معاون آموزشی وزیر علوم:

امكان آموزش حضوری برای ترم آینده وجود ندارد

امكان آموزش حضوری برای ترم آینده وجود ندارد

به گزارش راستابلاگ معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینكه امكان آموزش حضوری برای ترم آینده وجود ندارد، اظهار داشت: در سال تحصیلی آینده، محوریت با آموزش الكترونیكی است كه تركیبی  از مجازی و حضوری یا به صورت كلی مجازی است و امكان آموزش حضوری وجود ندارد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، علی خاکی صدیق در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ ا و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ که امروز به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه ما در آموزش عالی احتیاج به بازبینی قوانین آموزشی، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و استفاده از شیوه های نوین در آموزش هستیم، اظهار داشت: کرونا می تواند تبدیل به فرصت شود و دانشگاه ها دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب کنند، در واقع نظام آموزشی قبل از بحران کرونا و ورود به آموزش مجازی بسیار غیرقابل انعطاف و به شدت سنتی بود و تمایل به تغییر هم یا دیده نمی شد یا بسیار کند بود.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: طبق سوالی که یونسکو از تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از سراسر دنیا کرد در خصوص این که آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تاثیر قرار داده است یا خیر؟ فقط یک دانشگاه در آفریقا اعلام نمود که تحت تأثیر کرونا قرار نگرفته است. در واقع ۱۰ درصد دانشگاه ها اعلام نموده بودند تحت تأثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشته اند، ۳۰ درصد اعلام نموده بودند که دانشگاه نیمه باز است و ۵۹ درصد تمام فعالیتهای خویش را تعطیل کرده بودند و ۶۷ درصد اعلام نمودند که ما آموزش مجازی را دنبال کرده ایم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیر، وی با یادآوری این که دانشگاه های ایران جزو گروهی است که آموزش مجازی را دنبال کرده است، خاطرنشان کرد: نیاز است صدمه های ناشی از کرونا را به حداقل برسانیم، کاستی ها را جبران نماییم، دانشگاه ها را به سمت آموزش مجازی سوق دهیم و تداوم آموزش مجازی را در صورت ادامه کرونا در دستور کار قرار دهیم.
به قول خاکی صدیق؛ در زمان بحران کرونا با عنایت به شرایط، اختیاراتی به دانشگاه ها داده شد و دانشگاه ها تنفیض اختیار شدند و هر کدام از آنها نسبت به امکانات، بافت فرهنگی و جمعیت نسبت به آموزش مجازی تصمیم گیری کردند چونکه نمی توان با یک نسخه واحد در مورد این تعداد موسسه آموزشی تصمیم گیری نماییم.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار نمود: آموزش مجازی در دوران کرونا یک کار تیمی بود که همه توانستیم به خوبی آنرا انجام دهیم. همینطور در حوزه امتحانات هم دانشگاه ها خیلی خوب عمل شد. در سال تحصیلی آینده، محوریت با آموزش الکترونیکی است که تلفیقی از مجازی و حضوری یا به صورت کلی مجازی است و امکان آموزش حضوری وجود ندارد.
خاکی صدیق خاطرنشان کرد: ما با عنایت به تجربه ۶ ماهه سه اقدام را باید انجام دهیم این که بعد از گذشت از کرونا، یادگیری الکترونیکی و آموزش ترکیبی را در آموزش عالی تدوین نماییم و به سمت آموزش الکترونیکی به طور گسترده تر با ارائه مدرک رسمی برویم. همینطور در دوره های خاص حرفه ای یادگیری الکترونیکی را وارد نماییم.
وی به چالش هایی که در آینده پیش روی آموزش مجازی است، اشاره نمود و اضافه کرد: انتظار می رود کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کند و بخشی از آن مثل دسترسی به اینترنت توسط نهاد مربوطه تقویت شود. همینطور ارائه مطالب و محتواهای خوب و تعاملی که در بستر الکترونیکی صورت می گیرد، کیفیت بهتری داشته باشد و در نهایت نیاز است عملکرد دانشگاه ها در آموزش مجازی ارزیابی شود.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم صورت گیرد که در ترم گذشته به این مورد کمتر توجه شد، چالش دیگر این که جذب دانشجویان بین المللی بر بستر آموزش الکترونیکی است که یکی از موضوعات مهم در زمینه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این مورد غافل شویم. چونکه کرونا می تواند تبدیل به فرصت شود که دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب نماییم.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن علمی یادگیری الکترونیکی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار می گردد.




منبع:

1399/05/21
14:47:51
5.0 / 5
1935
تگهای خبر: الكترونیكی , اینترنت , بین المللی , دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳