سازندگان ساز از لاك خود بیرون می آیند

سازندگان ساز از لاك خود بیرون می آیند

راستابلاگ: دبیر هنری نمایشگاه ساز خانه موسیقی بیان كرد: فكر می كنم با این نمایشگاه سازنده ها از لاك خود بیرون می آیند، توانمندی های خویش را به نمایش می گذارند و ارتباطی كه با ساز خود دارند، با دیگران برقرار می كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی ایران با نام «سازخانه» از ۲۱ تا ۲۵ آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می گردد. در نشستی كه به منظور اعلام جزئیات این رویداد برگزار شد، داریوش النجری ـ دبیر هنری نمایشگاه ـ اظهار كرد: در رای گیری هیات مدیره كانون سازندگان ساز قرار بر این شد كه من این كار را انجام بدهم و این نمایشگاه را برگزار كنم.
او افزود: من سازنده ساز بودم و بیشتر در كارگاه خودم به سر می بردم. مهم ترین انگیزه ای كه می توانست به من دلگرمی بدهد كه مسوولیت چنین كاری را بپذیرم دورهمی سازندگان ساز بود. این نمایشگاه باعث دیدارهایی می گردد و نقاط ضعف و قوت نوازندگان مشخص می گردد. از سویی در عین رقابت سازنده رابطه عاطفی و مهربانانه تولید می گردد.
النجری با اشاره به اینكه شاید امكانات خانه موسیقی برای برگزاری این نمایشگاه در مقایسه با استانداردهای جهانی نباشد، اظهار نمود: فكر می كنم با این كار سازنده ها از لاك خود بیرون می آیند، توانمندی های خویش را به نمایش می گذارند و ارتباطی كه با ساز خود دارند، با دیگران برقرار می كنند.
در ادامه این نشست بیاض امیرعطایی ـ عضو هیات مدیره كانون سازندگان ساز خانه موسیقی ـ دیده شدن و تعامل با یكدیگر را همچون مواردی دانست كه ضرورت برگزاری چنین نمایشگاهی را بوجود می آورد.
سپس فرمان مرادی ـ رئیس هیات مدیره كانون سازندگان ساز خانه موسیقی ـ با عرضه این آمار كه این كانون بیشتر از ۱۰۰۰ نفر عضو دارد اظهار داشت كه صحبت هایی درباره جهانی شدن این نمایشگاه انجام شده و اما این كار نمی گردد و اضافه كرد: اما ما این نیت را داریم كه نمایشگاه را جهانی نماییم. در كشور آلمان بین ماه های فروردین و اردیبهشت نمایشگاه ساز جهانی برگزار می گردد و این كار برای آن ها بسیار مفید است.
وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: خانه موسیقی خیلی دوست داشت این نمایشگاه در محل بزرگتری برگزار گردد حتی به محل نمایشگاه های بین المللی تهران هم فكر كردیم اما از نظر مشكلاتی كه وجود داشت، نشد.
در بخش دیگر این نشست كه بامداد ۱۴ ابان ماه در خانه موسیقی برگزار شد، عطا نویدی ـ دبیر اجرایی نمایشگاه سازخانه ـ بیان كرد:: یك سال مقدمات این كار طول كشیده است. نمایشگاه از ۲۱ تا ۲۵ ازساعت ۱۳ تا ۲۰ ساعت بازدید دارد. چهار سالن گالری همكف در اختیار نمایشگاه است. دو سالن مختص سازهای ایرانی و دو سالن سازهای غربی و ابداعی است.
او یكی از اهداف این نمایشگاه را معرفی سازندگان شهرستانی دانست و افزود: ۵۰ غرفه و شركت كننده داریم. افرادی از از شهرستان های مختلف مانند شیراز و رشت و ایلام و... در این نمایشگاه شركت كردند.
نویدی همینطور اظهار نمود: روز افتتاحیه ساعت ۱۵ مراسمی در سالن شهناز خانه هنرمندان خواهیم داشت كه با حضور هنرمندان پیشكسوت موسیقی برگزار می گردد.
سپس حمیدرضا عاطفی ـ مدیر اجرایی خانه موسیقی ـ در پاسخ به یكی از خبرنگاران كه درباره نمایش سازهای ابداعی محمدرضا شجریان و افراد صاحب مقام در حوزه سازندگی ساز به شكل ویژه پرسش كرد، اظهار داشت: مقرر است فیلمی از سازهای محمدرضا شجریان با یادكردی از او پخش شود.
مرادی هم در همین زمینه اظهار داشت: جای ما با وجود لطفی كه خانه هنرمندان داشته، محدود است. سازهای استاد شجریان به اندازه كافی ارائه شد اما هم اكنون شرایط او شرایطی نیست كه بتواند در این نمایشگاه حاضر شود، من آرزوی سلامتی برای او دارم.
او با این وجود تصریح كرد: ما محدودیتی در این زمینه نداشتیم و نداریم.
النجری هم اظهار داشت: ما سعی كردیم ویترین های راهرو خانه هنرمندان را هم برای نمایش ساز پیشكسوتان در اختیار ما قرار بدهند كه موفق نشدیم و فقط دو ویترین را به ما دادند. اگر به ما ساز ارائه نمایند حتما به نمایش خواهیم گذاشت.
در ادامه النجری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره فضای گفتمان، معرفی و كارگاهی برای سازها در این نمایشگاه اظهار نمود: یكی از انگیزه های ما تولید فضایی برای نقد بود اما فضای بزرگی نداریم. با این وجود سالن كوچكی برای نواختن، تست و بررسی سازها وجود دارد.
نویدی هم در همین رابطه بیان كرد: خود سازندگان در غرفه هایشان حضور خواهند داشت؛ طرفی فضایی در نظر گرفتیم كه برخی دوستان روی سازهای نیمه كاره خود كار كنند تا مخاطبان بتوانند مراحل ساخت ساز را ببینند.
در بخش دیگر این نشست بیان شد كه فضایی برای فروش سازها وجود ندارد. با این وجود عاطفی درباره فروش بدون واسطه و آشنایی و ارتباط برای فروش ساز بیان كرد: اما امكان دارد از فروشندگان ساز هم در این نمایشگاه حضور داشته باشند.



1397/08/14
13:03:53
5.0 / 5
4732
تگهای خبر: بین المللی , زندگی , شركت , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳