كرونا و اربعین متفاوت ایرانیان

كرونا و اربعین متفاوت ایرانیان

زنجان سفر اربعین با همه جذابیت ها و حال خوب پیاده روی اش، سال جاری به آرزویی دست نیافتنی تبدیل گشته و داغش را بر دل همه عزاداران اباعبدالله (ع) گذاشته است؛ داغی كه التیامی ندارد و ما دل خوش كرده ایم به روضه ها و سلام های از راه دور...



اربعین حسینی همه ساله برای شیعیان جهان حال و هوای متفاوتی دارد؛ پیاده روی اربعین بزرگترین گردهمایی شیعیان جهان است. در راه رسیدن به بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) در این روز غوغا به پاست، خوب که گوش بسپاری صدای قدم ها، صدای سایش کفش ها بر سینه جاده ها که دل فاصله ها را شکافته و توجه جهانیان را به این بارگاه منور معطوف می کند را، می شنوی؛ گردهمایی که حتی مستکبران جهان هم از عظمت آن انگشت بر دهان می مانند.

مسیر پیاده روی اربعین هر سال رنگ و بوی متفاوتی دارد و اتفاقات بسیار شیرینی در دل این مسیر رقم می خورد؛ یکی خرما بر سر گذاشته و دیگری مشکی آب به یاد لب عطشان حسین (ع) و یارانش در دست دارد و آن دیگری پاهای خسته و تاول زده از سختی راه را زائرین را مداوا می کند و یک دل سیر بر مصائب خاندان (ع) که در آن روزها فریادرسی نداشتند، می گرید.

نه اینکه فقط پاها باشند که بروند به سمت کربلا و نه فقط جسم که حرکت نماید. قلب ها هم در این روز سرگشته است؛ قلب ها هم به سمت کربلا مایل شده است، قدم قدم راه می رود و در هر قدم با یادآوری مصیبت های وارده بر امام حسین (ع) و خاندان (ع)، ضجه می زند.

در پیاده روی اربعین حسینی، ذره ذره، عاشقان حسین (ع) به یکدیگر می پیوندند تا بتوانند باری دیگر ارادت خویش را به ایشان اعلام کنند و صمیمانه و با عشق بگویند که «ای آقا جان مان فدای تو و خاندان تو باد»؛ اربعین حسینی نماد کشتی نجات است که هر مسلمانی را می تواند راهنمایی کند؛ پیاده روی اربعین راهی است که ما را به سعادت و آن کشتی نجات می رساند.

امسال هر چند به دلیل انتشار کرونا از حضور در پیاده روی اربعین محروم هستیم، اما این به معنای محرومیت از خود اربعین نیست؛ چونکه می توان در هر گوشه ای از دنیا با هر اقدامی که رنگ و بوی حسینی داشته باشد از نورانیت اربعین بهره جست که این امر سال جاری در زنجان در غالب کمک های مومنانه متبلور خواهد شد.

اربعین و قداست آن در متون دینی

واژه «اربعین» در متون دینی و مجموعه های حدیثی، از ارزش والایی برخوردار می باشد. آثار حفظ چهل حدیث، اخلاص عمل در چهل روز و دعای عهد در چهل صبح، کمال عقل در چهل سالگی، دعا برای چهل مؤمن، شهادت چهل مؤمن برای میت، برگزاری عبادت در چهل شب چهارشنبه برای دیدار حضرت ولی عصر (ع) و بعثت غالب انبیاء در چهل سالگی، همچون مواردی است که ارزش و جایگاه اصطلاح اسلامی و عرفانی را مشخص می سازد.

اربعین از اصطلاحات رایجی است که در متون اسلامی کاربرد زیادی دارد، مثلا در بعضی از روایات بعنوان نماد کمال، حدی برای تصفیه باطن و … قلمداد شده است.

وقایع نخستین اربعیناربعی

یکی از مباحث مهم تاریخ عاشورا حضور خاندان (ع) در کربلا در نخستین اربعین شهادت امام حسین (ع) بر سر مزار آن حضرت و دیگر شهدای کربلاست. در بین شیعه، معروف است که اربعین روزی است که جابربن عبدالله انصاری، صحابی بزرگ رسول خدا (ص) به زیارت قبر امام حسین (ع) نائل شد و در همان جا بود که خاندان (ع) هنگام بازگشت از شام هم به زیارت مزار امام آمده و جابر را ملاقات کردند. هم چنین در این روز سر امام حسین (ع) به بدن ملحق شده و دفن شد اما در مقابل این شهرت، برخی اندیشمندان متقدم و معاصر شیعه، ورود خاندان (ع) را در روز اربعین سال 61 ق انکار کرده اند.

جابر اولین زائر قبر امام حسین (ع) در روز اربعین

بدون شک اربعین اباعبدالله (ع)، با زیارت جابر بن عبدالله انصاری از قبر مطهر آن مظلوم توام است و در اربعین هر سال نام جابر زنده می شود. جابر از خاندان وحی نیست ولی پیوند زندگی او با خاندان (ع) آن چنان محکم است که مرگ هم نمی تواند این علقه را سست کند؛ جابر در زمان خروج اباعبدالله از مدینه نابینا و ناتوان شده بود ولی ذره ای تردید در حقانیت قیام آن حضرت نداشت.

جابر قدم به قدم در حالیکه عصای وی در دست عطیه بود پیش می آمد. به رغم ناتوانی، مردانه گام برمی داشت. رایحه خوش قبر مطهر اباعبدالله مشام او را نوازش می داد و در هر قدم نام خدا را زمزمه می کرد و اشک های جابر نگاهی بغض آلود به فرات کرد. فراتی که نتوانسته بود به لب های پاک ترین انسان های روزگار جرعه ای آب هدیه دهد.

بازگشت اسرای خاندان به کربلا در روز اربعین

با ورود همزمان اسیران به کربلا، همه آنها گریه و زاری می کردند و بر صورت سیلی می زدند. سیدبن طاووس در کتاب مقتل خود «لهوف» می نویسد: «چون بر تربت پاک امام حسین (ع) رسیدند، جابربن عبداللّه‏ را با گروهی از طایفه بنی‏ هاشم و مردانی از آل پیغمبر (ص) دیدند که به زیارت حضرت آمده‏ اند. زنان قبایل عرب هم که در آن اطراف بودند، آغاز به عزاداری و نوحه سرایی کردند»
برخی از صاحب نظران این وقایع را بعید دانسته و منکر آن شده اند اما تحقیقات انجام شده نشان داده است که این بعید دانستن ها و انکارها صحیح نیست و دلیل قابل قبولی برای رد این دو واقعه وجود ندارد.






منبع:

1399/07/17
13:33:46
5.0 / 5
971
تگهای خبر: زندگی , سفر , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳