دیدار شاعران و نویسندگان با مردم سیل زده سیستان و بلوچستان

دیدار شاعران و نویسندگان با مردم سیل زده سیستان و بلوچستان

راستابلاگ: تعدادی از نویسندگان و شاعران با حضور در مناطق سیل زده جنوب استان سیستان و بلوچستان با اهالی این منطقه دیدار كردند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، در برنامه روزهای پنج شنبه و جمعه (۳ و ۴ بهمن ماه) اسماعیل امینی، محمدرضا بایرامی، رضا امیرخانی، شهریار عباسی، غلامرضا طریقی و مهدی قزلی با سفر به روستاهای جنوب استان سیستان و بلوچستان همچون كلانی، اوركی، فرلان، درگان ها، كهیری و زرآباد با ساكنان این مناطق دیدار و گفت و گو كردند و از نزدیك در جریان مسائل و مشكلات آنها قرار گرفتند.
اهدای كتاب و نوشت افزار به كودكان این روستاها، از برنامه های گروه اعزامی بنیاد به این مناطق بود. در این سفر، پروسه راه اندازی كتابخانه در روستای كلانی (مرزی ترین روستای ایران) شروع شد.
همین طور همه كتاب های بخش شعر كودك و نوجوان جشنواره شعر فجر به كتابخانه بهار روستای رمین چابهار اهدا شد.
قبل تر، بنیاد شعر و ادبیات داستانی طی فراخوانی از اهالی فرهنگ، ادبیات و عموم مردم درخواست كرده بود كه كتاب ها و اقلام فرهنگی را برای اهدا به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان به آدرس بنیاد ارسال نمایند.
مقرر است كتاب های داوری شده در جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر، همزمان با برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی شعر فجر برای توزیع در مناطق مختلف استان به اداره كل ارشاد سیستان و بلوچستان تحویل داده شود.


همین طور غلامرضا طریقی حق الزحمه دبیری خود در بخش ویژه چهاردهمین جشنواره بین المللی شعر فجر را به لطمه دیدگان سیل اخیر استان سیستان و بلوچستان اهدا كرد.
سراینده آثاری چون: «شلتاق»، «جهان غزلی عاشقانه است»، «با یاد شانه های تو» و «ایمان بیاورید» كه دی ماه سال جاری از طرف محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعنوان دبیر بخش ویژه چهاردهمین جشنواره بین المللی شعر فجر منصوب شده بود، شنبه (پنجم بهمن ماه)، چك ۵۰ میلیون ریالی- دریافتی از طرف دبیرخانه این رویداد ادبی- را به سیل زدگان روستای كلانی از توابع شهر دشت یاری استان سیستان و بلوچستان اهدا كرد.
سردبیر پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی كه روزهای پنج شنبه و جمعه به همراه تعدادی از نویسندگان و شاعران برای همدلی و همراهی با هم وطنان لطمه دیده از سیل به مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان سفر كرده بود در این زمینه اظهار داشت: در جریان این سفر و در گفت و گو با هم قطاران قبیله قلم این باور در من تقویت شد كه مردم شریف استان سیستان و بلوچستان شایسته شرایط فرهنگی بسیار بهتری هستند.
طریقی اضافه كرد: بااینكه در شرایط كنونی عمده ترین نیاز هم وطنان عزیزمان در این استان مربوط به حوزه اسكان، خوراك و پوشاك است اما اعتقاد دارم هر كس باید در حیطه وظایف ذاتی و حرفه ای خود به موضوع سیل یا هر پدیده بحران زای دیگر واكنش نشان دهد.
این شاعر و ترانه سرا در ادامه بیان كرد: در جریان دیدار دوروزه با اهالی دوست داشتنی استان سیستان و بلوچستان از نزدیك شاهد آن بودم كه كودكان و نوجوانان این استان تا چه اندازه از دیدار با نویسندگان و شاعران خوشحال می شدند.
طریقی افزود: كودكان و نوجوانان سیستانی در شرایط بحرانی و محدودیت های دسترسی ناشی از محاصره شهرها و روستاهای شان آن چنان نسبت به كتاب های اهدایی شعف نشان می دادند كه به نظرم رسید این هدیه ناچیز ممكنست جهت راه اندازی كتابخانه این روستای مرزی گامی كوچك به شمار آید؛ اما بیشتر از آن كه ردی فرهنگی در خاطر عزیزان لطمه دیده از سیل بر جای بگذارد می تواند یادگاری ارزشمندی برای من باشد. به بیان دیگر این سفر موجب شد احترام همواره من به مردم این استان با عشق درآمیخته شود. بنا بر این از این پس با دو بال ارادت و عشق از سیستان و بلوچستان خواهم سرود.
همین طور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد در توییتی درباره مراسم پایانی چهاردهمین جشنواره «شعر فجر» نوشته است: نخستین جشنواره فجر در روز شنبه ۱۲ بهمن برگزار می شود: اختتامیه جشنواره شعر فجر. استان سیستان و بلوچستان میزبان شاعران ایران زمین است تا با ترانه و ترنم، مهر همدلی را بسرایند و اشك و غبار از دیده ها و چهره ها بزدایند. درانتظار این دیدار خواهم بود. سپاس بیكران از دبیران و داوران








منبع:

1398/11/06
13:20:58
5.0 / 5
4332
تگهای خبر: بین المللی , جشنواره , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳