كوشش برای رفع كمبود واكسن آنفلوآنزا در فصول سرد

كوشش برای رفع كمبود واكسن آنفلوآنزا در فصول سرد

به گزارش راستابلاگ رئیس كمیته علمی ستاد كرونا اظهار داشت: اینكه از مردم خواستیم تنها در زمان بیماری به بیمارستان رجوع كنند استراتژی مناسبی نبود چون كه پس از آن افرادی كه برای انجام تست به بیمارستان رجوع می كردند تعداد دیگری از افراد را مبتلا كرده بودند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی قانعی در دومین روز از هفتمین نشست برنامه "تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی" که به صورت آنلاین برگزار می شود، با اشاره به تجربیات کشور در زمینه مقابله با ویروس کرونا، اضافه کرد: در ایام ابتدایی از مردم خواستیم که به غیر از موارد خاص برای انجام تست به بیمارستان ها رجوع نکنند که این استراتژی مناسبی نبود؛ چونکه بیماران زمانی به بیمارستان رجوع کردند که بیماری را به سایر افراد منتقل کرده بودند.
وی در خانه ماندن را شیوه مناسب برای کاهش شیوع دانست و افزود: به منظور شناسایی مبتلایان با آنها تماس گرفتیم و با پرسش در زمینه علائم آنها، افراد مشکوک را به نزدیک ترین مراکز درمانی هدایت کردیم.
قانعی با اشاره به اینکه این شیوه باعث جداسازی افراد بیمار از افراد سالم شد، اظهار نمود: درس دیگری که در این حوزه گرفتیم این بود که خودکفا باشیم. ما با شیوع این ویروس احتیاج به کیت هاس RTPC داشتیم که در این راستا از شرکت های فناور و دانش بنیان خواستیم تا کیت های مورد نیاز برای این ویروس را تولید کنند که 50 شرکت محصولات خویش را ارائه کردند و بعد از ارزیابی ها محصولات 5 شرکت مورد پذیرش قرار گرفت.
رئیس کمیته علمی ستاد کرونا نیاز کشور به دستگاه ونتیلاتور را از دیگر زمینه های نیازمندی کشور در شرایط اپیدمی نام برد و خاطرنشان کرد: در ایام اول روزی سه دستگاه ونتیلاتور تولید می شد که هم اکنون این عدد به روزی 30 دستگاه رسیده است.
وی خودکفایی کشور در تولید ماسک را از دیگر فعالیت شرکت های ایرانی عنوان نمود و اظهار داشت: این اپیدمی به ما آموخت که چگونه در حوزه های مختلف به خودکفایی برسیم.
قانعی تشکیل کمیته علمی برای تدوین دستورالعمل را از دیگر اقدامات انجام شده نام برد و اضافه کرد: برخی داروها در پروتکل درمانی بیماران مبتلا به این ویروس پیشنهاد شد که بر مبنای استراتژی ها این داروها مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده از این مطالعات از راه دستور العمل های ملی برای مداخلات پزشکی عرضه می شود.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اقدامات کشور برای تولید واکسن، تصریح کرد: از سال های گذشته بعضی از شرکت های فناور در زمینه تولید واکسن فعال بودند و از آنها خواستیم واکسن آنفلوآنزا را تولید کنند؛ چون که با شروع فصل سرما با کمبود این واکسن مواجه می شویم و هم اکنون 5 شرکت در این عرصه فعال می باشند.
قانعی اشتراک گذاری اطلاعات را از دیگر تجربیات کشور در شرایط فعلی نام برد و اظهار نمود: علاوه بر آن ما باید بیمارستان ها را برای موج دوم شیوع این ویروس آماده کنیم؛ چون که در موج اول بیمارستان به درمان بیماران مبتلا اختصاص داده شد و از پذیرش بیماران سرطان و سایر بیماری ها اجتناب کردند.
وی افزود: در این راستا درصدد هستیم که در همه بیمارستان ها بخش مربوط به کرونا ایجاد شود و سایر بخش ها به عرضه خدمات خود ادامه دهند.
وی با تاکید بر همکاری کشورها برای تولید واکسن در رابطه با کرونا اظهار داشت: باید یک راهی وجود داشته باشد به جهت اینکه کشورها با همدیگر همکاری کنند و به تولید واکسن برسند. تکنولوژی تولید واکسن تکنولوژی نیست که به یک کشور محدود شود ؛اگر چند کشور با یکدیگر همکاری کنند بازار خوبی برای واکسن به وجود می آید ضمن اینکه در زمان کوتاه به نتیجه می رسیم و هزینه تحقیقات بین کشورها تقسیم می شود.
به قول رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا، ضروریست که کشورها با یکدیگر همکاری کنند.
قانعی تصریح کرد: البته که همکاری در این بحران دشوار می باشد اما اگر بازیگران منطقه ای راضی باشند این همکاری ها می تواند صورت بگیرد تا برای مبارزه به موج دوم این بیماری نیاز کشور ها مرتفع شود.



1399/03/09
09:59:59
5.0 / 5
2592
تگهای خبر: بازیگران , خدمات , دستگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲