کوچکترین ستاره جهان کشف شد

کوچکترین ستاره جهان کشف شد

به گزارش راستابلاگ، یک ستاره زیرکوتوله داغ که کوچک تر از زحل است اخیرا کشف شده که کوچک ترین ستاره کشف شده تابحال بشمار می رود و کشف آن نحوه شکل گیری ستارگان زیرکوتوله داغ در منظومه های دوتایی را مشخص می کند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، اندازه این ستاره، یک زیرکوتوله داغ با نام TMTS J۰۵۲۶B که بخشی از یک منظومه دوتایی عجیب و غریب است، تنها هفت برابر زمین است به این معنا که از زحل و مشتری کوچک تر است.
به نقل از آی ای، یک بیانیه مطبوعاتی نشان داده است که محققان دانشگاه‌ ینهوا(Tsinghua) در چین، گروه بین المللی را که این کشف را انجام داده اند، رهبری می کنند. آنها اعتقاد دارند که مشاهدات آنها نور جدیدی بر شکل گیری ستارگان زیرکوتوله داغ در سراسر دنیا می تاباند.
کشف یک ستاره کوچک
محققان دانشگاه چینهوا گروهی متشکل از اخترشناسانی از چین، استرالیا، اروپا و ایالات متحده را رهبری کردند. آنها با استفاده از تلسکوپ TMTS به این ستاره کوچک که حدودا در فاصله ۲۷۶۰ سال نوری از زمین قرار دارد، نگاه کردند.
در مقاله ای که در مجله Nature Astronomy انتشار یافته است، محققان توضیح می دهند که ستاره TMTS J۰۵۲۶B یک سوم جرم خورشید را دارد و هلیوم را با دمای سطحی حدودا ۲۵۰۰ کلوین (بیش از دو هزار درجه سانتیگراد) می سوزاند. شعاع آن تنها هفت برابر زمین است.
علاوه بر این، این ستاره کوچک بخشی از یک منظومه دوتایی است که شامل یک کوتوله سفید بزرگ تر به نام TMTS J۰۵۲۶B هم می شود. این دو ستاره هر ۲۰ دقیقه یک مرتبه به دور یکدیگر می چرخند. عجیب است که J۰۵۲۶B در مشاهدات مستقیم قابل مشاهده نیست، اما دانشمندان می دانند که به علت تأثیر نیروی گرانشی آن بر روی J۰۵۲۶B وجود دارد.
محققان توضیح دادند: در حالیکه J۰۵۲۶B برای تلسکوپ نامرئی است، ما می دانیم که وجود دارد چونکه آنقدر متراکم است که نیروی گرانشی آن J۰۵۲۶B را از ساختار کروی به شکل تخم مرغی تغییر داده است.
وجود چنین منظومه دوتایی منحصربه فردی، شامل ستارگان بسیار کوچک و فوق سبک و یک دوره مداری بسیار کوتاه، پیشبینی شده بود، اما پیش از این هیچگاه شناسایی نشده بود.
حالا کار ما نخستین شواهد مستقیم و رصدی را عرضه می کند.
یک کاوش عظیم از ستاره ها
به قول محققان، کشف TMTS J۰۵۲۶B بر نظریه ای که دو دهه پیش توسط گروهی از ستاره شناسان چینی عرضه شده بود، تاکید دارد. آنها پیشبینی کرده بودند که ستاره های کوچک و سبک وزن، مانند J۰۵۲۶B، می توانند با تبادل جرم در یک منظومه دوتایی ایجاد شوند.
محققانی که این کشف را انجام داده اند مشاهدات بعدی را با استفاده از تلسکوپ Keck-I در هاوایی و تلسکوپ بزرگ جزایر قناری(Gran Telescopio Canarias) در جزایر قناری اسپانیا انجام دادند.
تلسکوپ TMTS داده های فتومتریک بیشتر از ۲۷ میلیون ستاره را جمع آوری کرده است. آنها تصمیم گرفتند J۰۵۲۶ را به علت تغییر سریع روشنایی آن در مقایسه با سایر ستارگان مطالعه کنند.
پیش از TMTS J۰۵۲۶B، یکی از کوچکترین ستارگانی که تابحال مشاهده شده، کوتوله قرمز EBLM J۰۵۵۵-۵۷Ab بود که در فاصله ۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و برخلاف TMTS J۰۵۲۶B، کمی بزرگ تر از زحل است.



1402/12/02
08:17:09
5.0 / 5
279
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳