غلامحسین سالمی:

حق احمد گلشیری ادا نشد

حق احمد گلشیری ادا نشد

راستابلاگ: غلامحسین سالمی با تاکید بر اینکه احمد گلشیری تحت تاثیر هیچ کس نبود و ضمن اشاره به پر کار بودن این مترجم فقید می گوید: حق احمد گلشیری در دورانی که زحمت کشید، ادا نشد.


غلامحسین سالمی، مترجم، به دنبال درگذشت احمد گلشیری با ابراز تأسف خود از این خبر به ایسنا اظهار داشت: خیلی خیلی متأسف شدم. گلشیری خیلی زحمت کشید و خیلی خیلی کار کرد و خیلی ها را به ادبیات کشورمان معرفی نمود. به نظرم شاه کارهایش چهارگانه ای است که برای انتشارات نگاه منتشر کرد؛ داستان های کوتاه چخوف، داستان های همینگوی، گابریل گارسیا مارکز و جمیز جویس.
او اضافه کرد: گلشیری انسان شریفی بود. سرش به کار خود گرم بود و نسبت به هیچ کس کینه و بخل و حسد نداشت. بسیار بی شیله پیله کار می کرد. یادش بخیر و درود خداوند بر او باشد و امیدوارم باقی دوستان و مترجمان سلامت باشند. تسلیت ویژه ای هم باید به سیامک گلشیری بابت این اتفاق گفت.
این مترجم با تاکید بر اینکه حق احمد گلشیری ادا نشد، تصریح کرد: او واقعا زحمت کشید، کارهای خوب و گزیده منتشر نمود. متأسفانه این سرزمین چنین است که اگر زیاد کار کنی، قَدرَت را نمی دانند. بیشتر از ۲۰ کتاب منتشر کرد، نه با کسی کلنجار رفت و نه پشت سر کسی حرف زد، هیچگاه نشنیدم که احمد گلشیری گفته باشد، فلانی فلان شد، یا چیزی درباره کسی گفته باشد. جز به نیکی نام بردن از همه کس، کار دیگری نکرد.
او تاکید کرد: گلشیری مترجمی بسیار وارسته، نجیب و دوست داشتنی بود که فقط به کار خود و معرفی آثار نویسندگان خوب می پرداخت.
غلامحسین سالمی درباره اینکه احمد گلشیری چقدر زیر سایه نام برادرش(هوشنگ گلشیری) قرار گرفت، اظهار داشت: ما یک سری از این مشکلات را داشیم من نمونه دیگری می توانم بگوییم، پوران فرخزاد، قبل از آن که فروغ فرخزاد، کار نوشتن شعر را شروع کند، شعر می نوشت، در رادیو برنامه اجرا می کرد و جزو گردانندگان برنامه های رادیویی بود اما هیچگاه کارهایش را چاپ نکرد. کارهایی که بعدها بالاخره چاپ شد، به اصرار ما بود و هرجا می نشستم می گفتم پوران زودتر از فروغ شعر گفتن و نوشتن را شروع کرد. خدا بیامرز احمد گلشیری هم همین بود.
این مترجم افزود: درباره خیلی ها همین حرف را می زنند که فلانی نان پدرش را می خورد، فلانی نان اسم برادر یا خواهرش را می خورد، متأسفانه خود انسان ها مورد بررسی قرار نمی گیرند بلکه می گردند تا ببیند به کجا وصل است، خواهر و برادرش چه کسی هستند که این مورد خیلی تلخ است. احمد گلشیری به هیچ وجه تحت تاثیر کسی نبود، به هیچ وجه.

در این حوزه بیشتر بخوانید:
احمد گلشیری درگذشت
غلامحسین سالمی


منبع:

1401/05/11
12:03:53
5.0 / 5
672
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱