موشن گرافی «اولین ها» اهدا شد.
لوح تقدیر و تندیس جشنواره در بخش فضای مجازی به محمد ترخانی در حوزه سایت شبكه اهدا شد.
همچنین لوح تقدیر و تندیس جشنواره به سمیه فیروزفر در حوزه شبكه های اجتماعی تعلق گرفت و گودرز عزیزی هم لوح تقدیر و تندیس جشنواره را در حوزه سایت و شبكه های اجتماعی برای برنامه «به خانه برمی گردیم» دریافت كرد.


شوخی های بهرام عظیمی با مدیران خودروسازی و تلویزیون
بهرام عظیمی كه بعنوان داور بخش پویانمایی و برای اعلام اسامی روی سن آماده بود، در سخنانی كوتاه و طنز اظهار نمود: در چهار پنج سال اخیر در حوزه پویانمایی اتفاق های خوبی در تلویزیون افتاده است. اگر برنامه های شبكه پویا را نگاه كرده باشید، متوجه این مساله شده اید كه البته بعید می دانم تلویزیون نگاه كرده باشید. همانند مدیران ایران خودرو و سایپا كه ماشین ایرانی سوار نمی شوند، به شما هم نمی خورد كه شبكه های داخلی را ببینید.
لوح تقدیر و تندیس جشنواره در بخش متحرك سازی به سید مسعود صفوی برای تهیه كنندگی پویانمایی نازبالش تعلق گرفت.
علی احمدی برای كارگردانی مجموعه پویانمایی جوانمردان هم لوح و تندیس جشنواره جام جم را در این بخش دریافت كرد.
همچنین ابولفضل رازانی برای میان برنامه بازی نماییم و بخندیم لوح تقدیر و تندیس جشنواره را دریافت كرد. در این بخش از ۵۰ سال تلاش ابوالفضل رازانی، انیماتور تجلیل شد.


مینو غزنوی: زمانی واحد دوبلاژ خاكی بود
پس از بخش پویانمایی، برگزیدگان بخش دوبله و صداگذاری هم عرضه شدند.
لوح تقدیر و تندیس جشنواره در بخش دوبلاژ و آماده سازی به افشین ذی نوری در حوزه مدیریت دوبلاژ و صداپیشگی اهدا شد. همینطور مینو غزنوی و سعید شیخ زاده لوح تقدیر و تندیس جشنواره را در این بخش دریافت نمودند.
مینو غزنوی در این بخش در سخنانی كوتاه اشاره كرد: زمانی كه من و همكارام وارد این سازمان شدیم، اینجا خاكی بود و هیچ چیزی جز یك تیر چراغ برق نبود. واحد دوبلاژ قدیمی ترین واحد در این سازمان است. من از همه و بخصوص از آقای نقی ئی تشكر می كنم كه سبب شدند ما دوبلورها دیده شویم.


والی زاده: قلبم می لرزد
پیش از معرفی برگزیدگان بخش دوبله، از منوچهر والی زاده تقدیر گردید.
مسعود احمدی افزادی و مرتضی میرباقری برای تقدیر از منوچهر والی زاده به روی صحنه آمدند.
منوچهر والی زاده در این بخش اظهار داشت: ۵۰ سال است كه با میكروفن سروكار دارم اما الان قلبم می لرزد. امشب این افتخار نصیبم شد كه در این جمع قرار بگیرم و لایق این همه محبت و دوستی نیستم. نمی دانم چگونه جواب مردم كشور كه این همه صمیمی هستند و محبت دارند را بدهم. مردم هر كجا هستم اسم من را می گویند و من مخلص و كوچك شما هستیم.
او افزود: خدا را شكر همكارانی دارم یكی از یكی با معرفت تر و درخشان تر هستند. اگر من این جایزه را گرفتم با همكاران شریف و نجیب خود تقسیم می كنم و فقط مأموریت دارم آنرا نگه دارم. امیدوارم جوانانی كه سال های آینده وارد كار دوبله می شوند به خوبی وارد كار شوند و صدا و سیما این مأموریت دارد جوانان را وارد كند. از سوی جوانان از رئیس محترم دوبلاژ و رئیس صدا و سیما كه راه را باز كردند، تشكر می كنم.
والی زاده اظهار داشت: تا زمانی كه توان داریم و بتوانیم كار نماییم راه را ادامه می دهیم. من حدود ۵۰ سال در صدا و سیما كاركردم و با همه بی پولی، پولداری و بیكاری و پركاری آن ساختم. از كسانی كه برنامه را ایجاد كردند تشكر می كنم و امیدوارم همه صحیح و سلامت باشند و من هم كنارشان رفت و آمد كنم.



تقدیر از جانبازان حادثه تروریستی اهواز
لوح تقدیر و تندیس جشنواره در بخش كلیپ و مستند به داوود سماوتی یار برای تهیه كنندگی مستند دست آفریده ها از شبكه دو تعلق گرفت.
هادی نعمت اللهی برای مستند مارش میرا از شبكه سه لوح تقدیر و تندیس جشنواره را دریافت كرد. همینطور لوح تقدیر و تندیس جشنواره به جواد قارایی هم برای مستند ایران گرد از شبكه یك اهدا شد.
قارایی در این بخش اظهار نمود: از فرصتی كه برای خدمت به مردم و كشورم در این ۱۰ سال به من داده شد سپاسگزارم. تهیه كنندگان زیادی از ایران گرد كپی می كنند كه برایشان آرزوی موفقیت می كنم، ولی ایران گرد اوریجینال است و كپی نمی كند.
در ادامه این مراسم با حضور عبدالعلی علی عسكری و مرتضی میرباقری از علی رشاد و احمدرضا اسفندیاری، از جانبازان حادثه تروریستی اهواز تقدیر گردید.


یادی از خشایار الوند با حضور همسر و فرزندانش
در بخش دیگری از مراسم همینطور از سیروس الوند و همسر و فرزندان زنده یاد خشایار الوند كه نویسندگی سریال های طنز متعددی را در تلویزیون بر عهده داشت، تقدیر گردید.
پخش پشت صحنه های سریال «پایتخت» و صحبت های الوند، اشك های حاضران در سالن همایش های صداوسیما را به دنبال داشت.


اشاره به دو سریال الف ویژه صداوسیما در جشنواره جام جم
در ادامه مراسم، علی عسكری، رئیس صداوسیما هم در سخنانی از شأن و منزلت انسان در آفرینش سخن گفت و اظهار نمود: امیدوارم بتوانیم در ترازی قرار بگیریم كه هم خودمان را آباد و عشق و شور الهی را در خودمان زنده نماییم و هم به دیگران خدمت كنیم؛ نقش هنر اینجاست كه برای حقیقت و مردم تلاش نماییم و سختی های این راه را تحمل نماییم.
رئیس سازمان صداوسیما اشاره كرد: اینكه رسانه ای می تواند با مردم گفت و گو و در مردم شور و اشتیاق ایجاد كند، یك لطف الهی است و ما شاكریم كه خادم ملت ایران هستیم.
علی عسكری همینطور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره گام دوم انقلاب اسلامی، از بزرگی و منزلت مردم ایران سخن گفت و مردم را قهرمانان گام دوم برشمرد كه توانسته اند در این دوران پای آرمان های خود بیاستند و برای حق و حقیقت تلاش كنند.
او همینطور با اشاره به تولیدات سریال های الف ویژه تلویزیون، اظهار نمود: پروژه های حضرت سلمان و حضرت موسی (ع) تولیدات ملی صداوسیما هستند. در این دو سریال به دو قوم مهم پرداخته خواهد شد كه خداوند به آنها اشاره نموده است. خدا قوم یهود را در زمان حضرت موسی (ع) برتری داد و از این قوم پیامبران زیادی را برانگیخت، اما چون درگیر ظلم شدند سردرگم شدند و با وجود اینكه سرمایه دارند، همچنان گمراه هستند. همینطور قوم دیگری كه پیامبر اسلام (ص) اشاره كردند قومی است كه در آینده بار سنگین حقیقت را به دوش خواهد كشید؛ هموطنان سلمان یعنی ایرانی ها است.
علی عسكری اظهار داشت: این دو سریال تاریخ این دو قوم را روایت می كنند و امیدوارم دو كارگردان خوب آقای میرباقری و شورجه این سریال ها را از آب و گل در بیاورند.
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اینكه امسال سال كالای ایرانی نام گذاری شد، تصریح كرد: اگر ملتی بازار خویش را دست دیگری بدهد، عوامل رشد خویش را در اختیار دیگری قرار داده و اگر سازنده و تولیدكننده باشد قدرتمند خواهد شد. رسانه ملی امسال در این زمینه كارهای فراوانی كرد. رسانه ملی در حوزه های سیاسی، سیما، صدا و استان ها در این زمینه كارهای زیادی انجام داد. امروز برداشت من این است كه تمایل مردم به خرید كالای ایرانی بیشتر شده و تولید كالای ایرانی هم بیشتر شده است. بر همین مبنا هم تشكر می كنم از كسانی كه به این مساله پرداختند. پرداختن به این مساله و پیشرفت در این حوزه یعنی اقتدار كشور به جهت اینكه ایران به یك كشور صنعتی و پیشرقته تبدیل گردد.
علی عسكری همینطور در بخش پایانی سخنان خود به پنجمین جشنواره جام جم اشاره و اظهار نمود: از كسانی كه برای برگزاری آن تلاش كردند و عواملی كه در تولید هنری و فاخر در سازمان تلاش كردند تلاش می كنم و امیدوارم این جشنواره نتایج خوبی به دنبال داشته باشد و ما بتوانیم عشق خودمان را به مردم ثابت نماییم و بگوییم ما خادم شما هستیم.


تندیس جشنواره پنجم از آن عادل فردوسی پور شد
در بخش برنامه های تركیبی تندیس بخش تهیه كنندگی به عادل فردوسی پور برای برنامه «نود» رسید. تندیس نگاه مردمی هم در این بخش به عادل فردوسی پور تهیه كننده نود اختصاص یافت.
جواد فرحانی برای «هزارداستان» و سید رامین موسوی ملكی برای «صبحی دیگر» هم تندیس گرفتند.


***
پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم به داوری و معرفی بهترین های تلویزیون در چارچوب كمیسیون های ده گانه نمایشی، مسابقات، مستند، پویانمایی، برنامه های تركیبی، دوبله و آماده سازی، انتخاب مردمی، چهل سالگی، آگهی ها و فضای مجازی انتخاب بهترین آثار پخش شده در یك سال قبل می پردازد.
این مراسم به صورت زنده از شبكه های پنج و دو سیما در حال پخش است.


**حاشیه ها**
- در حالیكه رأی گیری میان دو برنامه نود و برنده باش با اختلال مواجه گردید و حاشیه هایی را به دنبال داشت، محمدرضا گلزار و عادل فردوسی پور (مجریان این دو برنامه) در جریان برگزاری مراسم در كنار هم نشسته بودند.
- بهرام عظیمی، انیماتور در قسمتی از مراسم با پای شكسته به روی سن آمد تا برگزیدگان بخش پویانمایی را معرفی نماید. در این بخش از ابوالفضل رازانی (انیماتور پیشكسوت و مدرس دانشگاه صداوسیما) تقدیر گردید و از رئیس صداوسیما درخواست نمودند به پاس سال ها فعالیت این هنرمند، برخلاف كنداكتور برنامه، برای تقدیر از وی به روی سن بیاید.
- مجری در طول مراسم با عباراتی متفاوت و جدی كوشش كرد هیجان را به سالن تزریق كند كه این عبارات در زمان معرفی برگزیدگان شدت می گرفت و به شكل دعوایی خطاب به حاضران مطرح می شد.
- بعد از معرفی برگزیده های بخش دوبلاژ، مینو غزنوی درخواست نمود سخنانی را روی سن مطرح كند كه مجری از او خواست كوتاه و حداكثر در یك دقیقه صحبت كند. غزنوی هم در واكنش به این مساله، گفت من تا بگویم سلام كه یك دقیقه تمام شده است! در ادامه مجری گفت، از من خواسته اند از برگزیدگان بخواهم صحبت نكنند اما من از شما درخواست می كنم كه صحبت كنید. این جملات مجری با استقبال حاضران همراه شد.
- بعد از غزنوی، جواد قارایی كه در بخش مستند تقدیر شده بود، به روی سن آمد و به رغم تذكرهای پی در پی مجری، متنی را از قسمتی از تاریخ دو روزه ایران را قرائت كرد. قارایی در پاسخ به انتقاد مجری گفت ارزش این دو روز تاریخ كه در دو صفحه خلاصه شده است بیشتر از كاری است كه در ایران گرد انجام شد و به همین خاطر فكر می كنم باید آنرا بخوانم.
ادامه دارد…


1397/12/21
23:45:21
5.0 / 5
4657
تگهای خبر: جشنواره , دانشگاه‌ , فرهنگ , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲