مروری بر برخی مشكلات پژوهش های پزشكی؛

از رد بدون دلیل مقالات ایرانی تا مشكل ویزا و فرصت مطالعاتی

از رد بدون دلیل مقالات ایرانی تا مشكل ویزا و فرصت مطالعاتی

راستابلاگ: پژوهش های پزشكی بر سلامت جوامع و افزایش عمر و امید به زندگی تاثیر قابل توجهی داشته و بر همین مبنا از اهمیت خاصی برخوردار می باشند با این وجود فعالان این عرصه معتقدند موانع مختلفی نیز پیش روی آنها قرار دارد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، عضو هیئت علمی دانشگاه‌ لوم پزشكی تبریز در رابطه با مشكلات پژوهش در حوزه علوم پزشكی، تاكید دارد: عدالت در پژوهش به مدلول تساوی نیست بلكه باید برمبنای توان افراد رعایت شود.
بهمن یوسفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت مؤسسه نیماد در توسعه كارهای تحقیقاتی، اظهار نمود: در این مؤسسه فراخوان برای بخش های مختلف شامل گرنت اصلی، محقق جوان، Small Grant و بخش مقاله برتر اعلام می شود. این در حالیست كه عملاً وجود بخش های مختلف بدون امكان شركت در آنها بی مدلول است؛ چونكه ممكنست محققانی شرایط لازم جهت شركت در بخش های مختلف همچون "مقاله برتر" و... را داشته باشد.
وی افزود: عدالت در پژوهش به مدلول تساوی ریاضی نیست و بایستی توان و دستاوردهای افراد مطرح باشد و مؤسسه نیماد از پژوهشگران در بخش های مختلفی كه اعلام نموده، حمایت كند.

مشكلات ستاندن ویزا
این محقق جوان كه از برگزیدگان گروه علوم پایه پزشكی بیست وپنجمین جشنواره تحقیقاتی رازی است، در بخش دیگری از صحبت های خود به محدودیت های بودجه ای پرداخت و با اشاره به سابقه هشت ساله خود در حوزه پاسخ سلول ها به لطمه DNA، اظهار نمود: تابحال دراین زمینه از لحاظ علمی و تحقیقاتی به مشكل به خصوصی بر نخورده ایم؛ این در حالیست كه به خاطر محدودیت شدید بودجه های تحقیقاتی، نتوانسته ایم پروژه های بزرگ تر انجام دهیم یا نتایجی كه به دست آورده ایم را در پروژه های بزرگ تر ادامه دهیم.
یوسفی با اشاره به مشكلات حضور در كنفرانس های بین المللی و استفاده از فرصت مطالعاتی، تصریح كرد: در شرایط كنونی ستاندن ویزا برای محققین كشور سخت شده است.
رئیس آزمایشگاه بیمارستان شهدای تبریز درانتها تاكید كرد: نیروهای جوان بعنوان چاه های نفت و موتور پیشران علمی ایران آینده هستند كه در سطوح مدیریتی باید مورد توجه بیشتری باشند.

افزایش هزینه تجهیزات و مواد اولیه
نازلی نمازی، پژوهشگر دیگری است كه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه مسلماً انجام كارهای تحقیقاتی سختی های خاص خودش را دارد و در سال های اخیر به سبب تعلق گرفتن بودجه های كمتر، افزایش هزینه كیت های بیوشیمیایی و سایر مواد اولیه، با سختی های بیشتری هم همراه شده است، تاكید كرد: با توجه به این شرایط پژوهشگران كار خودرا ادامه می دهند و چه بسا بتوان گفت تلاش آنها از گذشته بیشتر شده است.
استادیار پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به افزایش رد مقالات نویسندگان ایرانی از طرف ژورنال های خارجی در ماه های اخیر، این مساله را یكی از مهم ترین مشكلات پژوهشگران در ایران دانست.
وی كه بعنوان پژوهشگر برتر جوان در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی رازی برگزیده شده، در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره كرد: احتمال رد شدن (reject) مقالات در ژورنال های خارجی نسبت به سال های قبل بسیار افزایش پیدا كرده است و یكی از مهم ترین مشكلاتی كه پژوهشگران با آن دست و پنجه نرم می كنند این است كه متأسفانه اخیراً سردبیران ژورنال های خارجی مقالات ایرانی را بدون دلیل واضح و پیش از ارسال برای داوری رد می كنند؛ این امر سبب شده است كه تأخیر زیادی در پذیرش و چاپ یك مقاله ایجاد شود.




منبع:

1398/11/11
12:38:02
5.0 / 5
4400
تگهای خبر: بین المللی , جشنواره , دانشگاه‌ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲