در اختتامیه ایران مرز پرگهر عنوان شد

گردشگری گاه از چاه نفت هم مهم تر است

گردشگری گاه از چاه نفت هم مهم تر است

راستابلاگ: مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره طرح ملی ˮایران مرز پرگهرˮ با محوریت شهر توریست امروز (دوشنبه ۲۰ اسفند) در دانشگاه تهران اجرا شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم، با اشاره به اینكه هویت فرهنگی ایرانی ها از عوامل زنده بودن، پویایی و پایداری حاكمیت و نظام های اجتماعی در طول تاریخ است، اظهار داشت: این هویت فرهنگی ابعاد مختلف تاریخی، جامعه شناختی و سرزمینی است و سبب شكل گیری روح مشترك جمعی در پرتو مسئولیت پذیری است. تحولات سیاسی و اجتماعی دهه های اخیر سبب ایجاد باور ما می توانیم خصوصاً در بین نخبگان و دانشگاهیان شده است.
عیسی علیزاده افزود: طرح این مسئله از این منظر حائز اهمیت می باشد كه توسعه رسانه های نوین و مجازی در بعضی موارد سبب نوعی آشفتگی فرهنگی، بحران هویت و افول برخی ارزش های بومی شده است، بر همین مبنا دغدغه مندان فرهنگی باید متناسب با این فضا و برای بالندگی و نوسازی فرهنگی آحاد جامعه خصوصاً دانشگاهیان و نسل جوان كوشا باشند. در همین راستا معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در چارچوب برنامه ها و جشنواره های گوناگون فرهنگی با تاكید بر هویت و شناسایی مفاخر گام های مؤثری را در جهت تقویت روحیه خودباوری و احیای هویت ملی برمی دارد كه از آن جمله طرح ملی ایران مرز پرگهر است. مركز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران بازدید هدفمند دانشگاهیان از مراكز علمی و فناورانه و میراث تاریخی كشور را به منظور شناساندن فرهنگ و تمدن ایرانی خصوصاً دانشگاهیان برنامه ریزی نموده است تا دانشگاهیان ضمن بازدید از مراكز تاریخی و تمدنی از یك شو با دستاوردهای فناورانه، علمی و ملی باز آشنا گردند و با مسئولیت پذیری و به دور از هرگونه تعصب و تقلید در جهت رشد و پیشرفت كشور گام بردارند.
وی با اشاره به اینكه طرح ایران مرز پرگهر به مثابه رویدادی گردشگری و علمی قابلیت فرهنگ سازی و معرفی توانمندی های این مرز و بوم به دانشگاهیان را دارد اظهار داشت: تنها راه پیش رو برای گذر از گردنه های سخت و هم چنین توسعه پایدار، شناخت نقاط قوت و ضعف و اعتماد دانشگاهیان و نخبگان به راهكارهای مبتنی بر دانش است.

گردشگری گاه از چاه نفت هم مهم تر است
شهردار اصفهان در این مراسم با اشاره به پیچیده شدن ماهیت شهرها و زندگی كردن افراد اظهار داشت: مدیران شهری باید مسائل را عالمانه شناسایی كنند و هوشمندانه از شهرها حفاظت كنند. همین موجب می شود ما بعنوان مدیران شهری خودرا ملزم نماییم كه برای حل مسائل شهرها از تفكر متفكران و نخبگان و تخصص متخصصان استفاده نمائیم. پیمایش های ملی و بررسی ها نشان داده است شهرهای ما درگیر چالش های جدید مانند مسائل فرهنگی، لطمه های اجتماعی و مسائل مربوط به هویت های اجتماعی می شوند.
قدرت الله نوروزی اضافه كرد: ناگزیریم از افراد دوراندیش باتجربه و همین طور از افراد خردمند برای اداره شهرها استفاده نمائیم و به نظر من ملازمه ای میان خردمندان و دوراندیشان برای اداره شهرها وجود دارد. شهرها مجتمع های مسكونی برای اقامت ساكنان نیست؛ بلكه هویت شهر به حس تعلق ساكنان، تاریخ شهر و روابط انسانی افراد وابسته است. این شهرها هستند كه بستر روابط انسانی و مسائل مهم را تأمین می كنند.
وی اضافه كرد: فضاهای شهری تجلی گاه ظهور بروز مسائل تاریخی، اجتماعی و سیاسی است. شهرها دفتر خاطره جمعی و بیان كننده شیوه زندگی شهروندان در طول تاریخ هستند. گردشگری می تواند یك منبع مالی مهم در شرایط كنونی برای شهرها باشد بنا بر این است كه در دنیا این صنعت بعنوان گسترده ترین صنعت خدماتی شناخته شده است.
نوروزی با اشاره به اینكه اگر گردشگری در اصفهان توسعه یابد می تواند شهرهای اطراف مانند كاشان، یزد و شهركرد را هم منتفع كند، اظهار داشت: توسعه گردشگری در اصفهان می تواند بر روستاهای توریست پذیر چون ابیانه هم تأثیر بگذارد. اگر می خواهیم گردشگری رشد كند باید دست مدیران شهری را در توسعه روابط خارجی باز بگذاریم. فكر می كنم شهری مثل اصفهان باید در دیپلماسی شهری پایگاه های قوی تری پیدا كند.
نوروزی درانتها با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس در سالی كه گذشت اظهار داشت: مدیریت شهری اصفهان برای نخستین بار در سالی كه گذشت توانست در پاریس ۳۸ برنامه فرهنگی و هفته فرهنگی اصفهان را برگزار كند. ادامه این كار لازمه توسعه گردشگری می باشد. من معتقدم گردشگری در ایران و در بعضی نقاط كشور از چاه نفت هم مهم تر است.

گردشگری ما هنوز بودجه لازم را ندارد
در بخش دیگری از این مراسم نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی مجلس و اعضای فراكسیون گردشگری مجلس برای برگزاری نشست های تخصصی با متخصصان این حوزه اظهار داشت: یكی از زمینه هایی كه نشاط، طول عمر و رونق اقتصادی مردم را تأمین می كند صنعت گردشگری می باشد اما ما آن قدر وابستگی مان به نفت شدید می باشد كه هنوز و با وجود تلاش ها به سبب مشكلاتی مانند تحریم، برخی ناهماهنگی های داخلی و عدم ورود جدی بخش خصوصی نتوانسته ایم جایگاه لازم برای صنعت گردشگری را به وجود آوریم.
كاظم دلخوش افزود: زمانی كه بودجه را می نویسیم ۵، ۶ قلم بیشتر نداریم. امروز با ۲۰ سال پیش كاملاً متفاوت می باشد. من از دوره هفتم تا الان در مجلس هستم، آن زمان ما با بودجه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه كل كشور را می بستیم الان فقط ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد كنار گذاشته شده است.
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به جاذبه های گردشگری ایران و گیلان اظهار داشت: ۸۵ درصد مردم گیلان تالاب انزلی را نمی شناسند. از ظرفیت های گردشگری نتوانستیم به خوبی استفاده نمائیم. قسمتی از آماری كه در گردشگری استان گیلان شمرده می شود مثلاً مردمی هستند كه از آن طرف مرز به آستارا می آیند و مواد روزانه خودرا تهیه می كنند، یا دوستان كشورهای عربی ما كه می بینند با این دلار راحت تر می توانند صفا كنند می آیند اینها گردشگری نیست. در این بخش باید كار نماییم. اگر از زیرساخت ها بخواهیم شروع نماییم در حوزه قانون گذاری می توانیم به شما كمك نماییم.
عضو كمیسیون اقتصادی اضافه كرد: تمام تلاش ما در فراكسیون در این ۱۴، ۱۵ سال این است كه دولت ها را متوجه نماییم به جای اینكه به دنبال نفت برویم به سراغ بخش های دیگر برویم. صنعت گردشگری ما هنوز آن بودجه ی لازم را ندارد اما ما آمادگی داریم كه روی صنعت گردشگری به صورت جامع كار نماییم. از نظر قانون گذاری، دوستان باید به ما كمك كنند اگر ngo ها می خواهند به اهداف خود برسند به ما اعلام كنند چه امكاناتی می خواهند و چه زیرساخت هایی نیاز دارند.

برگزاری ۲۷۹۰ اردو در سه سال
در ادامه این مراسم رحیم یعقوب زاده با بیان این كه مركز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان اهتمام بر این داشته كه در حوزه فرهنگی و خصوصاً گردشگری فعالیت كند، اظهار داشت: ما طرح های مختلفی را در سال های فعالیت داشتیم. همچون طرح ملی "ایران مرز پر گوهر" و طرح هایی شبیه آن مانند طرح "دریای خاك" یا "گنبد گیتی" و "همایش ملی خلیج فارس".
رئیس مركز گردشگری جهاد دانشگاهی، اضافه كرد: ما كوشیدیم دانشگاهیان و نخبگان را در طرح "ملی ایران مرز پر گوهر " برای آشنایی با دستاوردهای انقلاب به بازدیدهای علمی فرهنگی ببریم و خیلی از این دانشجویان بوسیله ارتباطی كه طی بازدید از مراكز علمی فرهنگی گرفتند، وارد حوزه اشتغال شدند.
در بخش دیگری از این اختتامیه دبیر طرح ملی "ایران مرز پر گوهر" اشاره كرد: این طرح با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار "ما می توانیم" در میان دانشگاهیان و نخبگان شروع به كار كرد. در این طرح به منظور آشنایی آنها با مباحث تاریخی تمدنی و مراكز علمی صنعتی كه دستاورد انقلاب هستند، اردوهایی با حمایت مركز علمی گردشگری دانشجویان و توسط معاونت های فرهنگی جهاد دانشگاهی طی ۱۴ دوره اجرا شد. این طرح از سال ۹۴ تا آخر سال ۹۷ دو هزار و ۷۹۰ اردو برگزار كرده و در سه دوره اخیر با مشاركت بنیاد نخبگان ۱۷۳ اردوی علمی فرهنگی در بخش اساتید و دانشجویان ویژه مستعدین تحت حمایت این بنیاد برگزار شده است. همین طور ۱۰۳ هزار و ۶۰۰ نفر در این اردوها از سال ۹۴ تا آخر سال ۹۷ شركت داشته اند. علاوه بر این تعداد ۶۰ اردوی علمی فرهنگی در دو بخش دانشجویی و دانش آموزی ویژه جوانان اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر انجام شد.

گاهی اوقات فقط مسافران را می بینیم
در ادامه این برنامه معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این كه هر گاه سخن از گردشگری به میان می آید بحث ها معطوف به بسترهای فراهم شده برای این امر است، اظهار داشت: گزارشاتی هم نمایش می شود به صورتی ناظر بر همین بسترسازی ها است. وقتی صحبت از نتایج گردشگری می شود، در درجه اول شاید آن چه كه به ذهن متبادر می شود این است كه سفر و گردشگری یك امر اقتصادی می باشد، ولی در واقعیت سفر یك امر تركیبی و چند ضلعی است كه یكی از اركان آن اقتصاد است و وجه های مهم دیگری هم دارد كه از آن جمله می توان به وجه های اجتماعی و فرهنگی اشاره نمود.
دكتر غلامرضا غفاری همین طور اشاره كرد: وقتی شهری شهر می شود كه تعاملات در آن فزونی گیرد و سفر و گردشگری واقعیتی است كه بنیانش بر تعامل و ایجاد ارتباط نهاده شده است. ما گاهی اوقات فقط مسافران را می بینیم. در حالیكه باید به جامعه میزبان باز توجه گردد. جامعه پیرامون هم نسبت به فرد جدیدالورود نگاه جدیدی دارد و مجموعه این نگاه ها است كه تعاملاتی را رقم می زند. اگر بخواهیم شهر پویایی داشته باشیم باید به مقوله سفر و گردشگری كه یك باز آفرینی را سبب می شود، دقت نماییم. احیای شهر در گرو این است كه تبادلات در نواحی مختلف از لحاظ گردشگری وجود داشته باشد. به میزانی كه سفر افزوده می شود جهت گیری عام گرایانه افزایش می یابد و تعارضات كمتر می شود.

تصرف در تصمیم گیری تاریخی مردم یك سرزمین ممنوع
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، در ادامه این مراسم دكتر احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این كه این جشن ها را علی منتظری بنیان نهاده است، درباره جشن نوروز اظهار داشت: این نوروزی را كه هر ساله جشن می گیریم سابقه سه هزار ساله دارد. نوروز نشان دهنده استقرار و سكونت دائمی است. از زمانی كه ما یك جا نشین شدیم جشن نوروز و مهرگان شروع شد و این یك جا نشینی مبدا شهر و شهرنشینی است. اگر بتوانیم در كنار ظرفیت های دیگر گردشگری گزارشات سفر را هم بنویسیم ثمین است.
مسجد جامعی با سپاس از نامگذاری ا ین طرح به نام "ایران مرز پر گوهر" به سرود " ای ایران" اشاره نمود و تصریح كرد: این سرود یك میراث ثمین است كه در سال های اشغال تهران توسط حسین گل گلاب و روح الله خالقی ساخته شده اند. این شعر در دل و جان ایرانی ها می نشیند و مثل هر میراث دیگری برای مردم مهم می باشد. اگر در تصمیم گیری تاریخی مردم یك سرزمین تصرف كنید موجب ناراحتی، عصبانیت و فاصله گذاری میان مردم می شود.
در اختتام این مراسم از سید علی محمدپور (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه امیركبیر)، مجید آقج (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد كردستان)، داریوش اسماعیلی (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان) و فاطمه شفیعیان (مدیر مركز گردشگری نقش جهان)، مهدی ابحریان (مدیر اجرایی واحد جهاد دانشگاهی همدان)، دكتر درود (مدیرعامل مجتمع تحقیقاتی انستیتو پاستور)، مهندس حقیقی (معاون ارتباطات مپنا)، سهیل بنی بایرامی (مدیر آموزش نیروگاه منتظر قائم)، آقای طباطبایی (مدیر امور فرهنگی دانشگاه امیر كبیر)، حامد جعفر نژاد (عكاس خبرگزاری تسنیم)، قدرت الله نوروزی (شهردار اصفهان)، مهندس محمدعلی یوسفی زاده (مدیرعامل آسیا تك) و آرش امینی راد (مدیرعامل هلدینگ طرح ماندگار) تقدیر گردید.



1397/12/20
14:37:59
5.0 / 5
4836
تگهای خبر: جشنواره , خدمات , دانشگاه‌ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵