یك مسول خبر داد:

مركز ملی گفتگو، آزاداندیشی و مناظره راه اندازی می شود

مركز ملی گفتگو، آزاداندیشی و مناظره راه اندازی می شود

راستابلاگ: مدیركل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی كشور از تصویب راه اندازی مركز ملی گفتگو، آزاداندیشی و مناظره اطلاع داد و اظهار داشت: راه اندازی این مركز علاوه بر تقویت مسابقات مناظره، برگزاری كرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها كه مطالبه مقام معظم رهبری است هم تقویت خواهد نمود.


مهدی عباسی در انتها مسابقات مناظره دانشجویی استان های البرز و تهران كه در دانشگاه‌ وارزمی برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ضمن تشكر از جهاد دانشگاهی البرز به خاطر میزبانی مسابقات منطقه ای اظهار داشت: در طول سه روز برگزاری مسابقات شاهد تلاش همكاران جهاد دانشگاهی البرز بودیم.
عباسی در ادامه تصریح كرد: تیم هایی كه در این مرحله شركت كردند چون از استان تهران و البرز بودند طبیعتاً از دانشگاه های مطرح كشور آمده بودند و انتظار زیادی از آنان وجود داشت كه مسابقات در سطح بالایی باشد و آنچه كه صورت گرفت هم موید همین انتظار بود و تیم ها از لحاظ محتوایی، تسلط بر گزاره ها و قدرت بیان در جایگاه خوب و قابل قبولی قرار داشتند.
وی در مورد هدف اصلی برگزار مسابقات مناظره در دانشگاه ها اظهار نمود: مناظرات تابحال در هشت دوره برگزار شده است، از دوره پنجم به بعد این مسابقات به صورت ملی و در چارچوب طرح های هماهنگ در سراسر كشور برگزار می گردد و هدف اصلی مسابقات این است كه همه ما دور هم گفت و گو را یاد بگیریم، این مناظرات درست است كه به صورت مسابقه برگزار می گردد اما نوعی تمرین و آموزش همراه با بازی برای یادگیری گفت و گو است.
عباسی اضافه كرد: حلقه مفقوده خیلی از مسائل و مشكلات اجتماعی در كشور ما فقدان گفت و گو است و در حالیكه دین و ادبیات ما بر گفت و گو تاكید كرده اند ولی متأسفانه به علل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی گفت و گو را نمی آموزیم و اصول و آداب یك گفت و گوی موثر و منسجم و علمی را بلد نیستیم، این مشكل نه تنها در محیط آكادمیك بلكه در خانواده هم وجود دارد و گفت و گو در خانواده ها هم به پایین ترین حد رسیده است.
وی افزود: حتی در سطح سیاسی هم احزاب و شخصیت ها مشكل گفت و گو دارند و گفت و گوها به منازعه ختم می شود، ازاین رو اگر منطق گفت و گو را بیاموزیم بسیاری از مشكلات ما حل می شود. این مسابقات هم تلاشی برای آموزش منطق است.
عباسی با اشاره به رشد تعداد دانشجویان شركت كننده در این مسابقات هم اعلام نمود: مشاركت تعداد دانشجویان در مسابقات مناظره باآنكه با حالت ایده آل فاصله دارد اما از نظر درگیر كردن طیف زیادی از دانشجویان حدودا موفق بوده است چون تعداد تیم های شركت كننده از 15 تیم در دوره اول به 700 تیم در این دوره رسیده است و خوب رشد كرده ایم.
وی افزود: اما اینكه چقدر از نظر آموزشی موفق بوده ایم سنجشی در مورد آن انجام نشده است كه باید این كار صورت گیرد اما به صورت كلی تا حدودی در این زمینه به نتیجه رسیده ایم چون آن چیزی كه مشاهدات نشان داده است این است كه تیم های شركت كننده گفت و گو را آموخته اند.
وی در انتها تصریح كرد: ما باید تلاش ویژه ای روی درگیر كردن طیف زیادی از دانشجویان انجام دهیم كه برای این مورد برنامه هایی داریم همچون راه اندازی «مركز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی» كه دبیرخانه مناظرات بخشی از این مركز خواهد بود. تأسیس این در جهاد دانشگاهی مصوب شده و در حال راه اندازی است و اگر راه اندازی شود علاوه بر تقویت مسابقات مناظره، برگزاری كرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها كه مطالبه مقام معظم رهبری است هم تقویت خواهد نمود چون جهاد دانشگاهی همیشه به برگزاری كرسی های آزاد اندیشی اهتمام داشته است.



1398/07/11
11:58:07
5.0 / 5
4393
تگهای خبر: دانشگاه‌ , شركت , فرهنگ , گفتگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵