انتقاد از پرداخته نشدن به حوزه كشاورزی باوجود ظرفیت آن در كشور

انتقاد از پرداخته نشدن به حوزه كشاورزی باوجود ظرفیت آن در كشور

به گزارش راستابلاگ مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اعلان اینکه تامین مالی فناوری از پایه و اساس توسعه آن حوزه است، اظهار داشت: با وجود ظرفیت بالای حوزه کشاورزی در کشور اما بطور شایسته به آن پرداخته نشده است، این در حالیست که دنیا به سمت هوشمندی آن حرکت می کند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی فریدوند در افتتاحیه استارت آپ ویکند کشاورزی و سلامت هوشمند که در سالن کنفرانس پارک علم و فناوری دانشگاه‌ هران برگزار شد، با اشاره به راه اندازی این صندوق از سال ۸۹ با هدف تامین مالی سرمایه گذار در زمینه پژوهش و فناوری تصریح کرد: این صندوق ۴ خدمت اصلی را ارائه می دهد که از آن جمله صدور ضمانت نامه برای شرکتهای دانش بنیان است.
دکتر فریدوند پرداخت تسهیلات با هدف تامین مالی با مدل های گوناگون، کارگزاری شرکتها و طرحها و ارزیابی آنها را از دیگر خدمات اصلی این صندوق دانست و تصریح کرد: تا حالا ۱۰ هزار میلیاردریال حجم خدمات صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در ۴ خدمت مذکور بوده است.
وی درباره سرمایه گذاری خطرپذیر نیز اظهار داشت: این بخش ابزاری برای شرکتهای نوپاست که همیشه با مسایل و مشکلات فراوانی روبرو هستند.
مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در این عرصه تلاش می شود با دخالت حداقلی و بدون ممانعت در رشد فعالیت شود، اضافه کرد: تا حالا فعالیتهایی در سرمایه گذاری از جنس زیرساختی و طولانی مدت داشتیم.
دکتر فریدوند با اشاره به اینکه به طور هفتگی ۳ تا ۴ طرح بررسی و همگی از نظر فنی خوب ارائه می شود، تصریح کرد: اما متاسفانه در این طرحها نگاه به بازار و بخش اقتصادی دیده نشده است، در صورتیکه بخش فنی تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد طرح را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به اینکه استارت آپ باید درنهایت طی دو سال نخست رشد منفی داشته باشد، اظهار داشت: زیان ده بودن بیش از آن مقرون به صرفه نیست.
مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در طرح شبکه فناور دانشگاه تهران با بخشهای مختلفی همچون پارک، صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی، ستاد، بانکها و... کار می شود، افزود: از آن جایی که دانشگاه تهران در کل کشور گسترش دارد و به مثابه یک دانشگاه ملی است، پس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز محدود به استان تهران نمی گردد و خدمات در سایر استانها همچون اردبیل، آذربایجان غربی، مرکزی، قم، اصفهان و... فعال گردیده است.
دکتر فریدوند با اشاره به اینکه در بعضی از استانها حتی دفتر همکاری هم تاسیس شده است، اضافه کرد: این صندوق بعنوان بازوی مالی و اعتباری پارک به حساب می آید تا طرح های ارائه شده بتوانند در راه درستی قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه می کوشیم ابزار مالی مناسب در کنار طرح ها گذاشته شود، اضافه کرد: در هر طرحی باید به توسعه بازار اهمیت داد.
راه حل های نوآورانه برمبنای نیاز کشور مطرح شود
در ادامه این رویداد، مهندس غلامی، مدیر عامل شتابدهنده اسمارت ایکس با اشاره به استقبال خوب از این رویداد اظهار داشت: این استقبال از آن حکایت می کند که در این عرصه در کشور پتانسیل خوبی وجود دارد و علیرغم مشکلات مختلف همچون مشکلات مالی، کرونا و... این حوزه همچنان به فعالیت خود ادامه داده است.
وی با اشاره به اینکه باید زمینه کسب وکار نوپا در کشور فراهم گردد، تصریح کرد: از مشکلات موجود در زمینه کسب وکار نداشتن توانایی تیم سازی است؛ یک تیم خوب می تواند یک ایده بد را تغییر دهد، اما یک تیم بد ایده خوب را از میان می برد.
مدیر عامل شتابدهنده اسمارت ایکس با تاکید بر ضرورت اهمیت آموزش در تیم توسط شتابدهنده ها اضافه کرد: تشخیص درست نیاز و چاره مناسب از دیگر مسایل اهمیت دارد، باید چاره ها اقتصادی باشد و کارآفرین موفق باید این مراحل را طی نماید.
مهندس غلامی با اشاره به اینکه شتابدهنده ها با سرمایه گذاری خطرپذیر آشنا هستند، اظهار داشت: شتابدهنده ها شریکی برای استارت آپها محسوب می شوند. شتابدهنده می کوشد در ابتدا شبکه را برای خود و سپس برای استارت آپ گسترش دهد.
همین طور مهندس باقری، مدیر عامل شتابدهنده بندالب با اشاره به اینکه جهت راه اندازی کسب وکار و ورود به بازار علاوه بر وجود ایده و طرح مناسب به تجربه سرمایه و تجهیزات نیاز است، افزود: در بهترین شرایط من یک فناور و محقق خوبی هستم که باید وارد بازار کسب وکار شوم.
وی با اشاره به اینکه با نبود تجهیزات و حمایت، یک ایده و طرح به هدف نهایی نمی رسد، اشاره کرد: بدین جهت برای شروع طرح و ایده باید نگاه به بازار وجود داشته باشد و ایده از بطن بازار شکل گرفته باشد.
مدیر عامل شتابدهنده بندالب پیدا کردن چاره مناسب و شناسایی مشکلات را از دیگر مراحل ایجاد کسب وکار مناسب دانست و تصریح کرد: ۹۷ درصد کسب وکار دنیا کپی و تنها ۳ درصد نوآوری است، پس در شروع ایجاد کسب وکار نیازی به نوآوری نیست؛ باید بر طبق نیاز کشور راه حلهای نوآورانه مطرح شود.
مهندس باقری با اشاره به اینکه در ایجاد کسب وکار باید دریافت نیاز ما تا چه میزان خواهان دارد، اضافه کرد: شاید نیاز در نظر گرفته شده بازار مناسبی نداشته باشد، باید با نگاه به دنیا بومی سازی شود و چه بسا درباب خیلی از مشکلات الگوبرداری شود.
وی با اشاره به اینکه در سال قبل بیش از ۴۰۰ طرح بررسی و تنها با ۱۵ طرح موافقت شد، اظهار داشت: از این تعداد طرح(۴۰۰ طرح) نگاه به بازار و مارکت وجود نداشت.




منبع:

1400/03/31
23:11:55
5.0 / 5
1221
تگهای خبر: تسهیلات , خدمات , دانشگاه‌ , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳