با تلاش پژوهشگران آمریكایی صورت می گیرد

تشخیص بموقع سرطان ریه با كمك یادگیری ماشینی

تشخیص بموقع سرطان ریه با كمك یادگیری ماشینی

به گزارش راستابلاگ گروهی از پژوهشگران آمریكایی در بررسی جدید خود دریافته اند كه شاید یادگیری ماشینی بتواند به تشخیص زودهنگام سرطان ریه كمك نماید.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، گروهی از پژوهشگران آمریكایی در بررسی جدیدی دریافته اند كه شاید بتوان با كمك یادگیری ماشینی، سرطان را در مراحل ابتدایی آن پیش بینی نمود. آنها طی پژوهش خود، به آزمایش سیستم های مبتنی بر یادگیری ماشینی و توانایی آنها در یافتن "گردش DNA تومور" (ctDNA) در نمونه های خون پرداختند.
سرطان ریه، یكی از كشنده ترین انواع سرطان است كه مانند دیگر سرطان ها، تشخیص بموقع آن می تواند امكان درمان و نجات بیماران را افزایش دهد. هم اكنون، تنها راه تشخیص سرطان ریه، سی تی اسكن است كه علاوه بر هزینه بالا، امكان خطای زیادی را هم به همراه دارد. به همین دلیل، پژوهشگران حوزه پزشكی تلاش دارند نوعی آزمایش خون طراحی نمایند كه بتواند سرطان ریه را در مراحل ابتدایی آن تشخیص دهد. در این گونه آزمایش ها، نمونه های خون جهت بررسی گردش DNA تومور آزمایش می شوند كه كار دشواری است؛ در نتیجه پژوهشگران تلاش دارند یادگیری ماشینی را برای تشخیص بموقع سرطان به كار بگیرند.
این گروه پژوهشی در بررسی خود، یك مدل یادگیری ماشینی را با داده های مربوط به سرطان ریه آموزش دادند. این مدل بعد از آموزش و برنامه ریزی توانست سرطان ریه را تشخیص دهد و ۶۳ درصد تومورها را در بیماران شناسایی كند. باآنكه این میزان تشخیص، به خوبی تشخیص سی تی اسكن نیست اما جهت بررسی ابتدایی افرادی كه در معرض خطر مبتلا شدن به سرطان ریه هستند، روش خوبی به حساب می آید. اگر نتیجه بررسی این مدل مثبت باشد، آزمایش های پیچیده تری به فرد مورد نظر سفارش خواهند شد.
پژوهشگران باور دارند كه این مدل یادگیری ماشینی می تواند سالانه زندگی ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر را نجات دهد و جهت بررسی انواع دیگر سرطان هم به كار برود.
این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسید.



1399/01/08
23:21:38
5.0 / 5
3583
تگهای خبر: زندگی , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲