توضیحات محمدرضا عطایی فر درباره نمایش سراط

نخبگانی که نام شان را در جنگ عوض می کردند

نخبگانی که نام شان را در جنگ عوض می کردند

راستابلاگ: به گزارش راستابلاگ، در جبهه های جنگ افراد گوناگونی حضور داشتند با وظایفی متفاوت. در بین آنان جوانانی بودند که به نام اطلاعات عملیات شناخته می شدند، کسانی با بهره هوشی بالا که پلاک و نام خویش را عوض می کردند تا لو نروند اما اگر در این بین شهید یا اسیر می شدند، خانواده هایشان چگونه می توانستند از فرزند خود خبری بگیرند.


این موضوعی است جذاب برای ساخت یک اثر هنری.
محمدرضا عطایی فر، کارگردان تئاتر هم از سه چهار سال پیش که از این مورد آگاه شد، ایده ای به ذهنش رسید برای نوشتن و اجرای یک نمایش.
او حالا مشغول تمرین و آماده سازی نمایش «سراط» با همین درون مایه است.
این کارگردان تئاتر در گفتگو با ایسنا توضیحاتی در رابطه با این نمایش ارائه می دهد و تاکید دارد که هدفش اجرای عمومی است و برخلاف بعضی گمانه زنی ها، از آماده سازی نمایش منصرف نشده است.
عطایی فر در آغاز در رابطه با عنوان این نمایش توضیح می دهد: در لغت نامه دهخدا، «سراط » به مفهوم راه روشن است ولی در نمایش ما نام مخففی است که شخصیت نمایش برگزیده. به معنای سر اطلاعات و جالب است که چنین کلمه ای واقعا وجود دارد.
او با ارائه توضیحاتی در رابطه با ماجراهای نمایشش می گوید: نمایش ما در رابطه با دو جوان نخبه در جنگ است که به علت هوش بالای خود جزو اعضای اطلاعات عملیات می شوند. یکی از آنان شهید می شود و دیگری زنده می ماند ولی چون بچه های اطلاعات عملیات، پلاک و نام خویش را عوض می کردند، کسی از زنده ماندن او با خبر نمی گردد و وقتی از جبهه بازمی گردد، با شرایطی متفاوت رو به رو می شود.
عطایی فر در رابطه با دورنمایی که برای اجرای این نمایش دارد، می گوید: بیشتر به دنبال اجرای عمومی هستیم ولی با دبیران دو جشنواره تئاتر فجر و مقاومت هم گفتگوهایی داشته ایم. شاید نمایش در یکی از این دو جشنواره اجرا شود و شاید هم بتواند در هر دو روی صحنه برود ولی همه چیز بستگی به شرایط دارد. ضمنا مهر ماه هم برای اجرا در تئاتر شهر نوبت بازنگری داریم که در صورت پذیرش، طبیعتا اجرای عمومی مان پس از جشنواره ها خواهد بود.
این کارگردان ضمن اشاره به تفاوت شیوه برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر در قیاس با سالهای گذشته و تاکید آن بر اجرای آثار تولیدی اضافه می کند: در سالهای اخیر آثار جشنواره بیشتر از نمایش های اجرا شده در طول سال انتخاب می شدند ولی من روش جشنواره سال جاری را بیشتر دوست دارم چون شرایط گروه ها عادلانه تر است.
وی در توضیح این نکته یادآوری می کند: وقتی آثار جشنواره، از میان کارهای اجرا شده انتخاب شوند، به علت این که زمان اجرای عمومی آثار متفاوت می باشد، بعضی در زمانی نزدیک به جشنواره اجرا داشته اند و برخی، میان اجرای عمومی و جشنواره شان فاصله بیشتری است و بنابراین آمادگی کمتری برای حضور در جشنواره دارند ولی وقتی همه آثار تازه باشند، طبیعتا شرایط برابری برای آماده سازی داشته اند.
عطایی فر با این همه یک نگرانی را مطرح می کند: وقتی جدول اجراهای تئاتر شهر و ایرانشهر برای یک سال آینده بسته شده، چگونه گروههای نمایشی می توانند مطمئن باشند که پس از اجرا در جشنواره، می توانند در این دو مجموعه نوبت اجرا بگیرند. آیا کسی می تواند ضمانت بدهد که همه آثار تولیدی جشنواره فجر، در سال آینده نوبت اجرای عمومی خواهند گرفت. مطالبه ما اینست که این مورد به صورت شفاف مطرح شود تا گروههای نمایشی تکلیف خویش را بدانند.
او با یادآوری دوران پرفروغ جشنواره تئاتر فجر در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، ادامه می دهد: دوران مدیریت آقایان سلیمی و شریف خدایی در مرکز هنرهای نمایشی، جشنواره تئاتر فجر بسیار پررنگ و پر شور و حال بود و ۹۰ درصد اجراهای عمومی سال پس از دل جشنواره تئاتر فجر بود. اما هم اکنون وضعیت معلوم نیست.
این کارگردان که نمایشش برای اجرا در جشنواره تئاتر مقاومت هم مناسبت دارد، اضافه می کند: آقای کورش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر فجر طی گفتگویی شفاهی اعلام نمودند نمایش های برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت می توانند در بخش مسابقه جشنواره فجر هم روی صحنه بروند ولی این امتیاز فقط ویژه آثار برگزیده است. ضمن این که سندیتی هم ندارد چون یک دیالوگ شفاهی است. ازاین رو اگر فرضا من نمایشم را در جشنواره مقاومت اجرا کنم و جزو آثار برتر نباشد، فرصت شرکت در بخش مسابقه فجر را از دست می دهم. اما اگر همه جزئیات مشخص شود، گروههای نمایشی تکلیف خویش را می دانند و بهتر می توانند برای اجرای آثار خود برنامه ریزی کنند.
او ضمن اشاره به حاشیه هایی که در چند روز گذشته در رابطه با نمایشش رخ داد، تاکید می کند: در فضای مجازی عنوان شده که از اجرای این نمایش منصرف شده ام در صورتی که چنین نیست و مشغول کار و تمرین هستیم و البته اولویت ما اجرای عمومی است. هیچگاه فقط به دو اجرا در جشنواره آن هم با شرایط سخت و نفس گیری که وجود دارد، قانع نمی شویم و باید از اول در رابطه با قطعیت اجرای عمومی مان مطمئن شویم.
به قول او، هم اکنون محسن زرآبادی، علی حیدری، مهتاب باجلان، ثنا پورکتابی بازیگرانی هستند که حضورشان در نمایش «سراط» قطعی شده و در چند روز آینده چند بازیگر دیگر هم به این ترکیب اضافه می شوند.
سال قبل در دوران اوج گیری کرونا هم نمایش کنسرت تئاتر «مرگ گرم» را در تئاتر شهر اجرا کرد که با استقبال تماشاگران رو به رو شد.




منبع:

1401/06/10
10:25:43
5.0 / 5
585
تگهای خبر: بازیگران , جشنواره , شركت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳