تلسكوپ هابل ثبت كرد

تصاویر بی نظیر از دنباله دار كریسمس

تصاویر بی نظیر از دنباله دار كریسمس

به گزارش راستابلاگ تلسكوپ فضایی هابل ناسا موفق به ثبت تصاویر بی نظیر و از فاصله نزدیك از درخشان ترین دنباله دار كریسمس شده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دنباله دار آبی درخشان مذكور ۷.۴ میلیون مایل( ۱۲ میلیون كلیومتر) از زمین فاصله دارد. تلسكوپ فضایی هابل تصاویری از زوایای مختلف این دنباله دار در فاصله نزدیك ثبت كرده است.
ابزار فضاپیما از كما دنباله دار هم تصاویری را ثبت كرده است. كما جریانی مانند ابری از گاز است كه در اطراف دنباله دار قرار دارد.
كما(Coma) به معنای شانه یا مو یا گیسو، نام پوشش ابرمانندی در اطراف هسته یك دنباله دار است. كما زمانی تشكیل و دیده می گردد كه دنباله دار از نزدیكی خورشید در مدار بسیار بیضی شكل خود عبور می كند. این هاله در برگیرنده هسته، با گرم شدن بخش هایی از هسته دنباله دار تصعید می گردد.
دنباله دار مذكور "comet ۴۶P/Wirtane" نام دارد و ستاره شناسان را قادر می سازد تا به مطالعه دقیق آن توسط تلسكوپ هابل و "رصدخانه ایكس رپ ناسا"(NASA's X-rap observatory) بپردازند.
دوربین"Wide Field Camera ۳" تلسكوپ فضایی هابل همینطور آنها را قادر می سازد تا بررسی نمایند كه دنباله دار یاد شده از چه چیزی تشكیل شده و چگونه گازهای اطراف آن در هنگام تابش نور خورشید تغییر می كنند.


یكی دیگر از تلسكوپ فضایی ناسا "رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ"(SOFIA ) هم تصاویری از این دنباله دار هنگامیكه در فاصله ۱۲۱۹۲ كیلومتری (۴۰ هزار پا) از زمین بود ثبت نمود.
رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ مشهور به SOFIA نام یك رصدخانه هوایی است.
این رصدخانه مشتركاً متعلق به مركز هوافضای آلمان و ناسا است و بر روی یك فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ مدل اس پی سوار است و مجهز به یك منعكس كننده دو و نیم متری است كه برای رصد آسمان در طیف ۱ تا ۶۵۵ میكرومتر طراحی گردیده است.
ماموریت SOFIA این است كه میزان آب دنباله دار را مطالعه كند، چونكه بعضی از ستاره شناسان بر این باورند كه منشا آب بر روی زمین امكان دارد از جانب دنباله دارها و سیارك ها باشد.
این دو تلسكوپ تصاویر را در ایام ۱۹ و ۱۷ دسامبر ثبت كردند.


هنگامیكه این دنباله دار در ۱۲۱۹۲ كیلومتری از زمین قرار داشت، در نزدیك ترین فاصله خود با زمین بود اما باآنكه این دنباله دار در حال حركت است، ستاره شناسان می توانند آنرا از زمین مشاهده كنند.
ناسا گفته است افرادی كه تمایل به تماشای این دنباله دار دارند، باید به یك نقطه تاریك بروند و به جنوب نگاه كنند.



1397/10/01
15:39:35
5.0 / 5
4881
تگهای خبر: هواپیما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳