درگذشت علی اصغر سعیدی در سكوت

درگذشت علی اصغر سعیدی در سكوت

راستابلاگ: علی اصغر سعیدی خویی - مترجم آثار ادبی و سفرنامه - در 86سالگی و در سكوت خبری از دنیا رفت.


كامیار عابدی در این زمینه به ایسنا اظهار داشت: متاسفانه این مترجم فرهیخته، ایران دوست و نیك اندیش در ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در حالی درگذشت كه به جهت وضعیت كنونی در ایران و جهان، خیلی از دوستانش، حتی بعد از تعطیلات نوروز هم از درگذشت او آگاه نشدند.

علی اصغر سعیدی (متولد ۱۳۱۲، خوی) در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه‌ بریز لیسانس گرفت و بعد از اتمام دوره فوق لیسانس علوم اداری در دانشگاه تهران، در فرانسه دوره دكتری ادبیات تطبیقی را گذراند. او ابتدا به تدریس زبان های فرانسوی و انگلیسی در دبیرستان ها و سپس به كار در وزارت فرهنگ و هنر پیشین پرداخت. آخرین سمت او دبیركلی هیات امنای كتابخانه های عمومی كشور بود و در این سمت به گسترش فرهنگ و كتاب خوانی در كشور یاری رساند. سعیدی از یاران نزدیك عباس زریاب خویی و محمدامین ریاحی، پژوهشگران برجسته همشهری اش، و از دوستان شماری از ادیبان و پژوهشگران ایران بود.
او از دهه ۱۳۶۰ بعد از بازنشستگی بیش از پیش به ترجمه از زبان فرانسوی به زبان فارسی پرداخت و علاوه بر ترجمه سفرنامه های اروپاییان به ایران و كشورهای همسایه (مانند سفرنامه ارنست اورسل، سفرنامه مادام كارلا سرنا، ژ. م. تانكوانی و چند نفر دیگر) آثاری را از آندره موروآ، آندره ژید و گی دوموپاسان به فارسی برگرداند. علاوه بر این دو زمینه، ترجمه كتاب بزرگ «حماسه های بزرگ جهان» (ژرار شالیان، چشمه، ۱۳۷۷، ۸۲۹ ص) و «صبوری در سپهر لاجوردی» (هوبرت ریوز، ۱۳۶۸) از برگردان های شناخته شده او شمرده می شود.





منبع:

1399/01/28
13:29:21
5.0 / 5
2937
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سفر , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳