در نشست معرفی ظرفیت های شرق آفریقا و نحوه حضور در بازارهای آن مطرح شد

تولید محصولات ایرانی باکیفیت اروپایی و قیمت چینی

تولید محصولات ایرانی باکیفیت اروپایی و قیمت چینی

به گزارش راستابلاگ معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تکیه بر این که کشورهای شرق آفریقا ترجیح می دهند که از کالای ایرانی خریداری کنند، اظهار داشت: این کشورها معتقدند که محصولات ایرانی دارای کیفیت اروپایی و قیمت چینی است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، مسعود حافظی امروز در نشست مجازی معرفی ظرفیت های شرق آفریقا با تمرکز بر کشور اوگاندا و نحوه حضور در بازارهای شرق آفریقا ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان، اضافه کرد: در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با دکتر ستاری معاون علمی رئیس جمهور سفری به کشورهای اوگاندا و کنیا داشتیم و این سفرها منجر به راه اندازی مرکز تجاری در کشور کنیا شد.
وی با اشاره به اینکه در هر یک از این سفرها هیاتی متشکل از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان ایرانی حضور داشتند، اظهار نمود: در این سفرها، شرکت ها با ظرفیت های صادراتی آفریقا آشنا شدند.
حافظی آفریقا را یک بازار آینده دار در سالهای آتی توصیف کرد و افزود: سرمایه گذاری کشورهایی چون هند، روسیه، چین، ترکیه و امریکا و اتحادیه اروپا در این منطقه شاهدی بر این مدعی است و ما در معاونت علمی مشاهده کردیم که شرکتهای دانش بنیان برای حضور در این بازار احتیاج به سرمایه گذاری های زیادی دارند، ازاین رو با راه اندازی دفاتر همکاری در کشورهای این قاره، تلاش کردیم مسیر شرکت ها برای ورود به بازار آفریقا را همواره نماییم.
معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی با تکیه بر این که انتظار می رفت شرکت ها مبادرت به ورود به این دفاتر در سایر کشورها کنند، ولی این امر محقق نشد، خاطرنشان کرد: ازاین رو تصمیم گرفته شد به جای آنکه شرکتهای دانش بنیان را ترغیب نماییم به بازار آفریقا ورود کنند، بهتر است شرکتهای مدیریت سرمایه گذاری را در این کشورها فعال نماییم تا با ایجاد سبد متنوعی از کالاهای دانش بنیان ایرانی، زمینه صادرات این محصولات فراهم گردد.
وی با تکیه بر این که محصولات دانش بنیان ایرانی به لحاظ کیفیت و قیمت مطلوب بازارآفریقا است، تصریح کرد: از طرفی شرق آفریقا روابط تجاری خوبی با ایران دارند و ترجیح می دهند به جای کالاهای هندی و چینی از کالای ایرانی خرید کنند؛ چون که معتقدند محصولات ایرانی کیفیت اروپایی و قیمت چینی دارد.
حافظی ضمن اشاره به ایجاد خانه نوآوری کنیا، اظهار داشت: این مرکز با زیرساخت هایی در حوزه های مختلف فناوری، در نایروبی مستقر است و اگر شرکت دانش بنیانی در این مرکز مستقر شود، می تواند از خدمات صادراتی این مرکز بهره مند شود.
وی ایجاد کریدورهای صادراتی تخصصی را از دیگر اقدامات معاونت علمی برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی نام برد و خاطرنشان کرد: شرکتهای دانش بنیان برای بهره مندی از این خدمات می توانند به ما رجوع کنند و ما با تدوین برنامه و تأمین مالی از صندوق ها، فرایند مدیریت شده ای برای صادرات محصولات آنها عرضه خواهیم داد.
معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی با اشاره به اینکه پس از راه اندازی دفاتر نوآوری در کشورهای کنیا و اوگاندا در شرق آفریقا مبادرت به راه اندازی دفتر مالزی در شرق آسیا شده است، اظهار نمود: طبق گزارش های انتشار یافته متاسفانه بودجه سال جاری، انقباضی بسته شده است و امیدواریم شرکتهای دانش بنیان برای صادرات محصولات خود به این امر توجه داشته باشند و متوجه باشند که در شرایط ویژه ای که کشور قرار دارد، منابع مالی محدود است و باید از منابع محدود فعلی بیشترین بهره را داشته باشند.
حافظی، با تکیه بر این که در این راه شرکت ها بیشتر به دنبال صادرات محصولات خود نباشند در اینباره توضیح داد: در خیلی از مواقع نیاز است به جای صادرات محصول نسبت به صدور خدمات و زیر ساخت ها اقدام نمود. این رویکرد در شرایط فعلی محدودیت منابع و مشکلات موجود در مراودات مالی و تحریم برای شرکت ها مناسب تر است.
وی نمونه آنرا یکی از شرکتهای تولید کننده دستگاه بازیافت ضایعات و پسماند کشتارگاه ها و مرغداری ها دانست که این شرکت به جای صادر کردن این دستگاه، با همکاری یکی شرکتهای آفریقایی مبادرت به راه اندازی این دستگاه در مرغداری ها کرده و با تبدیل ضایعات پوست مرغ به پودر پروتئینی، این محصول نهایی را صادر می کند.




منبع:

1400/06/13
23:03:18
5.0 / 5
259
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳