در گفت وگو با ایسنا اعلام شد

بازارسازی محصولات دانش بنیان بزرگترین چالش معاونت علمی، لزوم اجرای ۴ قانون مشكل گشا

بازارسازی محصولات دانش بنیان بزرگترین چالش معاونت علمی، لزوم اجرای ۴ قانون مشكل گشا

راستابلاگ: رئیس مركز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بزرگترین چالش اصلی حوزه شركت های دانش بنیان را بازار سازی دانست و اظهار داشت: در صورتیكه ۴ قانون ˮاستفاده حداكثری از توان داخلˮ، ˮحمایت از شركت های دانش بنیانˮ، ˮرفع داشتن موانع تولیدˮ و ˮقانون ۲۵ درصد امتیاز ویژه شركت های دانش بنیان در مناقصاتˮ به درستی اجرایی شود، خیلی از مشكلات مرتفع خواهد شد.



دكتر اسماعیل قادری فر در گفت وگو با ایسنا؛ تجاری سازی محصولات و فناوری های دانش بنیان را یكی از حیاتی ترین و مهمترین مسایل شركت های دانش بنیان و زیست بوم نوآوری و توسعه كسب وكارهای دانش بنیان كشور عنوان نمود.

وی اضافه كرد: اگر نتوانیم در حوزه بازارسازی و افزایش ضریب نفوذ بازار برای محصولات شركت های دانش بنیان گام های جدی و اثرگذار برداریم، نخواهیم توانستیم اقتصاد دانش بنیان را در چرخه اقتصاد كلان كشور شاهد باشیم.

قادری فر برگزاری همایش هایی مانند كنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری را در امتداد استفاده از ظرفیت شركت های دانش بنیان كوچك در بنگاه های بزرگ دانست و افزود: یكی از مسایلی كه بنگاه های بزرگ كشور امروزه با آن مواجهند، رسوخ نوآوری و گذار از صنایع مونتاژ به صنعت تولید كننده است.

رییس مركز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاكید بر اینكه هم اكنون كشور به كارخانه نیاز ندارد، اشاره كرد: نیاز كشور به ایجاد بنگاه های صنعتی نوآور است كه مبتنی بر نیاز بازار فعالیت كند تا بتواند سهم مناسبی از بازار بزرگ كشور و منطقه را تصاحب كند.

به گفته وی در منطقه بیشتر از ۶۰۰ میلیون نفر در آسیای جنوبی غربی بیشتر از ۸۰ میلیون نفر در ایران زندگی می كنند.

قادرفر با تاكید بر اینكه مساله توسعه بازار با استفاده از ابزارهای سیاستی مناسب مانند "قانون رفع موانع از تولید رقابت پذیر" دانست و تصریح كرد: این قانون به رغم آنكه قانون مناسبی است ولی به خوبی اجرایی نمی گردد و بنا بر این ما در بازار سازی محصولات دانش بنیان مشكل داریم و نمی توانیم سهم مناسبی از بازار را به محصولات فناورانه اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینكه حمایت هایی كه در چارچوب قانون پشتیبانی از شركت های دانش بنیان صورت می گیرد، در امتداد تحریك تقاضای بازار و بازارسازی است، اظهار نمود: این امر می تواند سهم محصولات فناورانه را در سبد محصولات كشور افزایش دهد ضمن آنكه ما را در تبدیل شدن از اقتصاد خرد به اقتصاد كلان یاری دهد.

رییس مركز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی اشاره كرد: در صورتیكه قوانینی چون "استفاده حداكثری از توان داخل"، "حمایت از شركت های دانش بنیان"، "رفع داشتن موانع تولید" و "قانون ۲۵ درصد امتیاز ویژه شركت های دانش بنیان در مناقصات" به خوبی اجرایی شود می توانیم گام های جدی در توسعه بازار محصولات دانش بنیان برداریم. با چنین نگاهی معاونت علمی اهتمام دارد تا با تامین ابزارهای سیاستی مناسب نظیر حمایت های گمركی، حمایت های مالی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت و یا اعطای مشوق هایی، مسیر "سبز" گمركی و یا كریدور صادرات محصولات فناورانه را برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان هموار كند.

وی بیشترین اعتراضات شركت های دانش بنیان را مربوط به روند ارزیابی برای احراز صلاحیت دانش بنیانی دانست و افزود: بعضی از شركت ها باز در دستیابی به تسهیلات حمایتی اعتراض دارند.

قادری فر درباب فرآیندهای سختگیرانه احراز صلاحیت دانش بنیانی شركت ها توضیح داد: طبق قانون پشتیبانی از شركت های دانش بنیان ما بر لزوم پیچیدگی فناوری و عدم تكرار ناپذیری محصولات تاكید داریم تا از این طریق بتوانیم سطح آمادگی شركت های دانش بنیان را ارتقا دهیم و اگر شركتی مدعی است كه در فرآیند ارزیابی برای تایید صلاحیت دانش بنیانی گرفتار مشكل است می تواند به مركز امور شركت های دانش بنیان معاونت بازگشت كند.

وی سرمایه گذاری و اعطای سرمایه های خطر پذیر را از دیگر موارد اعتراضی شركت ها عنوان نمود و افزود: با تركیب جدیدی كه در صندوق به وجود آمده و سهل كردن برخی امور تلاش میگردد موانع را از پیش روی شركت ها برداشته شود.

قادری فر با اشاره به اینكه همه این اعتراضات مسایل فرعی است، اشاره كرد: ولی اصلی ترین مشكل كه هم مورد اعتراض شركت ها است و هم ما آنرا قبول داریم، افزایش ضریب نفوذ بازار است كه باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.




1397/09/22
13:45:37
5.0 / 5
4834
تگهای خبر: تسهیلات , زندگی , شركت , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴