با تلاش پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی صورت می گیرد

واكسیناسیون بدون درد با كمك یك پچ پوستی

واكسیناسیون بدون درد با كمك یك پچ پوستی

راستابلاگ: پژوهشگران دانشگاه ˮام.آی. تیˮ، نوعی پچ پوستی ابداع نموده اند كه می تواند داروها را با سرعت و بدون درد به بدن بیمار انتقال دهد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، "ملانوما"(Melanoma)، شكل كشنده ای از سرطان پوست است كه در 30 سال گذشته، گسترش قابل توجهی داشته است. سالانه 100 هزار نوع از ملانوما تشخیص داده می شوند و روزانه افراد بسیاری، جان خویش را در اثر مبتلا شدن به این بیماری از دست می دهند. پژوهشگران دانشگاه‌ ام.آی. تی"(MIT)، نوعی پچ پوستی ابداع نموده اند كه می تواند انتقال داروها را برای حمله به سلول های ملانوما به سرعت انجام دهد. این پچ كه روی پوست موش و انسان آزمایش شده است، می تواند پیشرفتی در ابداع واكسن ملانوما و حتی واكسن بیماری های دیگر باشد.
"یانپو هه"(Yanpu He)، دانشجوی دانشگاه ام.آی. تی و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: پچ ما، یك پوشش شیمیایی منحصر به فرد و عملكرد خاصی دارد كه امكان قرار گرفتن روی پوست و برداشتن آنرا تنها در یك دقیقه فراهم می آورد تا امكان انتقال سریع دارو فراهم گردد. این پچ، امكان خارج شدن نوعی پادتن را هم در موش زنده فراهم می آورد و ما امیدواریم كه یك واكنش ایمنی قوی هم روی پوست انسان نشان دهد.
باآنكه پمادهای موضعی هم می توانند روی پوست قرار بگیرند و كار درمان را انجام دهند اما این پمادها فقط تا فاصله كمی نفوذ می كنند. تزریق دارو می تواند روش خوبی برای انتقال سریع آن به بدن باشد اما این روش برای بیماران، دردناك و ناراحت كننده است.
پچ های میكرونیدل كه با روش پوشش لایه به لایه آماده می شوند، یك روش ساده و بدون درد برای درمان هستند. پژوهشگران با كمك روش پوشش لایه به لایه، سطح پچ را با مولكول های دارای بار الكتریكی مثبت و منفی می پوشانند.
هه افزود: برای این كه غشای حامل دارو روی سطح پچ قرار گیرد، باید لایه ها محكم روی هم قرار بگیرند اما این كار باعث می شود كه كل غشا، حالتی بسیار چسبناك پیدا كند. روش های پیشین كه این حالت چسبناك را حفظ می كردند، حدود 90 دقیقه زمان نیاز داشتند تا مقدار كافی از دارو را به بدن برسد و پچ از روی پوست برداشته شود.


پژوهشگران دانشگاه ام. ای. تی برای رفع این مشكل، متد جدیدی ابداع كردند. آنها نوعی پلیمر طراحی كردند كه نسبت به "پی اچ"(pH) واكنش نشان داده است و از دو قسمت تشكیل شده است.
هه اضافه كرد: قسمت نخست، گروه های "آمین"(Amine) را در بر دارد كه هنگام قرار گرفتن روی پوست، بار الكتریكی مثبت می گیرند اما قسمت دوم، گروه های "كربوكسیلیك اسید" (Carboxylic acid) را شامل می شود كه بار الكتریكی ندارند و در تماس با پوست، بار الكتریكی منفی می گیرند؛ به این ترتیب، یك تغییر كلی میان بار مثبت و منفی صورت می گیرد.
هاموند افزود: پچی كه ما ابداع كرده ایم، می تواند برای انتقال واكسن ها به بدن و درمان بیماری های عفونی متفاوت به كار برود و همینطور ابزاری برای مقابله با سرطان های گوناگون همچون ملانوما باشد. ما برای انتقال واكسن، از مواد شیمیایی ارزان قیمت و ساختار ساده ای استفاده می نماییم و امیدواریم كه نهایتا ابزار خویش را بعد از تایید، به بازار عرضه دهیم.
نتایج این پژوهش، در نشست "انجمن شیمی آمریكا" (ACS) عرضه خواهند شد.



1398/06/04
14:22:12
5.0 / 5
5058
تگهای خبر: دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴