نمایندگان مجلس تاكید كردند

نباید به نام ایثارگران و جانبازان و به کام دیگران قانون نوشت

نباید به نام ایثارگران و جانبازان و به کام دیگران قانون نوشت

راستابلاگ: مخالفان طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان تاکید نمودند که نباید از آبروی خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان برای بازگرداندن عده ای به پست های مدیریتی بهره برد و در مقابل موافقان این طرح تاکید داشتند که باید از ظرفیت روحیه ایثارگری و شهادت در مدیریت کشور استفاده گردد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون اجتماعی درباب طرح اصلاح تبصره یک قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را بررسی نموده و در نهایت با کلیات این طرح مخالفت کردند.
جلیل رحیمی جهان آبادی در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان فلسفه وجودی داشت که در مجلس قبل به تصویب رسید اما از آن هنگام استثناها به این قانون درحال اضافه شدن است. متاسفانه در کشور شاهد می باشیم هر قانون خوبی که به تصویب می رسد به بهانه های مختلف استثناهایی به آن افزوده می شود که کارآیی را از آن قانون سلب می کند. ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا به گردن همه ما حق دارند. اما چند درصد این استثناها به نفع این خانواده ها می باشد. متاسفانه ما شاهد می باشیم گروهی خبره که در سیستم اداری هستند از این استثناها فقط برای دورزدن قانون و باقی ماندن در پست به نفع خودشان استفاده می نمایند. ما در این استثنا می گوییم همسر جانباز یا شهید در پست خود باقی بماند فردا با چه آماری از ازدواج های ثبت شده روبه رو خواهیم شد تا افراد در پست های سیاسی و اداری خود ابقاء شوند.
ایشان سپس اظهار نمود: انتظار است که کمیسیون کار تخصصی در این عرصه انجام دهد و به دنبال حمایت واقعی از خانواده و فرزندان ایثارگران و شهدا باشند. این استثناها فقط به نام این اقشار و به کام دیگران است. امروز چند درصد از پست ها و مدیریت ها در اختیار فرزندان شهدا و یا خانواده های آنان است متاسفانه بروکرات های حرفه ای در سیستم اداری کشور حضور دارند که حتی این استثناها به نفع آنها بوده تا قانون را دور زده و در پست های خود باقی بمانند. متاسفانه تعدادی از مسئولین در این کشور مانند انرژی هستند و اصلا از بین نمی روند بلکه از پستی به پست دیگر منتقل می شوند. مسئول که نباید مثل انرژی باشد پس جوان ما در کجا باید پست و مسئولیت بگیرد.
ابراهیم عزیزی نماینده شیراز در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: این طرح حدود یکسال و اندی در کمیسیون اجتماعی با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است تقویت و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در بدنه مدیریتی کشور امری لازم است که متاسفانه عده ای به دنبال نابودی آن هستند. ایثارگران و آزادگان و خانواده های شهدا می توانند در پست های مدیریتی کشور نقش آفرین باشند. البته آنها هیچگاه به دنبال پست و امتیاز نبودند بلکه ما بعنوان قانون گذار باید از ظرفیت ایثارگران بهره ببریم.
مجتبی یوسفی در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: پشتیبانی از خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان از اولویت های ما است و همه ما باید نسبت به آنها احساس مسئولیت نماییم اما قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان از اقدامات خوبی بود که در مجلس قبل رقم خورد تا شاهد گردش نخبگانی در کشور و ایجاد اشتغال باشیم. هرکجا که تجربه و جوانی با هم تلفیق شده است موفقیت حاصل می شود. اما اینکه ما مدام استثنا به قوانین اضافه نماییم در اصل راهی برای دورزدن قانون به وجود آمده است. نخبه ما در کجا باید پست بگیرد با افزودن این استثناها است که یک تایپیست در وزارت نفت سه برابر یک دکتر در آموزش و پرورش حقوق می گیرد. از سویی دیگر این استثنا فقط به نفع چندین نفر مدیر است پس کی مقرر است ما برای جوانان و متخصصان خود اشتغالزایی نماییم.
ایشان سپس اظهار نمود: تا کی مقرر است جوان تحصیلکرده ما پشت در بماند اما ما قانون بنویسیم که ۲۰۰ مدیر بازنشسته بازگردند و فرماندار یا بخشدار یا معاون استاندار شوند ما بیاییم مشکل جانبازان مدافع حرم را حل نماییم اجازه دهید گردش نخبگانی در کشور رقم بخورد.
مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: بیشتر پست هایی که دوستان مخالف به آن اشاره کردند ستاره دار است و اصلا ربطی به این مساله ندارد ما نیز به دنبال اشتغال و چرخش نخبگان هستیم اما اجازه دهید فرهنگ ایثارگری نیز پایدار باشد. ما می خواهیم از توانایی این افراد در تشکیلات اداری به خوبی استفاده گردد و این به مفهوم رانت و یا کمک به خانواده شهدا نیست.
علی خضریان در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: استثنا کردن گروههای جدید از قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان تنها به نفع تعداد کمی از بازنشستگان است. نباید از آبروی ایثارگران و خانواده شهدا مایه بگذاریم تا بخواهیم عده ای خاص را بر سر کار بازگردانیم. بر طبق ماده ۶۰ قانون ایثارگران این امکان برقرار است که تا ۶۵ سال از خدمات این قشر استفاده گردد اما این طرح به دنبال این است که برخلاف سیاست جوانگرایی که مورد تاکید رهبری بوده است افراد بالای ۶۵ سال را باردیگر به سرکار بازگردانند و به نیروی جوان و متخصص نیز توجهی نشود. دولت گفته است با بار مالی این طرح مشکلی ندارد خب اگر اینطور است و دولت امکان مالی دارد حالا از معیشت همه جانبازان حمایت نمی نماید. ما نباید به نام جانبازان و ایثارگران قانونی بنویسیم برای افرادی خاص که می خواهند در پست های مدیریتی باقی بمانند. حال فردا گروهی می گویند ما انقلابی تر هستیم و بجای جانبازی ۲۵ درصد بالای ۱۰ درصد را لحاظ می نماییم. آیا این منطق درستی است؟ ما نباید از آبروی ایثارگران و جانبازان برای عده ای خاص استفاده نمائیم. رهبری در بیانیه گام دوم به ضرورت جوانگرایی تاکید داشتند.
علیرضا سلیمی در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: امام راحل در وصیتنامه خود تاکید نمودند که اجازه ندهید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم امور اداری گرفتار شوند. آیا در مجلس شورای اسلامی برای اجرائی کردن این سفارش امام خمینی (ره) نباید گام های بیشتری برداشته شود؟ آیا ما به جوانی که دو سال داوطلبانه به جبهه رفته نباید فرصت دهیم. آنقدر تعداد این افراد زیاد نیست که فضای اشتغال کشور را تنگ کنند ما نیز به دنبال توسعه ظرفیت اشتغال در کشور هستیم. اما باید از فردیت روحیه ایثارگری در مدیریت کشور استفاده نمائیم.




منبع:

1400/11/18
11:41:07
5.0 / 5
591
تگهای خبر: تخصصی , خدمات , سیستم , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱