مدیرمسئول روزنامه آرمان امروز با اشاره به مشكلات اقتصادی:

مطبوعات سال پس از نفس می افتند!

مطبوعات سال پس از نفس می افتند!

راستابلاگ: مدیرمسئول روزنامه «آرمان امروز» درباره آینده مطبوعات در سال ۹۸ اظهار داشت: آنچه برای آینده مطبوعات پیش بینی می نماییم با این علائم، آینده تیره و تار و از نفس افتاده است؛ مگر اینكه با شناسایی مشكلات و رفع آنها اقدامی انجام دهند.


حسین عبداللهی در گفت و گو با ایسنا بیان كرد: سال ۹۷ به سبب مشكلات اقتصادی كه وجود داشت و گریبان روزنامه های مكتوب را گرفت، روزنامه ها به جایی رسیدند كه در ماه های پایانی سال به حالت اغما رفتند. مشكلات اقتصادی چند برابر شده و افزایش قیمت ها و نبود كاغذ مشاهده شد.
او با اشاره به اینكه متأسفانه لزوم مقابله با مشكلات را در نظر نگرفته ایم، افزود: وقتی شرایط اقتصادی نامناسب می شود، اولویت بندی شكل می گیرد؛ بدین سبب اولویت ها موجب می شود كه سبد رسانه ای در اولویت قرار نگیرد؛ در حالیكه رسانه در اطلاع رسانی و تحلیل، حكم اكسیژن را دارد.
این مدیر مسئول با اشاره به ظهور شبكه های اجتماعی و تأثیر بر رسانه ها اظهار داشت: هر چند كه كار ویژه رسانه ها با ظهور شبكه های اجتماعی تغییر كرده و تأثیراتی بر روی آن گذاشته است اما ذائقه فرهنگی مردم و عاداتی كه مخاطبان به تهیه روزنامه دارند موجب می شود كه همچنان مخاطب داشته باشد.
عبداللهی اظهار نمود: مساله اقتصادی مطبوعات میسر نشد تا جایی كه خیلی از روزنامه ها مجبور شدند تعداد صفحات خودرا كاهش دهند. در واقع روزنامه هایی كه انتشار سراسری دارند، قلیل هستند اما فهرست مجوزهای وزارت ارشاد حدود ۳۰۰ روزنامه است كه نمی دانم كجا منتشر می شوند چون چاپخانه ای نداریم كه این تعداد را منتشر كند.
او افزود: بی تفاوتی مسئولان نسبت به مسائل مطبوعات سبب شده مطبوعات در حالتی قرار بگیرند كه امیدی به آینده آنها وجود ندارد و برای مشكل هم هیچ استراتژی وجود ندارند.
مدیرمسئول روزنامه «آرمان امروز» بیان كرد: وزارت ارشاد در عرصه مطبوعات مسئول است اما اقدام مؤثری انجام نداده و مسئولان رسانه ناراضی اند؛ البته فقط وزارت ارشاد در این راستا مسئولیت ندارد. همین طور جلساتی با دولتی ها برگزار شده و نامه به رئیس جمهور داده اند تا مشكل حل شود.
عبداللهی اظهار داشت: قیمت جوهر، زینك و كاغذ به شكلی است كه روزنامه ای نمی تواند ادامه دهد. دولت باید قواعد اصلی درباره رسانه مكتوب را روشن كند و رسانه ها به مدیریت راهبردی نیاز دارند اما هنوز معاون مطبوعاتی نداریم؛ بدین سبب لازم است برای انتخاب آن زود اقدام گردد. اگر به این مساله كه رسانه وسیله ای برای آگاهی بخشی و پیشرفت و تعالی كشور است و در دهكده جهانی حرف اول را می زند، اعتقاد داشته باشیم باید بپرسیم كه می خواهیم رسانه سرپا باشد یا نه؟ سرپا ماندن رسانه مستلزم این است كه دولت استراتژی رسانه ای داشته باشد. رسانه هایی كه برای دولت می باشد هزینه زیادی صرف می كنند اما اثرگذاری كمی دارند. زمانی كه مطبوعات خودمان فعالیت نكنند و توانایی كمی داشته باشند مردم به دنبال تحلیل هایی می روند كه مانند رسانه های داخلی دلسوزانه نیست.
او بیان كرد: رسانه و مطبوعات مانند اكسیژن اهمیت دارند و اگر آنها را از جامعه بگیرید، جامعه هم پژمرده می شود. سبك اطلاع رسانی اگر برای داخل نباشد از یك جایی به بعد دیگر دلسوزانه نیست و اطلاع رسانی نادرست صورت می گیرد. همین طور منافع ملی و امنیت را مورد هدف قرار می دهند؛ البته هیچ مسئولی قبول نمی كند كه این اتفاق بیفتد. همین طور همه می دانند مشكل چیست اما اقدام عملی همراه تدبیر و امید را مشاهده نكردیم.



1398/01/03
14:51:25
5.0 / 5
4978
تگهای خبر: روزنامه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵